W księdze Zohar powiedziano: „Kiedy rodzi się człowiek, dają mu światło nefesz zwierzęcia (od poziomu „ofanej a Kodesz” – koła świętości – najniższy duchowy poziom) ze świata Asia. Jeżeli człowiek stał się godny większego, dają mu światło ruach (od strony „hajot a kodesz” – świętych zwierząt – bardziej wysoki poziom, poziom aniołów) ze świata Jecira. Jeżeli stał się godny jeszcze bardziej – dają mu neszama (od strony „tronu Stwórcy”) ze świata Bria. Kiedy stał się godny jeszcze większego – dają jemu nefesz ze świata Acilut. Jeżeli stał się godny większego – dają jemu ruach ze świata Acilut, ze „środkowego słupa” (środkowej linii), i nazywa się on wtedy „synem Stwórcy”, jak powiedziano: „Synowie wy dla Stwórcy waszego”. Jeżeli stał się godny jeszcze większego – dają jemu neszama ze sfiry bina świata Acilut. I tym on kończy napełnienie czteroliterowego imienia Stwórcy AWA’Ja.
Dusza jest całościowa, kiedy u niej jest NaRa’N (nefesz, ruach, neszama) ze światów Bria, Jecira, Asia, i NaRa’N ze świata Acilut. Taka pełnia duszy była u Adama do grzechu. Lecz po dokonaniu grzechu on spadł z tego poziomu i jego dusza podzieliła się na sześćset tysięcy małych dusz.
Dlatego duchowość człowieka nazywa się dusza – neszama, nawet jeśli u człowieka są tylko światła nefesz od nefesz (najniższy poziom duchowości). Istnieje reguła: Każda duchowa struktura nazywa się według swojego maksymalnego osiągnięcia, poziomu. Ponieważ najwyższym poziomem duchowości człowieka jest poziom neszama, ogólna nazwa duchowości człowieka nazywa się neszama.
Chociaż każdy człowiek rodzi się z najmniejszym poziomem duchowości, jednak powiedziano, że każdy człowiek może stać się jak Mosze. Mędrcy nazywają ten proces procesem zarodzenia (ibur), kiedy ruchot lub neszamot sprawiedliwych opuszczają się i zaczynają żyć w ludziach, u których już jest nefesz lub ruach – żeby pomóc tym ludziom w dalszej duchowej pracy po wzniesieniu.
W księdze Zohar powiedziano, że pomoc dla sprawiedliwych wysyłana jest z wierzchołka duchowych światów, żeby wznosić te dusze z poziomu na poziom. Jeżeliby Stwórca nie wysyłał tej pomocy sprawiedliwym, oni nie mogliby się wznieść. Dlatego Stwórca wysyła każdemu sprawiedliwemu bardziej wysoką duszę, niż znajduje się w sprawiedliwym w danym momencie, i ta dusza pomaga sprawiedliwemu wznieść się. Proces wejścia bardziej wysokiej duszy nazywa się zarodzeniem duszy sprawiedliwego. Powiedziano, że w każdym pokoleniu jest taki sprawiedliwy jak Awraam, Icchak i Jakow, lecz to nie znaczy, że oni takimi rodzą się, i że nie ma u nich wolności wyboru. Są to ludzie, którzy starają się iść drogą prawdy i przykładają wszystkie swoje wysiłki, żeby iść tą drogą, i wtedy ci ludzie otrzymują pomoc z góry, która zawarta w iburze neszamot sprawiedliwych, i to daje im siłę wznieść się na bardziej wysoki poziom.
I tak z góry dają wyłącznie pomoc, lecz człowiek jednak zobowiązany rozpocząć iść po drodze wzniesienia. I dzięki tym sprawiedliwym, którzy przyciągają światła z góry, istnieje świat.