Wyjaśnienie zamysłu stworzenia.
10) Teraz przejdziemy do wyjaśnienia właściwości zamysłu stworzenia. I jest to bezsprzeczne, że koniec działań w zamyśle jest od początku. Przecież nawet u materialnego człowieka, który posiada wiele myśli, do niego również koniec działań przychodzi w zamyśle od samego początku. Na przykład, kiedy on zajmuje się budową domu, to rozumiemy, że pierwsza myśl, którą on zamyślił przy tym – wybiera formę domu, w którym będzie mieszkał. I wiele myśli i działań poprzedza to, że on ukończył tę formę, którą zamyślił początkowo i forma ta finalizuje w końcu wszystkie jego działania. Widzimy, że koniec czynu – w zamyśle na początku. Koniec czynu jest to biegun i cel, dla którego to wszystko stworzono, czyli żeby nasłodzić stworzonych, jak napisano w Zohar. I wiadomo, że myśl Stwórcy kończy się i realizuje od razu, nie jest to człowiek, który potrzebuje wspomagających środków i instrumentów do działań, a u Niego jedna myśl kończy wszystkie działania od razu i natychmiast. I w związku z tym jest zrozumiałe, że w myśli Stwórcy o stworzeniu – nasłodzić stworzonych, od razu wychodzi i rozprzestrzenia się to światło od Niego we wszystkich rodzajach i poziomach, i we wszystkich wielkich nasłodzeniach, które On zamyślił, i wszystko to jest włączone w tą myśl, i nazywamy ją zamysłem stworzenia, i zrozum to dobrze, ponieważ to jest to miejsce, w którym wskazane nam być lakonicznym. I wiedz, że ten zamysł stworzenia my nazywamy światłem Ejn Sof, ponieważ o samej istocie Stwórcy nie ma u nas żadnego słowa i pojęcia, żeby określić je jakimkolwiek imieniem. I zrozum to.
Siłą życzenia oddawania u Stwórcy, obowiązkowo rodzi się życzenie otrzymywać w stworzeniu, i jest to kli, w które stworzenie otrzymuje nasłodzenie.
11) To jest to, co powiedział Ari, że na początku światło Ejn Sof wypełniało całą realność. Wyjaśnienie. Na skutek tego, że Stwórca zażyczył sobie nasłodzić stworzenia i światło rozprzestrzeniło się od Niego, tak jakby „wyszło” z Niego, od razu włączone jest w to światło życzenie otrzymywać to nasłodzenie. I wiedz również, że to życzenie jest to cała miara wielkości światła, która rozprzestrzenia się, czyli miara światła i nasłodzenia odpowiada mierze życzenia nasłodzić się, nie więcej i nie mniej. Pomyśl nad tym głęboko.
My nazywamy istotę życzenia otrzymywać, które organicznie wchodzi w to światło – siłą zamysłu Stwórcy o imieniu „miejsce”. Na przykład: kiedy mówimy, że jeden człowiek ma miejsce na zjedzenie podczas obiadu kilograma chleba, a drugi nie jest w stanie zjeść więcej, niż pół kilograma chleba, to o jakim miejscu mówimy? Przecież nie o wielkości ich żołądków, a wyłącznie o wielkości pragnienia i życzenia zjeść. Widzimy, że miara miejsca dla otrzymywania chleba zależy od miary życzenia i pragnienia jedzenia, i co więcej w duchowym, gdzie życzenie otrzymać nasłodzenie jest to miejsce dla nasłodzenia, i nasłodzenie mierzy się na miarę życzenia.
Pytania 35, 58-59
Życzenie otrzymywać nasłodzenie, znajdujące się w zamyśle stworzenia, pobiera nasłodzenie od samego Stwórcy, tworząc Ejn Sof.
12) I daje to nam możliwość zrozumieć, jak światło Ejn Sof wychodzi z ogólnej istoty Stwórcy, o której nie ma u nas żadnych słów i pojęć, i staje się określeniem nazywanym „światło Ejn Sof”. I to z tego powodu, że to światło zawiera w sobie życzenie otrzymywać od istoty Stwórcy, i jest to nowa forma, właściwość, która w żadnym wypadku nie wchodzi w istotę Stwórcy – przecież od kogo On może otrzymywać? Jest to forma, ona również jest całą miarą tego światła. I zagłęb się w to, ponieważ jest niemożliwe to dalej kontynuować.
Do skrócenia nie była rozróżniana różnica właściwości w życzeniu otrzymywać.
13) Jednak na skutek Jego wszechpotęgi jeszcze nie była określona ta nowa forma, jako zmiana od światła Stwórcy, jak powiedziano (w „Pirkej de-rabi Eliezer”), że do stworzenia świata były On i imię Jego jednością, gdzie „On” wskazuje na światło Ejn Sof, a „imię Jego” wskazuje na miejsce, czyli na życzenie otrzymywać od istoty Stwórcy włączone w światło Ejn Sof. I jasne, że „On i imię Jego jednością”, gdzie imię Jego jest to malchut Ejn Sof, czyli życzenie, a dokładnie – życzenie otrzymywać, organicznie wchodzące w tą całą realność, która była włączona w zamysł stworzenia. Do skrócenia nie określa się w Nim żadnej różnicy właściwości i oddzielenia od światła w Nim, światło i miejsce – jedno jedyne, i jeżeliby były tam jakiekolwiek różnice lub wady w „miejscu” w stosunku do światła Ejn Sof, to rzecz jasna, byłyby dwie właściwości. I głęboko pomyśl o tym.
Pytanie 75
Skrócenie oznacza, że malchut świata Ejn Sof zmniejszyła swoje życzenie otrzymywać – i zniknęło światło, ponieważ nie ma światła bez kli.
14) Skrócenie polega na tym, że życzenie otrzymywać, wchodzące w światło Ejn Sof, które nazywa się malchut świata Ejn Sof, czyli zamysł stworzenia, co jest w Ejn Sof, włączająca całą realność, ozdobiła siebie, żeby wznieść się i całkowicie wyrównać właściwościami z istotą Stwórcy. I dlatego zmniejszyła swoje życzenie otrzymywać nasłodzenie w stadium dalet w życzeniu, jak będzie opisane dalej. Z zamiarem, że za pośrednictwem tego będą stworzone wszystkie światy, włączając nasz świat, i tym naprawi formę życzenia otrzymywać i powróci do formy oddawania, i tym samym dojdzie do podobieństwa właściwości ze Stwórcą. I po tym, jak ona zmniejszyła życzenie otrzymywać – zniknęło stąd światło, przecież jest już wiadomo, że światło zależy od życzenia, a życzenie jest to miejsce dla światła. Ponieważ nie ma przymusu w duchowym.
Pytanie 31