73. Po skróceniu

Po skróceniu (cimcum alef) stało się dziewięć pierwszych sfirot (tet riszonot) miejscem świętości, a malchut, na którą było uczynione skrócenie, utworzyła miejsce dla światów

72. Pewność – odzienie dla światła

Pewność - jest to odzienie dla światła, które nazywa się „życie”. Ponieważ nie ma światła bez kli. Dlatego światło, które nazywa się światłem życia, nie może świecić tak po prostu, a zobowiązane jest obłóczyć...

71. W ciemności płacz duszo moja

W ciemności płacz duszo moja, przecież jestem dumny. Przecież ciemność - to skutek wywyższenia się narodu Izraela. Lecz przecież powiedziano o Stwórcy: „Siła i radość w Nim”.

70. Silną ręką

„Silną ręką i rozlewającym się gniewem będę Ja panować nad wami.” Lecz powiedziano, że nie ma przymusu w duchowym? Jak powiedziano: „Nie Mnie przywołałeś ty Jakub, gdyż byłeś obciążony Mną, Izrael…”

69. Na początku nastąpi naprawienie świata

Na początku osiągane jest naprawienie świata, a następnie - pełne zbawienie, przyjście Masziacha, kiedy „zobaczą oczy twoje Nauczyciela twojego”, „i wypełni się ziemia wiedzą Stwórcy”. I zgodnie z powiedzianym, na początku naprawia się część...

68. Połączenie człowieka i sfirot

Do upadku ciało Adama Riszon składało się z biny i malchut de-malchut świata Asia. I były w nim światła NaRa’N świata Bria i NaRa’N świata Acilut. Po upadku ciało Adama spadło w „Miszha de-hiwia”...

67. Oddalaj się od zła

Dlatego należy wystrzegać się mówienia nieprawdy. I nawet jeśli człowiekowi wydaje się, że on okłamuje tylko przyjaciela, należy pamiętać, że ciało podobne jest do maszyny, i jeżeli przyzwyczaja się do działania, tak już czyni...

66. Dar Tory

Dar Tory, który odbył się na górze Synaj, nie oznacza, że to działanie odbyło się w przeszłości i teraz nie istnieje, że Tora była wręczona jeden raz i dziś już nie jest wręczana, a...

65. Otwarte i ukryte

Powiedziano: „Ukryte - Stwórcy naszemu, a otwarte - nam i dzieciom naszym na wieczność, żebyśmy wykonywali powiedziane w Torze”. Dlaczego powiedziano: „Ukryte - Stwórcy”? Czy ukryte oznacza niepoznawalne przez nas, a otwarte oznacza poznawalne...

64. Od lo liszma przychodzą do liszma

Od lo liszma (ze względu na siebie) przychodzą do liszma (ze względu na Stwórcę). Jeżeli uważnie przyjrzymy się, to zobaczymy, że okres duchowej pracy, kiedy człowiek jeszcze pracuje z zamiarem „ze względu na siebie”,...

63. Pożyczajcie, a Ja zwrócę

Powiedziano: „Pożyczajcie, a Ja zwrócę”. Celem stworzenia - światło Szabatu, które powinno napełnić stworzenia. Cel stworzenia osiąga się wykonywaniem Tory, przykazań i dobrych uczynków.

62. Upada i narzeka – wstaje i obwinia

Człowiek zawsze powinien sprawdzać siebie, czy nie jest skierowana jego praca i Tora w głębię otchłani, dlatego że wielkość stanu człowieka mierzona jest poziomem jego zlania się ze Stwórcą, co oznacza - w tej...