1) Co to jest światło (or)?
Wszystko, co otrzymują w światach „jesz mi jesz”. I ono włącza w siebie wszystko, oprócz materiału kelim. Patrz pytanie 2 i 24. (cz.1, rozdz.1, OP p.6 oraz Wewnętrzne spostrzeganie p.18)
2) Co to jest światło (or) i kli?
Życzenie otrzymywać, co jest w stworzeniu, nazywa się „kli”, a nasłodzenie, które ono otrzymuje, nazywa się „światło”. Patrz pytanie 25. (cz.1, rozdz.1, OP p.6)
3) Co to jest okrągłe światło (or agol)?
Jest to światło, które nie ma poziomu. (cz.1, rozdz.1, OP p.100)
4) Co to jest proste światło (or paszut)?
Jest to światło, które zawiera w sobie kli w ten sposób, że światło i kli są nierozróżnialne. (cz.1, rozdz.1, OP p.30)
5) Co to jest światło hochma (or hochma)?
Jest to światło, które wchodzi w stworzenie przy pierwszym rozprzestrzenieniu (itpasztut alef) i jest fundamentem życia i istoty stworzenia. (cz.1, rozdz.1, OP p.50)
6) Co to jest światło hasadim (or hasadim)?
Jest to światło, które obłacza światło hochma i wchodzi w stworzenie przy pierwszym wysiłku (itgabrut alef). (cz.1, rozdz.1, OP p.5)
7) Co to jest puste powietrze (awir rejkani)?
Jest to światło hasadim, zanim obłóczyło się na światło hochma. (cz.1, rozdz.1, OP p.5)
8) Co znaczy „po tym” (achar kach)?
Jest to skutek, wynik działania poprzedniej właściwości. Patrz pytanie 20. (Wewnętrzne spostrzeganie p.34)
9) Co to jest średnia (emcait)?
Patrz pytanie 39.
10) Co to jest Jeden (echad)?
Or elion, wychodzące z Acmuto, jest jedno i proste, podobne do Acmuto. I jakie jest ono w Ejn Sof, takie samo jest w świecie Asija, bez zmiany lub dodawania właściwości. I dlatego nazywa się Jeden. (cz.1, rozdz.2, OP p.1)
11) Co to jest Stwórca (Bore)?
Imię Stwórca ma odniesienie wyłącznie do stworzenia nowego, czyli stworzenia nowego z niczego (jesz mi ajn), czyli wyłącznie do materii kelim, określonej jako życzenie otrzymywać, znajdujące się w każdym obiekcie, które nie istniało w istocie Stwórcy przed stworzeniem. (Wewnętrzne spostrzeganie p.18)
12) Co to jest zlanie się (dwekut)?
Jest to podobieństwo właściwości, które zbliża duchowe obiekty, zlewa je jeden z drugim. (cz.1, rozdz.1, OP p.30)
13) Co to jest równość (aszwaa)?
Jeżeli nie jest odczuwalna żadna różnica pomiędzy czterema stadiami życzenia otrzymywać, mówi się, że one w jednej równości właściwości (aszwaa echad). (cz.1, rozdz.1, OP p.30)
14) Co to jest rozprzestrzenienie (itpasztut)?
Światło, które wychodzi z istoty Stwórcy i wchodzi w stworzenie, nazywa się imieniem „rozprzestrzenienie” światła. W rzeczywistości or elion nie reaguje na to wszystko, podobnie do zapalenia świecy od świecy, co nie powoduje ubytku dla pierwszej świecy i nazywa się tak wyłącznie po otrzymaniu przez stworzenie. (cz.1 rozdz.1, OP p.6)
15) Co to jest jasny, czysty, cienki (zach)?
Stadium alef, co jest w życzeniu otrzymywać, określone jest jako bardziej jasne (zach) w stosunku do trzech kolejnych stadiów. (cz.1, rozdz.1, OP p.90)
16) Co to jest czas (zman)?
Jest to określona suma etapów, wychodzących jeden z drugiego i będących przyczyną jeden dla drugiego w kolejności przyczyna-skutek, jak na przykład: dni, miesiące, lata. (cz.1, WS, p.34)
17) Co to jest ciemność (choszech)?
Stadium dalet, co jest w życzeniu, które nie otrzymuje wewnątrz or elion z przyczyny skrócenia, określane jest jako korzeń pojęcia ciemność. (cz.1, WS, p.18)
18) Co to jest hochma?
Jest to światło – fundament życia stworzenia. Patrz pytanie 5. (cz.1, rozdz.1, OP p.50)
19) Co to jest pustka, przestrzeń (chalal)?
Stadium dalet, co w życzeniu, które wypróżniło się ze światła, określone jest jako ciemność w stosunku do światła. A w stosunku do kli jest określone jako przestrzeń (chalal), gdyż stadium dalet samo w sobie nie zniknęło ze stworzenia z przyczyny skrócenia, a znajduje się w nim w stanie pustej przestrzeni bez światła (chalal rejkani). (cz.1, rozdz.1, OP p.6; WS, p.18)
20) Co to znaczy przed tym (terem) i po tym (achar kach)?
Kiedy mówi się o stosunkach przyczyna-skutek, w stworzeniach oznaczają przyczynę słowem „przed tym”, a skutek z przyczyny wyrażają słowem „po tym”. Patrz pytanie 16. (cz.1, WS, p.34)
21) Co to znaczy jedyny i połączony (jachid i meuchad)?
„Jedyny” wskazuje na or elion, które świeci i panuje nad całą mnogością poziomów, różniących się jeden od drugiego do całkowitej przeciwności i wyrównuje je w swojej jedynej formie. „Połączony” wskazuje na ukończenie jego władzy po tym, jak już wyrównał i powrócił ich formę do „jedynego”, jak u niego. (cz.1, WS, p.1)
22) Co to jest jedność (jechud)?
Różne właściwości, które zrównały swoje formy ze sobą, znajdujące się w jednej właściwości. Patrz pytanie 12. (cz.1, rozdz.1, OP p.40)
23) Co to jest prawe i lewe?
Czasami niższy poziom wznosi się na równy poziom z jego wyższym (poziomem), kiedy wyższy go potrzebuje, żeby dopełnić siebie. Wtedy niższy poziom nazywa się lewy, a wyższy prawy. (cz.1, rodz.1, OP p.300)
24) Co to jest tworzy (jocer)?
Pojęcie „tworzy” wskazuje na przekazywanie światła w światy. To włącza w siebie całą realność, oprócz materiału kelim. Patrz wyżej pytanie 11 i 1. (cz.1, WS, p.18)
25) Co to jest kli?
Życzenie otrzymywać, co jest w stworzeniu, jest to jego kli. Patrz wyżej pytanie 2. (cz.1, rozdz.1, OP p.6)
26) Co znaczy „w górę”?
Zrównanie właściwości niższego z wyższym jest to jego wzniesienie „w górę”. (cz.1, rozdz.2, p.4)
27) Co to jest Stworzyciel (Maacil)?
Każda przyczyna nazywa się Maacil w stosunku do jej skutku wychodzącego z niej. Imię Maacil włącza w siebie zarówno przedłużenie światła, jak i kli otrzymujące światło. (cz.1, rozdz.1, OP p.6)
28) Co to jest źródło (odcięcia) duszy (machcewet ha-neszama)?
Życzenie otrzymywać, obecne w duszach, oddziela je i „odcina” od or elion, ponieważ różnica właściwości jest to podział w duchowym (patrz pytanie 12). Pojęcie „odcięcia duszy” jest to przejście ze świata Acilut do świata Brija, jak to będzie wyjaśnione w odpowiednim miejscu. (cz.1, WS, p.15)
29) Co znaczy niższy (mata)?
Mniejszy w godności od innego, nazywa się niższy od niego. (cz.1, rozdz.2, OP p.4)
30) Co znaczy połączony (mejuchad)?
Patrz wyżej (pytanie 21) o słowie „jedyny”.
31) Co to jest malchut Ejn Sof?
Jest to życzenie otrzymywać, obowiązkowo znajdujące się tam (w Ejn Sof). (cz.1, WS, p.14)
32) Co znaczy z góry w dół (milemala lemata)?
Jest to (ułożenie właściwości) od stadium alef do stadium dalet. Ponieważ stadium dalet, które pozostało bez światła, uważa się najniższe w stosunku do reszty stadiów. I czym jego życzenie otrzymywać jest słabsze, tym to stadium określane jest jako wyższe. I tak do stadium alef, które uważane jest za najwyższe. (cz.1, rozdz.2, OP p.4)
33) Co znaczy napełniający (memale)?
Stan, w którym nie ma żadnego braku i nie wydaje się (możliwe) cokolwiek dodać do doskonałości. (cz.1, rozdz.1, OP p.3)
34) Co znaczy wyżej-niżej (mala-mata)?
Ważniejszy uważa się jako „wyższy”, a gorszy uważa się jako „niższy”. (cz.1, rozdz.2, OP p.4)
35) Co to jest miejsce (makom)?
Życzenie otrzymywać, co jest w stworzeniu, jest to miejsce dla całego nasłodzenia i światła w nim. (cz.1, WS, p.11)
36) Co to jest kwadrat, czworokąt (meruba)?
Poziom zawierający w sobie wszystkie cztery stadia, co są w życzeniu. (cz.1, rozdz.1, OP p.300)
37) Co to jest trójkąt (meszulasz)?
Poziom, w którym są wyłącznie trzy pierwsze stadia życzenia. (cz.1, rozdz.1, OP p.400)
38) Co znaczy dotyka (nogea)?
Jeżeli zmiana właściwości poziomu nie jest wystarczająco widoczna, aby odróżnić go od korzenia, nazywa się, że on „dotyka” korzenia. Dotyczy to sąsiadujących ze sobą poziomów. (cz.1, rozdz.2, OP p.6)
39) Co to jest centralna kropka (nekuda emcait)?
Tak nazywa się stadium dalet w Ejn Sof z powodu jego jedności ze światłem Ejn Sof. (cz.1, rozdz.1, OP p.50)
40) Co to jest koniec (sof)?
Sof lub sijum (koniec i ukończenie) każdego neecala tworzy się siłą ograniczenia w stadium dalet, gdzie or elion przestaje świecić, ponieważ ono nie otrzymuje go. (cz.1, rozdz.1, OP p.20)
41) Co to jest okrągły (agol) i okrężność (igulim)?
Jeżeli nie ma różnicy góra i dół pomiędzy czterema stadiami w życzeniu otrzymywać, ono nazywa się „okrągłym” (podobnie do okręgu, w którym nie rozróżnia się góry i dołu). I dlatego cztery stadia nazywane są czterema sferycznymi kręgami (igulim), jeden wewnątrz drugiego, w których nie ma możliwości rozpoznać i rozróżnić góry i dołu. (cz.1 rozdz.1, OP p.100)
42) Co znaczy wyższy (elion)?
Bardziej ważny. (cz.1, rozdz.2, OP p.4)
43) Co znaczy oddzielny (perud)?
Dwa poziomy, u których nie ma podobieństwa właściwości z żadnej strony, nazywane są absolutnie oddzielone od siebie. (cz.1, rozdz.1, OP p.30)
44) Co znaczy pusty (panuj)?
Miejsce gotowe otrzymywać naprawienie i doskonałość. (cz.1, rozdz.1, OP p.4)
45) Co to jest prosty (paszut)?
Nie ma w nim różnicy poziomów i stron. (cz.1, rozdz.1, OP p.9)
46) Co to jest skrócenie (cimcum)?
Panujący nad swoimi życzeniami, czyli utrzymujący siebie i nie otrzymujący, chociaż bardzo pragnie otrzymać, nazywa się skracający siebie. (cz.1, rozdz.1, OP p.40)
47) Co to jest linia (kaw)?
Pojęcie „linia” wskazuje na to, że jest w niej rozpoznawalna góra i dół – to, czego nie było przed nią. Także ono wskazuje na to, że jej świecenie jest bardzo małe w porównaniu do poprzedniego. (cz.1, rozdz.2, OP p.2)
48) Kto to jest bliźni (karow)?
Ten, którego życzenia najbliższe i podobne życzeniom przyjaciela, nazywa się jego bliźni. (cz.1, rozdz.2, OP p.4)
49) Co to jest głowa (rosz)?
Ta część stworzenia, która najbardziej podobna właściwościami do korzenia, nazywa się jego rosz (głowa, początek). (cz.1, rozdz.1 OP p.50)
50) Co to jest ruach?
Światło hasadim nazywa się ruach. (cz.1, rozdz.1, OP p.5)
51) Co to jest proste życzenie (racon paszut)?
Patrz pytanie 45.
52) Co to jest imię (szem)?
Święte imiona wyjaśniają w jaki sposób te światła, na które te imiona wskazują, przychodzą i mogą być poznane. Imię poziomu wyjaśnia metody osiągnięcia danego poziomu. (cz.1, WS, p.5)
53) Co to jest wewnętrzna część (toch)?
Otrzymywanie w „toch” oznacza, że światło jest odmierzone i ograniczone za pośrednictwem kli. A otrzymywanie „na zewnątrz siebie” oznacza, że nie stawia żadnych granic światłu, które otrzymuje. (cz.1, rozdz.1, OP p.50)
54) Co to jest ruch (tnua)?
Każde odnowienie właściwości nazywa się duchowym ruchem, ponieważ oddziela się od poprzedniej właściwości i wychodzi pod własnym imieniem. Podobnie do części oddzielonej od materialnego obiektu, która oddziela się i wychodzi z pierwotnego miejsca. (cz.1, WS, p.33)