55) Jakie pojęcia nie są używane w nauce kabbala?
Nie ma w tej nauce, od samego jej początku i do końca, żadnego słowa, które oznaczałyby pojęcia materialne (namacalne) lub wyobrażalne (przez ziemski umysł), takie jak (materialne) miejsce, czas, ruch i podobne do nich. Również nie występuje w duchowej rzeczywistości zniknięcie, a każda zmiana właściwości nie oznacza, że poprzednia właściwość zniknęła – pierwotna właściwość zostaje bez żadnych zmian, a nowa właściwość, która została nabyta, jest dodawana do pierwszej właściwości. (Or pnimi na początku)

56) Jakim językiem posługuje się nauka kabbala?
„Językiem gałęzi”, który wskazuje na wyższe korzenie – przecież nie ma nawet trawy z dołu, u której nie ma korzenia z góry. I dlatego kabbaliści od dawna wykorzystują język, który wskazując na materialne gałęzie, mówi o ich wyższych korzeniach. (Or pnimi na początku; Wewnętrzne spostrzeganie na początku)

57) Co oddziela i rozdziela w duchowym?
Różnica właściwości oddziela i oddala duchowe obiekty jeden od drugiego. (cz.1, rozdz.1, OP p.30)

58) Jakie jest źródło „życzenia otrzymać”?
Życzenie nasłodzić w or elion zobowiązuje stworzenia do życzenia otrzymywać. (Wewnętrzne spostrzeganie p.11)

59) Z jakiego powodu oddzieliło się światło od Stworzyciela i stało się stworzeniem?
Z powodu nowej właściwości – życzenia otrzymywać, które pojawiło się w or elion, w życzeniu nasłodzić. Wychodzi ta nowa część z właściwości Stworzyciela i staje się właściwością stworzenia. (Wewnętrzne spostrzeganie p.11 i p.15)

60) Co to jest pierwotny materiał każdego stworzenia?
Właściwość, która została odnowiona i wyszła w postaci „coś z niczego” (jesz mi ajn), czyli życzenie otrzymywać, które jest w każdej istocie, jest to „pierwotny materiał” każdego stworzenia i każdej istoty, i nic ponad to. A wszystko, co istnieje w stworzeniach lub istotach, oprócz tego materiału, uważa się właściwością światła i nasłodzenia, wychodzącego z or elion w postaci „istniejące z istniejącego” (jesz mi jesz) i absolutnie nie wynika z właściwości stworzenia i stworzonych. I nie dziw się, w jaki sposób właściwość staje się materiałem. Przecież tak jest nawet w materialnym, kiedy jesteśmy skłonni określać pierwotną formę istot jako pierwotny materiał, ponieważ nasze postrzeganie w ogóle nie rejestruje żadnego materiału w całej rzeczywistości. Przecież nasze organy odczuć reagują wyłącznie na wydarzenia w materiale, i to formy obrotu dusz, wychodzące z pierwotnego materiału. (Wewnętrzne spostrzeganie p.36)

61) Od jakiego momentu nazywa się „stworzeniem”?
Jak tylko zaczyna się objawiać życzenie otrzymywać w neecalu, co nazywa się stadium alef życzenia, ono już wychodzi z istoty Stworzyciela i staje się stworzeniem. (cz.1, rozdz.2, OP p.4; Wewnętrzne spostrzeganie p.31)

62) Duchowy obiekt zmienił swoje właściwości i dlatego została oddzielona od niego ta część i stała się innym obiektem. Czy duchowy obiekt stracił cokolwiek na skutek tego?
Pojęcia braku i straty nie działają w duchowym, i oddzielenie części na skutek zmiany właściwości nie traci i nie zmniejsza niczego w or elion, podobnie do zapalenia świeczki od świeczki, w której pierwsza świeczka nie traci niczego, dlatego każda zmiana właściwości jest dodatkiem do pierwszej. (Wewnętrzne spostrzeganie p.28-31)

63) Jak i u kogo wynikają wszystkie różnorodności form i zmian w światach?
Wszystkie różnorodności i zmiany wynikają wyłącznie w kelim pod oddziaływaniem światła i na skutek jego otrzymania, lecz or elion w stosunku do siebie znajduje się w absolutnym spokoju, czyli absolutnie bez żadnych zmian i odnowień. (cz.1, rozdz.2, OP p.1)

64) Jak wynikają zmiany i ruch w świetle?
Nie ma żadnego ruchu lub odnowienia w or elion, a ta jego cześć, którą otrzymują stworzenia (co jest podobne do zapalenia świeczki od świeczki, z której pierwsza nic nie traci), ona „tworzy i powiela w zgodności z nowymi właściwościami w kelim”, gdzie każdy obiekt otrzymuje na miarę życzenia otrzymywać, co jest w nim, i ich właściwości podobne jeden do drugiego i wychodzą jeden z drugiego, tak że nie ma dla nich liczby i miary. (cz.1, rozdz.2, OP p.1)

65) W jaki sposób włączone w Jego prostą jedność różnorodność form i ich przeciwieństw w światach, wychodzących od Niego?
Patrz w Wewnętrznym spostrzeganiu p.22.

66) Dzięki czemu i jak wychodzi kaw z Ejn Sof?
Masach, oznaczający siłę zatrzymania, który po skróceniu powstał nad stadium dalet, żeby nie otrzymywała więcej wewnątrz światła hochma, stał się przyczyną rozprzestrzenienia kawa z Ejn Sof. Przecież w or elion nie ma żadnych zmian nigdy i ono świeci po skróceniu tak samo jak i przed skróceniem. Lecz teraz, na skutek pojawienia się masachu, wyłącznie trzy stadia życzenia otrzymują or elion, i jego miara bardzo mała w stosunku do otrzymania w stadium dalet świata Ejn Sof, i dlatego otrzymują wyłącznie cienki „kaw” – cieniutki promień światła w stosunku do całej wielkości światła w Ejn Sof. (cz.1, rozdz.2, OP p.1)

67) Czy zmieniło się cokolwiek po skróceniu również w świecie Ejn Sof?
Bez względu na to, że stadium dalet w Ejn Sof skróciło siebie, nie ma tu zniknięcia właściwości lub obłóczenia właściwości ponownie po zniknięciu pierwotnego (stadium dalet), podobnie do tego, jak to działa w materialnym. A następuje dodanie nowych właściwości do pierwotnych, przy czym początkowe właściwości nie zmieniają się, gdyż zjawisko zniknięcia nie jest charakterystyczne dla jakichkolwiek duchowych obiektów. I dlatego całe to odnowienie (w formie) wyjścia światła i siły zatrzymania, które objawiły się w stadium dalet, żeby nie otrzymywać wewnątrz światła hochma – uważane jest za inny, nowy, wyjątkowy świat, który teraz został dodany do świata Ejn Sof, który pozostał taki sam jak i przedtem, bez jakichkolwiek zmian. I takie samo podejście należy stosować do wszystkich zmian właściwości odbywających się w duchowym. (cz.1, rozdz.2, OP p.1)

68) W jakim momencie został otwarty awijut w stadium dalet?
Z przyjściem kawa z Ejn Sof, kiedy masach zatrzymał go przed świeceniem w stadium dalet, więc stał się odczuwalny jej (malchut) awijut, gdyż ona pozostała bez światła. (cz.1, rozdz.2, OP p.2)

69) Co to są cztery stadia życzenia otrzymywać?
Na początku wychodzi i rozprzestrzenia się światło od Stworzyciela w postaci światła hochma, które jest istotą życia, odnoszącą się do stworzenia. W nim jest pierwsza właściwość życzenia otrzymywać nazywana pierwszym rozprzestrzenieniem lub stadium alef. Następnie w tym świetle właściwość życzenia oddawać przezwycięża (życzenie otrzymywać), i przezwyciężenie tego życzenia przyciąga od Stwórcy światło hasadim. Nazywa się to pierwsze przesilenie lub stadium bet. Następnie rozprzestrzenia się to światło hasadim wielkim rozprzestrzenieniem w świeceniu hochma i nazywa się to drugie rozprzestrzenienie lub stadium gimel. A następnie ponownie wzmacnia się w tym świetle życzenie otrzymywać, włączone w to światło przy pierwszym rozprzestrzenieniu, i tym dopełnia się życzenie otrzymywać w całej jego wielkości i pełni. I to nazywa się drugim przesileniem lub stadium dalet. (cz.1, rozdz.1, OP p.50)

70) Co to są cztery litery imienia AWA’Ja?
Litera „jud” imienia AWA’Ja jest to pierwsze rozprzestrzenienie światła, które nazywa się stadium alef (1) (patrz wyżej pytanie 69). Pierwsza litera „hej” imienia AWA’Ja – jest to pierwsze przesilenie, co jest w świetle, i nazywa się stadium bet (2). „Waw” imienia AWA’Ja – jest to drugie rozprzestrzenienie światła, które nazywa się stadium gimel (3). Ostatnia „hej” imienia AWA’Ja – jest to drugie przesilenie światła, które nazywa się stadium dalet (4). (Wewnętrzne spostrzeganie p.31)

71) Co oznacza, że wyższa rosz kawa dotyka Ejn Sof?
Patrz wyżej pytanie 49.

72) Jaka jest ta jedyna myśl, która włącza wszystkie różnorodności i formy zawarte w całej realności?
Jest to myśl „nasłodzić Jego stworzenia”. (Wewnętrzne spostrzeganie p.22)

73) Od jakiego poziomu kabbaliści zaczynają zajmować się swoją pracą?
Wszystko, o czym mówi się w nauce kabbala, jest to wyłącznie rozprzestrzenienie światła z istoty Stwórcy, lecz o samej istocie Stwórcy nie mamy żadnej wypowiedzi i żadnego słowa – kli. (cz.1, rozdz.1, OP p.2)

74) Jakie są te dwie osnowy, które zawierają wszystko?
Pierwsza osnowa – jest tym, że wspólność realności, która przed nami, już istnieje w przestrzeni w Ejn Sof, w całej swojej doskonałości. I to nazywa się światłem Ejn Sof. Druga osnowa – jest to pięć światów, które nazywają się: Adam Kadmon, Acilut, Brija, Jecira, Asija, i rozprzestrzeniają się one z malchut Ejn Sof po skróceniu. I wszystko, co jest w drugiej osnowie, wychodzi z pierwszej osnowy. (cz.1, rozdz.1, OP p.3; Wewnętrzne spostrzeganie p.5)

75) Co oznacza „On i imię Jego jednością”?
„On” wskazuje na światło w Ejn Sof. „Imię Jego” wskazuje na życzenie otrzymywać, znajdujące się w Ejn Sof, które nazywa się „malchut Ejn Sof”. „Jednością” – wskazuje nam na to, że nie istnieje tam żadna różnica właściwości pomiędzy światłem, czyli „On”, i kli – „Imię Jego”, a wszystko w całości – światło. (cz.1, rozdz.1, OP p.30; Wewnętrzne spostrzeganie p.13)

76) Co oznacza imię „Ejn Sof”?
Do skrócenia nazywa się imieniem Ejn Sof (Nieskończony), pokazując, że nie ma tam żadnego ukończenia (sijum) i końca (sof). Ponieważ stadium dalet również otrzymuje tam światło, dlatego nie ma żadnej przyczyny dla zaprzestania otrzymywania światła i wyniknięcia sof i sijum. (cz.1, rozdz.1, OP p.20)

77) Co wychodzi z życzenia otrzymywać, włączonego w Ejn Sof?
Stworzenie światów i wszystkiego napełniającego je. Ponieważ na skutek tego życzenia skrócił On siebie w stadium dalet, co w nim, żeby otworzyły się wszystkie światy, aż do tego świata, gdzie już jest możliwość zmienić właściwość otrzymywania na właściwość oddawania. (cz.1, rozdz.1, OP p.90; Wewnętrzne spostrzeganie p.17)

78) W czym jest przyczyna skrócenia?
„Ozdoba”, którą wybrała malchut Ejn Sof dla zrównania właściwości z jej Stworzycielem, może otworzyć się wyłącznie za pomocą stworzenia światów. Z powodu tego ona skróciła siebie. (cz.1, rozdz.1, OP p.40 i p.90)

79) Jaki rodzaj otrzymywania nazywa się oddawaniem?
Kiedy otrzymuje wyłącznie z tego powodu, że pragnie dać zadowolenie dającemu. (cz.1, rozdz.1, OP p.90)

80) W jakim celu było uczynione skrócenie?
Żeby zmienić właściwość otrzymywania na właściwość oddawania. (cz.1, rozdz.1, OP p.90)

81) Dlaczego zniknęło światło z centralnej kropki i nie powróciło z powrotem?
Patrz cz,1, rozdz.1, OP p.40 i Wewnętrzne spostrzeganie p.22.

82) Dlaczego za pośrednictwem skrócenia nie została stworzona właściwość „sof”?
Dlatego że skrócenie odbyło się nie z powodu różnicy właściwości w życzeniu otrzymywać, które zażyczyła sobie malchut naprawić, a tylko z przyczyny „ozdobienia”, bez żadnego przymusu i niezbędności na to. (cz.1, OP p.50 i p.90; Wewnętrzne spostrzeganie p.23)

83) Dlaczego podczas skrócenie światło zniknęło ze wszystkich czterech stadiów?
Ponieważ nie ma w duchowym indywidualnego działania. (cz.1, rozdz.1, OP p.70)

84) Dlaczego podczas skrócenia, przed przyjściem kaw, cztery stadia nie znajdują się jedno pod drugim?
Do świecenia kawa nie jest określane jeszcze stadium dalet jako grube i niskie, jak powiedziano wyżej w pytaniu 83. I dlatego nie zostały wyznaczone poziomy w niej. (cz.1, rozdz.1, OP p.90)

85) Dlaczego stadium dalet nie nabyło dodatkowego awijut od razu w czasie skrócenia, a wszystkie cztery stadia pozostały w jednym podobieństwie?
Dlatego że skrócenie odbyło się nie z powodu różnicy właściwości. (cz.1, rozdz.1, OP p.90)

86) Jakie stadium pozostaje puste, bez światła?
Wyłącznie stadium dalet. (cz.1, rozdz.2, OP p.2)

87) Kiedy stadium dalet również wypełnia or elion?
Kiedy otrzymujące kli nabywają altruistyczne właściwości oddawania. (cz.1, rozdz.1, OP p.40)

88) Jaka jest przyczyna stworzenia światów?
W życzeniu otrzymywać, znajdującym się tam (czyli w Ejn Sof), obowiązkowo było pragnienie naprawić się i upodobnić się właściwościami do światła całkowicie. I to stało się przyczyną stworzenia światów. (cz.1 rozdz.1, OP p.90)

89) Jaki jest pożądany wynik w (zajęciach) Torą i dobrymi uczynkami?
Zmienić otrzymujące kli, żeby działało dla oddawania. (Wewnętrzne spostrzeganie p.22)

90) W czym jest cudowna siła otwarcia świętych imion?
Ich cudowna siła – ona w jedności (jechud) dla zmiany właściwości otrzymywania na właściwość oddawania. (Wewnętrzne spostrzeganie p.5)

91) Jak są otwierane święte imiona?
Za pośrednictwem wysiłku w Torze i dobrych uczynkach. (Wewnętrzne spostrzeganie p.5)

92) Co to jest końcowe naprawienie (gmar tikun)?
Jest to stan, w którym otrzymujące kelim odwrócą się we właściwość oddawania. (cz.1, rozdz.1, OP p.40)

93) Jaki jest korzeń całej niedoskonałości?
W różnicy właściwości od Stwórcy występującej w „życzeniu otrzymywać”. (Wewnętrzne spostrzeganie p.18)

94) Dlaczego nie jest możliwe zmienić otrzymujące kli na oddające, nigdzie indziej jak tu, w tym świecie, a nie w wyższych światach?
Niedoskonałość i naprawienie w jednym obiekcie łączą się wyłącznie w tym świecie. (Wewnętrzne spostrzeganie p.20)

95) Jakie dwie właściwości znajdują się w świetle?
Światło hochma i światło hasadim. (cz.1, rozdz.1, Or pnimi p.50)

96) Co jest zawarte w rozprzestrzenieniu światła od Stworzyciela?
Życzenie oddawania i życzenie otrzymywania. (cz.1, rozdz.1, Or pnimi p.50)

97) Jakie światło otwiera się przy wzmocnieniu życzenia oddawać?
Światło hasadim. (cz.1, rozdz.1, Or pnimi p.50)

98) Jakie dwa światła są włączone w każde stworzenie?
Światło hochma i światło hasadim. (cz.1 rozdz.1, Or pnimi p.50)

99) Dlaczego światło hasadim jest niżej od światła hochma?
Dlatego że przyciąga się za pośrednictwem wysiłku życzenie samego stworzenia. (cz.1, rozdz.1, OP p.50)

100) Kiedy kończy się kli otrzymywania?
Po tym jak otworzyło się stadium dalet w życzeniu, będące stanem gadlut – wielkim stanem życzenia otrzymywać. (cz.1, rozdz.1, OP p.50)

101) W czym jest różnica pomiędzy otrzymującym wewnątrz i otrzymującym na zewnątrz, jak w Ejn Sof?
Kiedy otrzymuje wewnątrz, to kli ogranicza, zgodnie ze swoją miarą, otrzymywane światło. A kiedy otrzymuje na zewnątrz, to kli nie ogranicza światła, które otrzymuje, i jest ono nieograniczone, bez granic. (cz.1, rozdz.1, OP p.50)

102) Co to są sfirot igulim?
Kiedy pomiędzy czterema stadiami życzenia otrzymywać nie ma różnicy góra – dół, więc one są nazywane cztery igulim (sfery, okrężności), jedna w drugiej, podobnie do powłoki w cebuli. (cz.1, rozdz.1, OP p.100)

103) Dlaczego poziomy w igulim nie są określane jako znajdujące się jeden pod drugim do przyjścia kawa?
Dlatego że skrócenie było uczynione nie z przyczyny zmniejszenia różnicy właściwości. (cz.1, rozdz.1, OP p.100)

104) Czy jest właściwość zła w „życzeniu otrzymywać” zgodnie z przyrodą jego stworzenia?
Nie ma w nim żadnej wady z natury jego stworzenia, i nie zostałyby otwarte w nim żadne braki, jeżeli nie byłoby skrócenia. (Wewnętrzne spostrzeganie p.19)

105) W czym sens nieprostego przyciągania światła od Stworzyciela?
Patrz Wewnętrzne spostrzeganie p.19.