I jeszcze musimy cię poinformować o tych dwóch bhinot – czym są Igulim i Joszer w formie Adama. Ponieważ w niższym Adamie istnieje pięć bhinot Światła (NaRaNHa’J), czyli pięć poziomów, jeden w drugim, i są one tajemnicą pięciu parcufim, jak jest napisane: „Błogosław, duszo moja, Pana, i wszystko, co jest we mnie – Jego święte Imię” (Psalmy 103:1). Jak zostało wspomniane w Traktacie Berachot (10a), te pięć bhinot to NaRaNHa’J (Nefesz, Ruach, Neszama, Chaja, Jechida), ponieważ są to pięć stopni, jeden wewnątrz drugiego. Jak napisano w innym miejscu, w odniesieniu do Światła Pe Adama Kadmona (A’K), nazywanego Akudim – przeczytaj tam. I oto wszystkie bhinot dziesięciu sfirot Igulim zawierają w sobie te same bhinot wspomniane wcześniej, zarówno w odniesieniu do Świateł, jak i Kelim. I Światła zostały podzielone na Or Pnimi (Światło Wewnętrzne) i Or Makif (Światło Otaczające), a Kelim zostały podzielone na Chiconijut (zewnętrzne) i Pnimijut (wewnętrzne). I tak samo bhinot dziesięciu sfirot Joszer w formie Adama zawierają w sobie te same bhinot w swojej strukturze. Jednak różnica między Igulim a Joszer polega na tym, że dziesięć sfirot Igulim to kategoria Światła nazywanego Nefesz, które zawiera w sobie Or Pnimi i Or Makif, wewnętrzne i zewnętrzne. Ponadto, zawiera ono w sobie dziesięć sfirot Kelim. I w każdym kli z nich znajduje się część wewnętrzna i zewnętrzna. I tak samo jest dziesięć sfirot Or wszystkich Świateł, które zawierają w sobie Or Pnimi i Or Makif. Ale dziesięć sfirot Joszer to kategoria Światła nazywanego Ruach, które jest stopniem wyższym niż Nefesz, jak wiadomo. Również one składają się z Or Pnimi i Or Makif, oraz zawierają dziesięć sfirot Kelim, w których w każdym kli znajduje się część wewnętrzna i zewnętrzna. I jest jasne, że stopień Nefesz został stworzony najpierw, a następnie został stworzony Ruach, ponieważ jest on wyższym stopniem, jak wiadomo, w niższym Adamie. Tam najpierw zdobywa się Nefesz, a po osiągnięciu większej zasługi otrzymuje się Ruach, jak zostało wspomniane w Zohar Miszpatim, strona 50: „Idź i zobacz: Człowiek, gdy się rodzi, otrzymuje Nefesz” itd. I tak samo było w Adamie Eljonie – że najpierw zostały stworzone i objawione bhinot Igulim, ponieważ są one bhinot stopnia Nefesz i ich Kelim. A potem zostały stworzone drugie bhinot Joszer w formie Adama, ponieważ są to stopnie Światła Ruach i ich Kelim, jak wiadomo. Ponieważ Ruach nazywa się Adam – i dobrze to zrozum. I to odnosi się do wszystkich Światów łącznie, ponieważ w każdej bchinie z nich najpierw zostało stworzone dziesięć sfirot w formie Igulim dla tej bhiny. A potem zostało stworzone dziesięć sfirot Joszer dla tej bhiny. I chociaż różnica między Kelim Nefesz a Kelim Ruach jest już znana, ponieważ organ wątroby jest siedzibą Światła nazywanego Nefesz i wskazuje na krew, ponieważ jest ciężki i pełen krwi, która jest Nefesz. A organ serca jest siedzibą Ruach, a organ mózgu jest siedzibą Światła nazywanego Neszama. I nie ma tu miejsca na objaśnianie tego w pełni. I oto, dzięki wprowadzeniu, które przedstawiliśmy w tym rozdziale, każde z tych zagadnień zostanie wyjaśnione w swoim odpowiednim miejscu, szczegółowo i w detalach. Wynika z tego, że początkowe Stworzenie zostało wspomniane w ten sam sposób – najpierw zostało stworzone dziesięć sfirot w formie Igulim, i były to dziesięć Kelim. I w każdym kli z nich znajduje się część wewnętrzna i zewnętrzna. A wewnątrz tych dziesięciu Kelim obłóczyło się dziesięć sfirot Istoty Światła, nazywanego Nefesz. I jeszcze istnieje dziesięć Świateł otaczających Kelim z zewnątrz – i to także jest bhina Nefesz. Ale nazywają się one Światłami otaczającymi z zewnątrz, natomiast inne nazywają się Światłami wewnętrznymi. I wszystkie one są w formie Igulim, ponieważ Or Pnimi (O’P) jest jak Sfera i obłacza się wewnątrz jednego Kli, które jest zaokrąglone. Tak samo każde Kli posiada swoje Or Makif (O’M) w formie Igul, podobnie do Sfery, która je otacza. I wszystkie dziesięć sfirot Igulim są według tego przykładu – jak obraz Sfer i Niebios, nazywane Ofanim. I to jest firmament (rakia), który jest nad nami w niskim świecie Olam ha-Zeh. A następnie zostało stworzone dziesięć sfirot w postaci Joszer, jako forma Adama. I one są na wyższym poziomie niż Igulim, ponieważ są bhinot Ruach. I są one dziesięcioma Kelim w formie Adama Riszona, zawierającymi wszystkie dziesięć Kelim. I w każdym Kli z nich istnieje Pnimiut i Chiconiut, a wewnątrz tych Kelim obłacza się dziesięć sfirot jako Istota Światła, nazywanego Ruach. I jeszcze istnieje dziesięć innych Świateł, otaczających Kelim z zewnątrz – i one również należą do kategorii Ruach. I wszystkie są w formie Joszer, uformowanej na wzór Adama, wspomnianego wcześniej.I tak samo jest we wszystkich Światach – stworzonych, uformowanych i naprawionych wewnątrz Makom Panuj (wolnego miejsca) i Awir Rejkani (wolnego powietrza), jak było wcześniej powiedziane. Ponieważ w tym miejscu powstały wszystkie Światy razem, nie ma nic poza nim, a Światło Ejn Sof otacza je i krąży nad nimi, i świeci wszystkim Światom, które znajdują się wewnątrz tego miejsca, ze wszystkich stron równomiernie. Oprócz tego, że świeci w nich szczególne świecenie, prawdziwie wielkie i konkretne, w formie linii, która się od niego rozprzestrzenia i ciągnie się wewnątrz wszystkich tych Światów, jak powiedziano wcześniej. I każdy z tych Światów oraz wszystkie szczegóły, które się w nich znajdują, zawierają dwie kategorie wspomniane wcześniej. Są to Igulim i Joszer. I Igulim w jednej właściwości, ponieważ ten, który jest wyższy, obejmuje i otacza ten, który jest niższy, a Igulim bardziej wewnętrzne stanowią wypełnienie dla wszystkich z nich i są najbardziej nieczyste ze wszystkich, ponieważ są firmamentem i sferami otaczającymi niższy Świat, gdyż znajdują się wewnątrz wszystkich Igulim, w centrum całości. Jednak w Joszer jest odwrotnie, ponieważ najbardziej wewnętrzny jest najwyższy i przewyższa wszystkie inne, a najbardziej zewnętrzny spośród wszystkich jest najgorszy ze wszystkich. I Joszer jeden obłacza drugi, a drugi następny, aż do tego, który jest najniższy spośród wszystkich, i on obłacza wszystkich. I dobrze to zapamiętaj. I oto, po tym, jak zapoznaliśmy cię z wprowadzeniami wspomnianymi wcześniej, możesz teraz zrozumieć kwestię przyczyny znaczenia Cimcum, kiedy Ejn Sof sam się ograniczył w środku swojego Światła, pozostawiając miejsce wolne i puste, jak powiedziano wcześniej w drugim rozdziale. A istota tego polegała na stworzeniu Kelim, ponieważ poprzez ograniczenie Światła i jego zstępowanie możliwe jest pojawienie się Kli i jego objawienie się. A kiedy Światło się zwiększa, Kli zostaje anulowane, obniżając jego zdolność do otrzymywania ważnego i wielkiego Światła, jak powiedziano o Siedmiu Królach Edomu. I oni są tym, co nazywane jest Światem Nekudim, które królowały i umarły. Przeczytaj to uważnie. Jakie były etapy stworzenia i istota Kelim. Ponieważ początkowo konieczne było Cimcum Światła i jego zstąpienie, i poprzez to objawiła się istota Kli, a potem, kiedy już się objawiło i pojawiło, wtedy ponownie Światło zostało przyciągnięte do Kli i mogło ono istnieć i nie zostało anulowane. I tak samo było tutaj, ponieważ najpierw zostało ograniczone Światło i powstały Kelim, a potem Światło wróciło i przyciągnęło się jako Kaw, świecąc w nich. I w tym zostanie wyjaśnione znaczenie tego, dlaczego Ejn Sof ograniczył siebie i całkowicie usunął to Wielkie Światło z tego miejsca. A potem przywrócił je w określonej mierze i proporcji w formie tej linii. I była możliwość, aby pozostawić jego bhina Kaw na swoim miejscu i usunąć resztę Wielkich Świateł. Ale tylko dlatego, że miał zamiar je przywrócić. Jednak przyczyną było to, że Kelim nie mogły się pojawić, dopóki Światło nie zostało całkowicie usunięte, a po tym, jak Kelim już się pojawiły, Światło powróciło i przyciągnęło się (w formie linii) w mierze i wielkości odpowiedniej do poziomu wystarczającego dla ich Światła Życia. Tak, aby mogły je przyjąć i istnieć, i nie zostały anulowane. I to wystarczy na ten temat.