458) I umieścił Stwórca znak dla Kaina, aby nie… (wajasem Haszem le-Kain ot lewilti…). Czym jest ten znak? (maj ot?) Jest to litera „alef” (ot alef) z dwudziestu dwóch liter Tory (me-eszrin u-trejn atwan de-Orayta), którą dał mu, aby go chroniła (jehaw alejh le-agana alejh). Powiedział Rabbi Jehuda (amar Rabbi Jehuda): Co oznacza to, co jest napisane (maj dikhtiw) „I stało się, gdy byli na polu” (wajehij bihjotam ba-sade)? Co oznacza „na polu” (maj ba-sade)? To kobieta (da itta), i dlatego powstał i go zabił (we-al da kam u-ketel leih), ponieważ z tego aspektu (de-ha misitra da) pochodzi zabijanie (jarit le-katla), z aspektu Samaela (misitra de-Samael), który sprowadza śmierć na cały świat (de-garim mota le-chol alma). Kain zazdrościł Ewelowi z powodu jego kobiety (we-kanej Kain le-Hewel al nukwej). Rabbi Chija powiedział (rabbi Chija amar): Oto widzimy (ha chazin), że jest napisane (de-khtiw): „I bardzo rozgniewał się Kain, i opadła jego twarz” (wajichar le-Kain meod wajiplu panaw), ponieważ jego ofiara nie została przyjęta (al de-la itkabel korbaniej). Powiedział mu (amar leih): Tak to jest (hachej hu), i wszystko było przeciwko niemu (we-chola hawa la-kawblej).
Sulam
458) „I oznaczył Stwórca Kaina znakiem”[1] – jedną z dwudziestu dwóch liter Tory. Oznaczył go literą „waw ו”, aby go chronić. Ponieważ litera „waw ו” to znak przymierza, którego dostąpił po swoim nawróceniu, i przyjął na siebie zachowanie przymierza. Powiedział rabbi Jehuda: „I gdy byli na polu, Kain powstał przeciwko swojemu bratu, Ewelowi, i zabił go”[2]. „Na polu” – wskazuje na właściwość żeńską. I dlatego, z powodu tej właściwości żeńskiej, powstał i zabił Ewela. Ponieważ od strony żeńskiej, od lewej, odziedziczył siłę zabójstwa, i to jest strona Sama, który sprowadził śmierć na świat, uwodząc Adama i Chawę do złamania zakazu Drzewa Poznania. I Kain zazdrościł Ewelowi z powodu Nukwy, dodatkowej Nukwy, którą miał Ewel.
O duszach Kaina i Ewela powiedziano, że Ewel to właściwość MI, a Kain – ELE[3]. I wiadomo, że MI wywodzą się od wyższych Aby we-Imy, a ELE – od ISZSuT. I w Abie we-Imie są dwie Nukwy, w właściwości „manula” i „miftecha”. Jednak ISZSuT został stworzony tylko w właściwości „miftecha”, czyli w właściwości jednej Nukwy. W związku z tym Kain, który jest w właściwości ELE, miał tylko jedną Nukwę, w właściwości „miftecha” (klucz). Jednak Ewel miał dwie Nukwy, w właściwości „manula” (zamek) i „miftecha” (klucz). Dlatego Kain zazdrościł Ewelowi z powodu dodatkowej Nukwy, którą miał, Nukwy właściwości „manula” (zamek).
Rabbi Chija powiedział: „Ale przecież przyczyna zabójstwa Ewela staje się oczywista z tego, co powiedziano: „A na Kaina i na jego dar nie spojrzał. I bardzo rozgniewał się Kain”[4] – to znaczy, ponieważ jego ofiara nie została przyjęta, a nie z powodu Nukwy, jak twierdzi rabbi Jeguda.” Rabbi Jeguda powiedział: „To prawda, że Kain się rozgniewał, ponieważ jego ofiara nie została przyjęta, ale tutaj wszystko odegrało swoją rolę – w momencie, gdy zabijał Ewela, to znaczy również to, że zazdrościł mu z powodu dodatkowej Nukwy.”
[1] Tora, Bereszit, 4:15. „I powiedział do niego Stwórca: ‘Dlatego ktokolwiek zabije Kaina, siedmiokrotnie pomszczony będzie.’ I naznaczył Stwórca Kaina znakiem, aby nie zabił go nikt, kto go spotka.”
[2] Tora, Bereszit, 4:8. „I powiedział Kain do Hevela, swojego brata. A gdy byli na polu, Kain powstał przeciwko Hevelowi, swojemu bratu, i zabił go.”
[3] Zob. „Przedmowa do Księgi Zohar”, p. 153.
[4] Tora, Bereszit, 4:5. „Ale na Kaina i na jego ofiarę nie spojrzał. I rozgniewał się Kain bardzo, i oblicze jego posmutniało.”