365) I rzekł Elohim: „Niech będzie firmament pośrodku wód, i niech oddziela wody od wód” (wa-jomer Elohim jehi rakia be-toch ha-majim wi-jehi mawdil bejn majim la-majim). Rabbi Jehuda powiedział: „Siedem firmamentów jest na wysokościach (sziwa rakijim inun le-ejla), a wszystkie one stoją w najwyższej świętości (we-kolhu kajma bi-kduszta ilaa), i święte Imię w nich zostało ukończone (u-szma kaddisza be-hu isztaklal). A ten firmament jest pośrodku wód” (we-da rakia hu be-emcaut maja).

Sulam

365) „I powiedział Wszechmogący (Elokim): „Niech stanie się firmament pośrodku wód i niech oddziela wody od wód”8. Siedem firmamentów znajduje się na górze, a jest to parsa, znajdująca się w miejscu pe Arich Anpina, wyprowadzająca Binę poza jego rosz, a wszystkie one znajdują się w najwyższej świętości rosz Arich Anpina. I święte imię Elokim osiąga w nich doskonałość, tj. ona (Bina) przywraca litery ELE (אלה) do MI (מי), i uzupełnia się imię Elokim (אלהים). A firmament, o którym mówi się tutaj, znajduje się pośrodku wód, w chaze Arich Anpina, i rozciąga się między HaGaT Arich Anpina, położonymi powyżej chaze, a NeHI Arich Anpina, położonymi poniżej chaze.

Wyjaśnienie: Firmament symbolizuje parsę, zakończenie drugiego skrócenia (cimcum), które wyprowadza Binę i ZoN każdego poziomu poza jej granice. A w czasie stanu gadlut wraca ono do zakończenia pierwszego skrócenia i przywraca Binę i ZoN na ich stopień.

W Acilut są dwa główne firmamentów:

  1. Wyższy firmament, zlokalizowany w pe Arich Anpina, wyprowadzający parcuf Aba we-Ima z rosz do właściwości HaGaT aż do chaze;
  2. Środkowy firmament, znajdujący się w chaze Zeir Anpina, wyprowadzające ISZSuT z rosz do miejsca od chaze Arich Anpina aż do tabura.

Istnieje również niższy firmament, kończący świat Acilut, jednak nie jest on tutaj omawiany.

A ponieważ wyższy firmament, znajdujący się w pe Arich Anpina, jest nad siedmioma sfirotami (ZaT) Arich Anpina, czyli HaGaT i NeHIM, i obejmuje je, jest on uważany za siedem firmamentów – HaGaT i NeHIM.

Siedem firmamentów znajduje się na górze – jest to wyższy firmament, zlokalizowany w pe Arich Anpina, który wyprowadza Abę we-Imę poza rosz. Ten firmament obejmuje siedem firmamenetów i wszystkie one znajdują się w najwyższej świętości, ponieważ ten firmament, mimo że wyprowadza Aba we-Imę poza rosz, nie zmniejsza ich do stanu WaK bez rosz. Nadal uważa się, że pozostają one w najwyższej świętości rosz Arich Anpina[1], a święte imię osiąga w nich doskonałość, ponieważ ten firmament przywraca litery ELE Biny do rosz Arich Anpina i uzupełnia święte imię Elokim.

Firmament, o którym mówi się w wypowiedzi: „Niech będzie firmament pośród wód”8, znajduje się pośród wód. Ten firmament nie jest wyższym firmamentem, lecz środkowym, umieszczonym pośrodku ZaT Arich Anpina, w miejscu jego chaze. Wyprowadza on ISZSuT z rosz Arich Anpina do miejsca od chaze Arich Anpina aż do jego tabura.

366) Ten firmament znajduje się nad istotami (da rakia kajma al gabe chiwata acharanin), i on oddziela wody wyższe od wód niższych (we-ihu afresz bejn majin ilain le-majin tatain). Wody niższe wołają do wyższych (u-majin tatain karin le-ilain), a z tego firmamentu są one napojone (u-mehai rakia szatan lon). To jest ten, który oddziela je od siebie (da hu de-mafrisz bejnaju), ponieważ wszystkie wody w nim są zjednoczone (be-gin de-kolhu maja bei kelilan). Następnie schodzą one do tych istot, które je czerpią stamtąd (u-lewatar nachit lon le-hane chiwata, we-szawin mitamman).

Sulam

366) Ten firmament, czyli wyższy firmament zlokalizowany w pe de-rosz Arich Anpina, spoczywa na innych stworzeniach i oddziela wyższe wody od niższych. Wyjaśnienie. Istnieją dwa rodzaje stworzeń:

  1. HaGaT – wielkie stworzenia;
  2. NeHI – małe stworzenia.

Wyższy firmament spoczywa na wielkich stworzeniach, ponieważ jest zlokalizowany w pe Arich Anpina, które znajdują się powyżej HaGaT. Jednak średni firmament, o którym mówi się w tym fragmencie, spoczywa na małych stworzeniach, nazywanych NeHI. W ten sposób znajduje się on w chaze, czyli poniżej HaGaT, a powyżej NeHI.

Niższe wody przyzywają wyższe wody, aby te je podniosły do siebie, i to od tego firmamentu piją wodę, czyli firmament podnosi je do wyższych wód, skąd otrzymują mochin świecenia Hochma, zwane „piciem”. Ten firmament pełni także funkcję oddzielającą między nimi. Innymi słowy, ten firmament ma dwa działania: oddzielanie i łączenie. W stanie katnut oddziela wyższe wody od niższych, a w stanie gadlut ponownie łączy niższe wody z wyższymi.

Ponieważ wszystkie wody, czyli wszystkie te stopnie, są zawarte w tym najwyższym firmamencie. Wyjaśnienie. Istnieją trzy firmamenty, czyli nowe zakończenia powstałe w wyniku drugiego skrócenia, zwane parsa. Najwyższy znajduje się w pe Arich Anpina, środkowy – w miejscu chaze Arich Anpina, a najniższy – w zakończeniu świata Acilut. Podczas gadlut, gdy świecenie AB SaG de-AK tymczasowo unieważnia zakończenie drugiego skrócenia i przywraca zakończenie pierwszego skrócenia, anulując tym samym granicę zakończenia świata Acilut, wtedy najniższy firmament ponownie opuszcza się z zakończenia świata Acilut w miejsce punktu tego świata i podnosi trzy światy BEA rozdzielenia do świata Acilut, do miejsca od chaze Arich Anpina i niżej, gdzie znajdują się ISZSuT i ZoN. I one obłaczają się na nie.

Następnie średni firmament opuszcza się z miejsca chaze Arich Anpina na miejsce zakończenia świata Acilut i podnosi ISZSuT i ZoN, na które obłóczone są trzy światy BEA, na miejsce Aba we-Ima świata Acilut, ponieważ granica, która przechodziła w chaze, została już anulowana, i wszystkie te stopnie obłaczają się na parcuf Aba we-Ima.

I na końcu najwyższy firmament, znajdujący się w pe Arich Anpina, opuszcza się do miejsca chaze i anulowana zostaje granica pomiędzy rosz Arich Anpina a jego HaGaT, gdzie znajdują się Aba we-Ima, na które obłóczone są ISZSuT i ZoN, a na nich – trzy światy BEA. Okazuje się, że wszystkie one wznoszą się do rosz Arich Anpina i otrzymują tam światło Hochma. W ten sposób najwyższy firmament zawiera wszystkie stopnie ABEA, tj. parcufy Aba we-Ima, ISZSuT i ZoN świata Acilut, oraz trzy światy BEA. W momencie, gdy schodzi on z pe Arich Anpina do miejsca chaze, podnosi wszystkie te poziomy do rosz Arich Anpina. Dlatego powiedziane jest, że wszystkie poziomy ABEA są w nim zawarte.

Po tym, jak przekazuje mohin wyższym stworzeniom, HaGaT, opuszcza je do stworzeń znajdujących się od chaze i niżej, nazywanych małymi stworzeniami. I te czerpią od niego mohin świecenia Hochma. „Czerpanie” oznacza – otrzymanie mohin świecenia Hochma.

367) Oto jest napisane: „Ogród zamknięty, moja siostro, oblubienico, źródło zamknięte, studnia zapieczętowana” (ketiw gan naul achoti kalla, gal naul majan chatum). „Ogród zamknięty” oznacza, że wszystko jest w nim ukryte (gan naul, de-kolla astem bei), i że wszystko jest w nim zjednoczone (de-kolla itkelil bei). „Źródło zamknięte” oznacza, że rzeka płynie i wypływa, lecz wpływa z powrotem i pozostaje w nim (gal naul, de-hahu nahar nagid we-nafik, we-ajjel bei, we-kalil, we-lo afik). Woda zastyga w nim i pozostaje (we-karsze maja bei, we-kajme). Dlaczego tak się dzieje? Ponieważ północny wiatr wieje nad tymi wodami, powodując, że zamarzają i nie wypływają na zewnątrz (majtama, be-gin de-ruach cafon nasziw be-inun maja, we-itkreszu we-lo nafke le-bar), aż stanie się lód (ad de-itawed kerach). Gdyby nie strona południowa, która rozbija moc tego lodu (we-ilmale sitra de-darom, de-akisz takpe de-hai kerach), wody nigdy nie wypłynęłyby z niego na zewnątrz (lo nafke mine maja le-almin).

Sulam

367) Powiedziane jest: „Zamknięty ogród – siostra moja, oblubienica, źródło zamknięte, studnia zapieczętowana”275. „Zamknięty ogród”275 – to Nukwa w czasie, gdy wszystkie światła są w niej ukryte i wszystkie światła są w nią włączone. „Zamkniętym źródłem”275 nazywa się ona w czasie, gdy „rzeka wypływa z Edenu”341 – rozciąga się i wychodzi z Edenu, i wchodzi do Nukwy, aby nawadniać ją z Edenu. „Rzeka wypływa z Edenu”341 – to Bina, która wyszła poza granice rosz Arich Anpina, zwanego Edenem, „aby nawadniać ogród”341.

W czasie, gdy najwyższy firmament opuszcza się ze swojego miejsca do miejsca chaze i podnosi wszystkie te stopnie do rosz Arich Anpina, Nukwa otrzymuje mohin picia. I zawiera w sobie wszystkie te mohin, lecz nie wyprowadza ich świecenia, ponieważ wody, tj. mohin, zastygnęły i pozostają w niej.

Zastygają one, ponieważ północny wiatr wieje na te wody, i dlatego zamarzają i nie wychodzą na zewnątrz, aż przekształcą się w lód. Północny wiatr – to lewa linia, wychodząca z kropki szuruk Biny w czasie, gdy wzniosła się ona do rosz Arich Anpina, i posiada Hochmę bez chasadim, przez co światła w niej zamarzają, ponieważ Hochma nie może świecić bez chasadim. Wtedy światła w niej zastygną, i nie wychodzą na zewnątrz, by świecić na zewnątrz, a w wyniku tego przekształca się w lód i zimno.

I gdyby nie południowa strona, prawa linia, przebijająca siłę tego lodu, wody nigdy by z niej nie wyszły. Wyjaśnienie. Gdyby nie ziwug, wytwarzany na ekranie kropki chirik i przyciągający stopień chasadim z południowej strony, z prawej linii, w którą obłacza się Hochma i jej świeci, te światła nigdy nie mogłyby tam świecić, ponieważ nawet Hochma w niej nie mogłaby świecić bez chasadim.

368) A wygląd tego wyższego firmamentu (chejzu de-hahu rakia illa), przypomina wygląd tego lodu, który zamarza i wchłania w siebie wszystkie wody (ke-chejzu de-hai kerach de-mitkarsha u-machnis be-gave kol inun maja). Podobnie jest z tym wyższym firmamentem, na którym zbierają się wszystkie te wody (kach hahu illa, de-aley kanesz kol inun maja). Oddziela on między wodami wyższymi a wodami niższymi (we-afresz bein majin illain le-majin tatain). To, co powiedziano: „Niech będzie firmament pośrodku wód” (we-hai da-amaran yehi rakia be-toch ha-majim), odnosi się do miejsca pośredniego, ale nie tak, jak zostało powiedziane, lecz raczej „Niech będzie” (be-mecijut, lo hachi, ella jehi ketiw). Ten, który był z niego, znajdował się pośrodku wód (hahu da-havei minei be-mecijut maja hawei), a on jest wyżej, stojąc ponad głowami żywych istot (we-ihu le-eil, de-kajma al rejsza de-chejwata).

Sulam

368) Wygląd wyższego firmamentu jest podobny do wyglądu zamarzniętego lodu, który pochłania wszystkie te wody, które wylewają się na niego. W ten sam sposób wyższy firmament pochłania wszystkie te wody i oddziela między wyższymi wodami a niższymi. Jak powiedziano: „A nad głowami tych żywych stworzeń – obraz firmamentu, podobny do przerażającego lodu”27. To wyższy firmament, który, opuszczając się z pe Arich Anpina i podnosząc wszystkie światła ABEA do rosz Arich Anpina, staje się jak „przerażający lód”27 i nie może świecić z powodu braku chasadim w rosz Arich Anpina. Tym samym oddziela tam między wyższymi wodami a niższymi, ponieważ GaR, wyższe wody, mogą przyjmować Hochmę bez chasadim, ale ZaT, niższe wody, nie mogą świecić bez chasadim i zamarzają, przekształcając się w lód.

I ten firmament wchłania w siebie wszystkie stopnie – Abę we-Imę, ISZSuT i ZoN świata Acilut – i podnosi je do rosz Arich Anpina. Wtedy wszystkie właściwości ZaT zamarzają, to znaczy, nie mogą przyjąć Hochmy bez chasadim. „I oddziela między wyższymi wodami a niższymi” – to znaczy, oddziela między GaR, wyższymi wodami, które mogą świecić światłem Hochmy bez chasadim, a ZaT, niższymi wodami, które nie mogą świecić bez chasadim.

Powiedziane: „Niech stanie się firmament pośrodku wód”8 wskazuje na firmament znajdujący się pośrodku wód, czyli średni firmament, usytuowany w miejscu chaze Arich Anpina. Stąd mogłoby wynikać, że pierwszym firmamentem jest właśnie to średni firmament. Jednak mówi się, że tak nie jest. Wyrażenie „niech stanie się” zostało powiedziane w odniesieniu do firmamentu, który powstał z pierwszego firmamentu i który znajduje się pośrodku wód. Natomiast pierwszy firmament znajduje się „nad głowami stworzeń” – powyżej HaGaT Arich Anpina, a nie pośrodku wód – pomiędzy HaGaT a NeHI.

Słowa „niech stanie się”, wypowiadane podczas aktu stworzenia, zawsze wskazują na „jud י”, która wchodzi w światło (or אור) właściwości „jud-hej”, czyli Aby we-Ima, i staje się powietrzem (awir אויר), ponieważ pod Keterem i Hochmą parcufa Aba we-Ima powstało zakończenie. To zakończenie nazywane jest średnim firmamentem, znajdującym się w miejscu chaze Arich Anpina, a ich Bina i ZoN opadły poniżej tego firmamentu. W ten sposób średni firmament jest obiektem, który wyłonił się z pierwszego firmamentu, usytuowanego w pe Arich Anpina, czyli powyżej Aba we-Ima, na które wskazują słowa „niech stanie się”.

W rzeczywistości główne rozdzielenie między wyższymi a niższymi wodami, czyli wyprowadzenie niższych wód poza granice GaR, które są wyższymi wodami, dokonało się w najwyższym firmamencie, zlokalizowanym w pe Arich Anpina. Ten firmament wyprowadził Binę i ZoN z rosz Arich Anpina, pozostawiając Arich Anpina jedynie z Keterem i Hochmą, czyli właściwością wyższych wód. Natomiast Bina i ZoN de-rosz stały się niższymi wodami i właściwością jego guf.

Do chaze, gdzie znajdują się wyższe Aba we-Ima, nie zauważalne jest żadne skrócenie, a Aba we-Ima są uważane za jakby nie opuszczające rosz Arich Anpina i stanowią stopień GaR. Cała siła skrócenia wynikającego z wyjścia Biny z rosz Arich Anpina, która uważana jest za guf bez rosz, zaczyna się dopiero poniżej Aba we-Ima, w średnim firmamencie, zlokalizowanym w miejscu chaze Arich Anpina. Tym samym siła skrócenia wyższego firmamentu ujawnia się tylko w średnim firmamencie.

Pośrodku wód znajduje się firmament, który powstał z pierwszego firmamentu. Ponieważ siła skrócenia istniejąca w średnim firmamencie, która wyniosła niższe wody do stopnia WaK bez rosz, pochodzi i jest tworzona przez wyższy firmament, ale nie może się w nim ujawnić, ponieważ znajduje się powyżej Aba we-Ima. Dlatego ujawnia się w średnim firmamencie. Tym samym wyjaśniają się tutaj dwa podstawowe zasady:

  1. Że siła, która oddziela jedne wody od drugich w firmamencie, powstała w momencie katnut stopnia i tworzona jest tylko za pomocą średniego firmamentu, zlokalizowanego w miejscu chaze;
  2. Siła, która łączy niższe wody z wyższymi, przyciągająca GaR do wszystkich stopni, powstaje tylko za pomocą wyższego firmamentu, zlokalizowanego w pę Arich Anpina, który podnosi je do rosz Arich Anpina.

369) Powiedział Rabi Icchak (amar Rabi Jicchak): Jest błona (it kruma), w środku wnętrza człowieka (be-mecijut me-oi de-bar nasz), która oddziela od dołu do góry (de-ihu pasek mi-tata le-eila), czerpie z góry (we-szaiw me-eila) i daje na dół (we-jahew le-tata). W podobny sposób ten firmament (kach gawna da, rakia) znajduje się w środku (ihu be-emcaita), stoi nad tymi istotami żywymi znajdującymi się poniżej (we-kaima al inun chejwata di-le-tata), i oddziela pomiędzy wodami wyższymi a niższymi (we-ihu paresz bein majin illain le-tatain). Przyjdź i zobacz (ta chazi), te wody poruszyły się i wydały ciemność (inun majin aadu we-olidu chaszucha). O tej tajemnicy napisano (we-al raza da ketiw): „I oddzieli zasłona dla was między świętością a Świętym Świętych” (we-hiwdila ha-parochet lachem bein ha-kodesz u-wein kodesz ha-kodaszim).

Sulam

369-A) Istnieje jedna przegroda pośrodku organów wewnętrznych człowieka, która przebiega między nimi od dołu ku górze i oddziela narządy trawienne od narządów dostarczających siły życiowe – serca i płuc, nazywanych zewnętrzną przestrzenią (dosł. dziedzińcem) wątroby. Przegroda zaczyna się na poziomie pępka (tabur) człowieka i rozciąga się ukośnie od dołu ku górze, aż do klatki piersiowej, czerpiąc życie z narządów dostarczających siły życiowe, znajdujących się powyżej chaze, i przekazuje je narządom trawiennym, umiejscowionym poniżej klatki piersiowej (chaze).

Podobnie firmament, podobny do tej przegrody, znajduje się pośrodku guf (ciała) Arich Anpina, rozciąga się od tabura Arich Anpina do jego chaze i znajduje się nad stworzeniami znajdującymi się na dole, tj. nad sfirot NeHIM, nazywanymi „niższymi stworzeniami”, oddzielając wyższe wody, jego HaGaT, od niższych wód, jego NeHI.


[1] Patrz: „Zohar Hakdama”, przegląd Sulam, punkt 3.