Po cimcumie pozostała okrągła przestrzeń
4) I pozostało: wolne miejsce80, powietrze i pusta przestrzeń wokół centralnej kropki. To cimcum było równomiernym90 wokół tej pustej centralnej kropki, tak, że miejsce tej przestrzeni było okrągłe ze wszystkich stron100, równomierne całkowicie, a nie w postaci prostokątów z wystającymi kątami, ponieważ i Ejn Sof skrócił siebie w postaci kręgu, równomiernego ze wszystkich stron.
Or pnimi
80. Było opisane wyżej, w punktach 4 i 5.
90. Wyjaśnienie: bez podzielenia na małe i wielkie poziomy. I nie ma miejsca na pytanie, jak na skutek zniknięcia ze światła centralnej kropki otworzyła się różnica jej właściwości od światła, jak również objawiły się różne miary i różnice właściwości trzech poprzednich poziomów, że stadium gimel jaśniejsze od centralnej kropki, ponieważ miara jego życzenia otrzymywać jest mniejsza, niż w stadium dalet, a stadium bet jaśniejsze od trzeciego, gdyż miara życzenia w nim jest mniejsza, niż w stadium gimel, a stadium alef najjaśniejsze, tak jak miara życzenia otrzymywać w nim jest mniejsza, niż u wszystkich, i dlatego różnica jego właściwości nie jest tak odczuwalna jak u innych.
Lecz jeżeli są większe i mniejsze poziomy, dlaczego mówi Ari, że „cimcum wokół kropki było równomiernym”? Rzecz w tym, że cimcum nie obróciło centralnej kropki w „sof”. Inaczej byłoby powiedziane, że światło zniknęło z tej kropki na skutek różnicy jej właściwości od światła i ona objawiłaby z tego powodu właściwość „sof”, koniec, co oznacza najmniejszy poziom, poniżej którego nie ma mniejszego.
Jak już było powiedziane, trzy poprzednie stadia są ważniejsze i wyższe od centralnej kropki. Lecz nie jest to tak, przecież cimcum wynikło nie z powodu różnicy właściwości kropki od poprzednich stadiów, przecież taka różnica nie jest możliwa w malchut świata Ejn Sof, gdzie nie ma żadnej różnicy właściwości pomiędzy nią a światłem. Tam oni oboje są w prostej jedności, i jak powiedziano: „On i imię Jego jednością”.
A cała przyczyna cimcuma w tym, że objawiło się u stworzenia proste życzenie stworzyć światy (p.40). To oznacza, że stworzenie dąży do tego podobieństwa właściwości, które będzie otwarte za pośrednictwem stworzenia światów, czyli otrzymywać, żeby stworzyć zadowolenie Stwórcy. I jest w tym dodatkowa i bardzo wysoka przewaga:
- tak jak ta czynność – czyste oddawanie (aszpaa), ponieważ całe życzenie stworzenia – stworzyć zadowolenie dla Stwórcy, a nie dla własnych potrzeb, dlatego całkowicie upodobniają się jego właściwości z or elion i połączony jest ze Stwórcą całkowitym zlaniem się;
- z drugiej strony pozwala to stworzeniu pogłębić i powiększyć swoje kli otrzymywania nasłodzenia bez żadnych ograniczeń, tak jak ta forma otrzymywania nasłodzenia (z zamiarem dla Stwórcy) nie tworzy żadnej różnicy właściwości ze Stwórcą, ponieważ wychodzi z życzenia oddawać.
I jak powiedzieli mędrcy w Babilońskim Talmudzie (Masechet Kiduszyn, list 4 str.1): jeżeli pan młody jest szanowanym człowiekiem, to zamiast tego żeby dawać wykup za pannę młodą i otrzymać ją, on otrzymuje wykup od niej. I tym ona również staje się jego, ponieważ dać szanowanemu człowiekowi jest równe temu, jak i otrzymać od niego. Czyli „otrzymywanie dla oddawania” jest to również oddawanie, a nie otrzymywanie. Przecież zgoda szanowanego człowieka otrzymać od niej sprawia jej zadowolenie i jest równoznaczna otrzymaniu prezentu od niego. Jak powiedziano w Torze: „I dał jej”. A sens w tym, że otrzymuje, żeby stworzyć tym zadowolenie kobiecie, ukazując jej powagę swoim otrzymywaniem. Z powiedzianego jest jasne, że główną przyczyną cimcuma było wyłącznie pragnienie do nowej formy – „otrzymywanie dla oddawania”, która powinna otworzyć się za pośrednictwem stworzenia światów (p.40). A nie na skutek odczucia różnicy właściwości w centralnej kropce, przecież nie ma w niej żadnego awijuta (egoizmu) i żadnego rozróżnienia właściwości. I dlatego cimcum światła nie objawiło w centralnej kropce właściwości „sof”. Dlatego absolutnie niemożliwym jest określić w centralnej kropce cokolwiek jak małe lub duże. O tym powiedział Ari, że „cimcum było absolutnie równomiernym”.
100. Wyjaśnienie: ponieważ obowiązkowo po skróceniu wynikł jakiś obraz. Chociaż cimcum, jak było opisane wyżej, odbył się w podobieństwie, a nie na skutek różnicy właściwości, lecz po skróceniu i zniknięciu światła z tej centralnej kropki objawiło się, że nie może or elion połączyć się z nią z powodu jej wielkiego życzenia otrzymywać.
A ponieważ to objawiło się, więc spadła ona z poziomu, na którym znajdowała się w Ejn Sof. I teraz ona należy do właściwości „sof”, co oznacza awijut (grubość), i różnica od właściwości światła taka, poniżej której nie ma nic. Ponieważ teraz wyłącznie centralna kropka pozostała pustą przestrzenią i nie jest przydatna więcej dla obłóczenia światła (p.6), a trzy poprzednie stadia pozostały w swojej czystości (zakut), i one, jak i przedtem, po skróceniu są przydatne dla obłóczenia w nie światła.
Razem z tym zostało wyjaśnione wyżej, że centralna kropka nie stała się właściwością „sof”, jak mówi Ari w słowach: „miejsce tej przestrzeni było okrągłe ze wszystkich stron”, on chce powiedzieć: „nie sof, a podobnie właściwościom sof”, tak jak koniec kręgu znajduje się w jego centrum. W ten sposób można pokazać te 4 stadia jak 4 kręgi, jeden w drugim, podobnie do obłóczenia cebuli, w której centralny krąg – jest to stadium dalet, otacza go stadium gimel, następnie stadium bet i stadium alef.
Widzimy, że w danym obrazie nie są określone właściwości góra-dół, prawo-lewo, tak jak na przykład stadium alef, w pierwszej swojej połowie znajduje się powyżej wszystkich, a w drugiej połowie poniżej wszystkich, i tak samo reszta stadiów. I dlatego nie ma u nich góry i dołu, jak również prawego i lewego. Do tego stopnia, że nie ma w żadnym stadium przewagi nad innymi, a wszystkie są równe, podobne, jednakowe. I jak już było wyjaśnione, przyczyną cimcuma była nie różnica właściwości, jak upewnia nas Ari, cimcum było okrągłe ze wszystkich stron i całkowicie równomierne.