388) Powiedział Rabbi Icchak (amar Rabbi Jicchak): Napisano: „Słowem Stwórcy zostały stworzone niebiosa, a tchnieniem Jego ust cały ich zastęp” (ktiw bi-dwar HaSzem szamajim naasu, u-beruach piw kol cwaam). „Słowem Stwrócy zostały stworzone niebiosa” (bi-dwar HaSzem szamajim naasu) – to są niższe niebiosa (ilejn szamaja dil-tata), które zostały uczynione przez słowo wyższych niebios (de-itawidu bi-dwar szamajim dil-ejla). „Tchnieniem, które wydało głos” (beruach de-apik kala), aż dotarło do tej rzeki, która płynie i wypływa (ad de-mate le-hahu nahar de-nagid we-nafik), a której wody nigdy się nie kończą (we-lo poskin mejmoi le-almin). „A tchnieniem Jego ust wszystkie ich zastępy” (u-beruach piw kol cwaam) – wszystkie rzeczy niższe istnieją dzięki duchowi, który jest męski (kolhu tataej kajmin beruach de-ihu zachar).

Sulam

388) „Wypowiedzią Stwórcy zostały stworzone niebiosa, a tchnieniem Jego ust – wszystkie ich zastępy”[1]. To niższe niebiosa, które znajdują się od chaze Zeir Anpina i niżej, zostały stworzone wypowiedzią wyższych niebios, które znajdują się od chaze Zeir Anpina i wyżej. Wyższe niebiosa zostały stworzone duchem (ruach), który wydobywa głos, aż osiągnie tę rzekę, która wypływa i nieustannie płynie, a jej wody nigdy się nie kończą.

Wyjaśnienie powiedzianego. Niebiosa – to Zeir Anpin. W miejscu od chaze i wyżej nazywany jest wyższymi niebiosami, a od chaze i niżej – niższymi niebiosami. I wiadomo, że od chaze i niżej nie ma on naprawy na swoim miejscu, lecz musi się podnieść i włączyć w ziwug powyżej chaze, zwany „wyższe niebiosa”[2]. Niższe niebiosa, znajdujące się od chaze i niżej Zeir Anpina, zostały stworzone wypowiedzią wyższych niebios. Kiedy Zeir Anpin jest w stanie katnut, nazywany jest „duchem (ruach)”, a w stanie gadlut nazywany jest „głosem (kol)”. Powiedziano, że zostały stworzone duchem (ruach), który wydobywa głos (kol). Wówczas ruach Zeir Anpina osiągnął mohin stanu gadlut, co jest pierwszym stanem gadlut. Następnie osiąga on drugi stan gadlut od Aba we-Ima. Dlatego powiedziano: „Aż osiągnie tę rzekę, która wypływa i wypływa” – tj. Aba we-Ima, których ziwug nie ustaje nigdy.

„A tchnieniem Jego ust – wszystkie ich zastępy”549 – wskazuje na wszystkich niższych, znajdujących się poniżej ZoN świata Acilut, którzy są ustanawiani jedynie w świetle ruach, które jeszcze nie osiągnęło głosu (kol) właściwości zachar. To znaczy, że otrzymują ukryte chasadim z właściwości zachar, ponieważ ukryte chasadim należą do zachar, podczas gdy Hochma należy do nekewa. I ponieważ wszyscy niżsi potrzebują Hochmy, ukryte chasadim są dla nich uważane za właściwość WaK bez GaR.

Innymi słowy, w samych ZoN mohin znajdują się we właściwości „świętego szekla”547, kiedy Hochma i chasadim świecą w równym stopniu, i ma to miejsce tylko od chaze Zeir Anpina i niżej. Jednak we wszystkich zastępach, znajdujących się poniżej ZoN świata Acilut, które są ustanawiane w BEA, otrzymują od Hochmy jedynie ruach, tj. świecenie z dołu do góry, o którym powiedziano: „I ta, która się opuszczała, wznosi się”. Natomiast jedynie chasadim zstępują do nich, o czym powiedziano: „A ta, która się wznosiła, opuszcza się”.

389) „Nawadnia góry ze swoich wyższych pałaców, z owocu dzieł Twoich nasyca się ziemia” (maszke harim me-alijotaw, mi-pri maasecha tisba ha-arec). „Nawadnia góry ze swoich wyższych pałaców” (maszke harim me-alijotaw) – co oznacza „ze swoich pałaców”? Jak powiedziano wcześniej (man alijotaw kidkaamaran), jak napisano: „Ten, który buduje swoje wyższe pałace w wodach” (di-ktiw ha-mekare ba-majim alijotaw). „Z owocu dzieł Twoich nasyca się ziemia” (mi-pri maasecha tisba ha-arec) – tajemnica tej rzeki, która płynie i wypływa w dół (raza de-hahu nahar de-nagid we-nafik le-tata). To jest to, co napisano: „Wydają owoce, których nasienie jest w nich” i tak dalej (hada hu di-ktiw ose pri aszer zaro bo we-go). I to już zostało powiedziane (we-ha itmar).

Sulam

389) „Nawadnia góry z wyższych pałaców swoich, owocem dzieł Twoich nasyca się ziemia”[3]. Co oznaczają Jego wyższe pałace? „Góry” – to HaGaT de-ZoN, które znajdują się od chaze i wyżej, a On nawadnia je „z wyższych pałaców swoich” – tj. od wyższych Aba we-Ima, otrzymując od nich właściwość „czystego powietrza (awira dacha)”, czyli ukrytych chasadim. „Owocem dzieł Twoich nasyca się ziemia” – to ta rzeka, która wypływa i wypływa poniżej chaze Zeir Anpina, przekazując tam świecenie Hochmy, przynoszące pełne nasycenie. Dlatego powiedziano: „Nasyca się ziemia” – Nukwa, znajdująca się poniżej chaze Zeir Anpina. I o tym mówi się: „W nim jest jego nasienie (zaro זרעו)”86 – tj. nasienie (zera זרע) „waw ו” w nim.


[1] Pisma, Psalmy, 33:6. „Przez słowo Pana zostały stworzone niebiosa, a przez oddech Jego ust – ich całe wojsko.”
[2] Patrz wyżej, punkt 119.
[3] Pisma, Psalmy, 104:13. „Z jego górnych komnat podlewa góry, z owoców Twych dzieł nasyca się ziemia.”