Po tym, jak w poprzednich rozdziałach opisaliśmy krótko i ogólnie kwestię dziesięciu sfirot w różnych stanach, czym one są i jak istnieje w nich kilka bhinot, tak samo omówimy w tym rozdziale pokrótce bhinot stopni Światów, które zostały stworzone wewnątrz Makom Panuj wspomnianego wcześniej. Tak więc nie ma niczego poza tym miejscem, a wszystkie Światy są razem wewnątrz niego. I nie myśl, że dziesięć sfirot, nazywanych w Księdze Zohar dziesięcioma sfirot Acylut, to pierwsze i najwyższe spośród wszystkich tych, które zostały stworzone. Ponieważ kilka Światów je poprzedzało, a z powodu ich wielkiego ukrycia „nie dotknie ich ręka”, jak wspomniano w Księdze Zohar. Tylko w cudownej aluzji, kiedy przed twoimi oczami staną trzy wypowiedzi z Księgi Tikunim dotyczące Pierwszego (Adam Kadmon), jak napisano z Bożą pomocą w tym rozdziale. I jak napisano w Księdze Zohar, Rozdział Bereszit, strona 27, a także w Tikunim, strona 118: „Idź i zobacz: ile jest tych ukrytych Światów, które nie oblekają się i nie grupują w sfirot itd.”. A także jedno z powiedzeń zawartych w Rozdziale Noach w Księdze Zohar, a także w Rozdziale Pekudej, strona 222 i strona 261: „Rabi Szimon powiedział: podniósł rękę w cieniu wyższego itd.”. I z powodu tajemnic zamysłu Wszechmogącego wszyscy ci, którzy są na dole, nazywają Go Ejn Sof itd. A jeśli „umieści oczy swojego rozumu”, aby dokładnie zbadać, wszystkie zbędne i powtarzające się słowa oraz aluzje wskazujące na znaczenie w przytoczonych wcześniej fragmentach, to zostanie oszołomiony i zdumiony twój wzrok. Ile poziomów znajduje się wewnątrz poziomów, aż do nieskończoności, i ile istnieje tych, które poprzedzają dziesięć sfirot, nazywanych u nas imieniem dziesięciu sfirot Acylut. A kto to zrozumie w całej jego całości, jeśli dostąpi zaszczytu, to pozna i pojmie, i ustali porządek ich struktury, jak napisano w tym rozdziale na końcu.

I Gaonim (koryfeusze) ukryli je w wyszukanej mowie i nazwali je „Dziesięć Błysków ponad najwyższym Keterem” itd. A ponieważ nie ma granicy dla liczby Światów w tym miejscu, ponieważ ich są tysiące i dziesiątki tysięcy, mimo wszystko wyjaśnimy trochę to, co jest w naszej mocy wyjaśnić w tym miejscu, skrótowo. I od samego początku zaczniemy wyjaśniać jeden aspekt, ponieważ obejmuje on i zajmuje całą przestrzeń Makom Panuj. I z tego aspektu rozprzestrzeniają się wszystkie Światy. Razem w nim są „podtrzymane” i na nim się opierają, i z niego wychodzą i odsłaniają się na zewnątrz, jak napisano z Bożą pomocą. I ta bhina nazywa się imieniem Adam Kadmon, ponieważ jest on przed wszystkimi istniejącymi, jak napisano z Bożą pomocą. I z powodu wielu poziomów Adam Kadmon, jako reguła jego wielkości, jego wzniosłości i jego ukrycia, „nie sięga do niego ręka” i nie pozwala zajmować się nim w Księdze Zohar. I tylko w kilku krótkich miejscach i bardzo skrycie. I wskażę na niektóre: w Tikunim, koniec Tikun 15, strona 201, cytat: „Powiedział mu: jeśli tak, to określa się, że istnieje Adam Kadmon i istnieje Adam późniejszy” itd., również początek Tikun 54, strona 215, cytat: „Cudowny Artysta splata i maluje obraz w Jego pałacu Adam Kadmon, który jest Adamem” itd. Również w Tikunie wspomnianym wyżej, strona 226, cytat: „Znalazłem w tajemnicy nauki, w Tajemnicy Tajemnic, Ukrytego spośród Ukrytych, że stworzony Adam jest Kadmon (Pierwotny) dla wszystkich Starodawnych”.

A teraz rozpoczniemy wyjaśnienie tej kwestii. Wiedz, że pierwsze światła, które zostały stworzone wewnątrz tego miejsca, w formie prostej linii rozprzestrzeniły się od Ejn Sof, otaczającego wszystko, jak już wspomniano w drugiej części. To jest dziesięć sfirot, których całokształt nazywa się Adam Kadmon, wspomniany wcześniej. I oto dziesięć sfirot Adam Kadmon, zawierających wszystkie bhinot, wspomniane w drugiej i trzeciej części. Bowiem one to te, które początkowo zaistniały i odkryły się jako dziesięć sfirot w formie igulim (okręgów), ponieważ są one etapem Nefeś tego Adam Kadmon i posiadają dziesięć kielichów w formie igulim, a w każdym z tych kielichów jest pnimiut i chiconijut. I wszystkie te kielichy, i wewnątrz każdego z tych kielichów jest wewnętrzna istota O’M (Or Makif), zwana Nefeś, która zawiera się wewnątrz niego, w rzeczywistości. A jeszcze jest O’P (Or Pnimi), otaczające go, i ono także jest etapem Nefesz, i wszystko jest w formie igulim. I to jest zewnętrzny igul spośród wszystkich pozostałych igulim, które są wewnątrz niego. I on jest połączony i bliski Ejn Sof. A Ejn Sof otacza go wokół, i otacza igul O’P, i ten igul jest najbardziej zewnętrzny z nich wszystkich. Jest on najwspanialszy i najwznioślejszy spośród wszystkich, jak już wspomniano w trzeciej części. I to jest igul Keter Adam Kadmon, a wewnątrz tego igula zaokrąglił się igul Hochma Adam Kadmon. I tak samo, zgodnie z tym przykładem, dziesięć igulim, jeden wewnątrz drugiego, aż do dziesiątego wewnętrznego igula, który jest wewnątrz wszystkich. I on nazywa się igul Malchut Adam Kadmon. Odkrywamy, że te dziesięć igulim Adam Kadmon otaczają całe to miejsce wewnątrz Ejn Sof, są bliskie jemu, a Ejn Sof otacza je wokół. I choć w środku tych dziesięciu igulim pozostało Makom Panuj, Awir Rejkani dla pozostałych Stworzeń i innych Światów, które także są bhinot igulim, jeden wewnątrz drugiego, jak powiedziano wcześniej w trzeciej części. I już wyjaśniona została również ta rzeczywistość istnienia kielichów, jak powstały. Że za pomocą Cimcum, kiedy Ejn Sof sam siebie ograniczył, światło zostało zmniejszone i kielichy się odkryły. A potem światło ponownie rozprzestrzeniło się wewnątrz tych kelim Adam Kadmon. I nie pomyl się w tym, uchowaj Boże, że w Adam Kadmon są kelim w rzeczywistości (nie daj Boże). Ponieważ kelim odkryły się dopiero od Świata Nekudim i dalej, jak napisano, z Bożą pomocą. A to, że nazywamy je kelim, to tylko w odniesieniu do światła i istoty, która jest w nich. Ponieważ kelim w swojej istocie to światło czyste, zupełnie przezroczyste, subtelne i wysublimowane. I nie daj się zwieść więcej w tej kwestii.

Po tym, jak opisaliśmy w poprzednich rozdziałach w skrócie i przeglądowo kwestię dziesięciu sfirot w różnych stanach oraz istnienie w nich różnych bhinot, omówimy w tym rozdziale krótko bhiny stopni światów, które zostały stworzone wewnątrz Makom Panuj, o którym wspomniano powyżej. Nie ma niczego poza tym miejscem, a wszystkie światy razem są wewnątrz niego. Nie myśl, że dziesięć sfirot, nazywanych w Księdze Zohar dziesięcioma sfirot świata Acilut, to pierwsze i najwyższe ze wszystkich, które zostały stworzone, ponieważ przed nimi istniało kilka światów, i z powodu ich wielkiego ukrycia „nie dotknie ich ręka”, jak wspomniano w Księdze Zohar. Można je tylko zasugerować w cudownej aluzji, gdy przed twoimi oczami pojawią się trzy wypowiedzi z Księgi Tikkunim dotyczące Pradawnego Adam Kadmona, jak napisano, z Bożą pomocą, w tym rozdziale. Jak napisano w Księdze Zohar, rozdział Bereszit, strona 27, a także w Tikkunim, strona 118: „Idź i zobacz, ile jest ukrytych światów, które się nie odziewają i nie grupują w sfirot itd.”. A także jedno stwierdzenie przytoczone w rozdziale Noach z Księgi Zohar, a także w rozdziale Pekudej, strona 226 i strona 229: „Powiedział Rabi Szimon: podniósł swoją rękę w cieniu wyższego itd.”. I z powodu tajemnic zamysłu Wszechmogącego wszyscy ci, którzy są na dole, nazywają Go Ejn Sof itd. A jeśli „umieści oczy swojego rozumu”, aby dokładnie wyjaśnić wszystkie niepotrzebne słowa i powtórzenia oraz aluzje wskazujące na sens w wspomnianych powyżej fragmentach, to zadziwi się i zdumieje jego wzrok. Ile poziomów jest wewnątrz poziomów, aż do nieskończoności, i ile poziomów poprzedza dziesięć sfirot, które nazywamy dziesięcioma sfirot Acilut. I ten, kto to wszystko pozna, jeśli dostąpi zaszczytu, pozna i zrozumie oraz ustanowi porządek ich struktury, jak napisano w tym rozdziale na końcu.

I oto wyjaśniam ci teraz w skrócie szczególne cechy całości wszystkich światów, które znajdują się w tym Makom Panuj, który znajduje się pomiędzy O’M de-Joszer de-A’K a jego kelim de-Joszer, jak powiedziano powyżej. Ta kwestia została wyjaśniona w innym miejscu bardziej szczegółowo, gdzie wszystkie pojęcia i aspekty są omówione oddzielnie. Tam, na swoim miejscu, będzie ci wyjaśnione, jak z kategorii Joszer de-A’K wyszły i objawiły się liczne światła, które je stanowią. To światła, które przebijają się i wychodzą przez Ozen, które jest w nim, i są one ograniczone. Następnie wychodzą światła Hotem, a potem światła Pe, które nazywane są Akudim. Wszystkie te światła istnieją wyłącznie w formie Joszer i nie mają w ogóle aspektu Igulim. Następnie pojawiły się światła Ejnaim tego A’K, które nazywane są światem Nekudim. W nich istnieją dwie bhiny: Igulim i Joszer. Miejsce ich istnienia i obecności znajduje się od Tabur tego A’K do końca jego Raglej, a to miejsce nazywane jest ogólnie NeHI de-A’K. Taki jest ich porządek, ponieważ na początku pojawiło się dziesięć Igulim de-Nekudot, które utworzyły Igul wokół kelim de-NeHI de-A’K jako jego Joszer, a wewnątrz kelim znajduje się ich O’P, jak powiedziano powyżej. Te Igulim de-Nekudot, będąc etapem Nefesz, odnoszą się do kelim i O’P de-NeHI de-Joszer de-A’K. Igulim de-Nekudim, jak już wyjaśniono wcześniej, obejmują O’P de-Nefesz i kelim oraz O’M na ich kelim. Ogół tego nazywany jest Igulim de-Nekudim. Nad tym Nekudim znajduje się Igulim, jeszcze O’M z kategorii de-Joszer de-A’K, a nad O’M de-Joszer de-A’K dotykają dziesięć Igulim samego A’K, obejmujące O’P i kelim oraz ich O’M, jak wiadomo. Taki był początek, choć później powstało dziesięć sfirot de-Joszer świata Nekudim i stanowiły one bhinę Ruach. Następnie objęły dziesięć sfirot de-Joszer de-Nekudim, obejmując O’P i kelim oraz O’M de-Joszer powyżej kelim i O’P de-Joszer de-NeHI de-A’K. Nad Joszer de-Nekudim objęły swoje własne Igulim, a nad Igulim de-Nekudim O’M de-Joszer de-A’K i na nich znajdowały się Igulim samego A’K. To wszystko będzie wyjaśnione w dalszej części, w odniesieniu do świata Nekudim jako siedmiu Królów Edomu, którzy panowali i umarli. Następnie zostaną naprawieni, a gdy zostaną naprawieni, powstanie z nich bhina czterech światów ABE’A. Wszystkie te światy stanowią dwa parcufim, składające się wyłącznie z innych szczególnych parcufim, ponieważ są one utworzone jako gałęzie wychodzące z tych dwóch parcufim. Są to Atik i A’A, Aw’I i Zo’N.

I teraz wyjaśnimy krótko ich stan i ich położenie. Zaczniemy od góry w dół. Oto Ejn Sof, który otacza i makifuje ponad dziesięcioma Igulim de-A’K we wszystkich trzech bhinot: O’P de-Nefesz, kelim de-Nefesz i O’M de-Nefesz. Wszystkie one są w formie Igulim, jak zostało powiedziane powyżej itd. To samo dotyczy pozostałych Igulim, które znajdują się w pozostałych częściach. Nie ma potrzeby wspominać tutaj o wszystkich Makifot i dziesięciu Igulim de-A’K. To Makifin otaczające O’M de-Joszer samego A’K, a O’M de-Joszer de-A’K znajduje się nad dziesięcioma Igulim de-Atik. Dziesięć Igulim de-Atik odnosi się do O’M de-Joszer samego Atika, a O’M de-Joszer de-A’J (Atik Jomin) otacza dziesięć Igulim de-A’A. Dziesięć Igulim de-A’A otacza O’M de-Joszer samego A’A, a O’M de-Joszer de-A’A otacza dziesięć Igulim de-Aba. Dziesięć Igulim de-Aba otacza O’M de-Joszer samego Aba, a O’M de-Joszer de-Aba otacza dziesięć Igulim de-Ima. Dziesięć Igulim de-Ima odnosi się do O’M de-Joszer samej Imy. O’M de-Joszer de-Ima otacza dziesięć Igulim de-Z’A, a dziesięć Igulim de-Z’A otacza O’M de-Joszer samego Z’A. O’M de-Joszer de-Z’A otacza dziesięć Igulim de-Nukwa, a dziesięć Igulim de-Nukwa otacza O’M de-Joszer samej Nukwy. O’M de-Joszer de-Nukwa de-Z’A de-Acilut otacza dziesięć Igulim de-Brija. Brija dzieli się również na wszystkie szczegóły wspomniane powyżej. Dziesięć Igulim de-Brija otacza O’M de-Joszer samej Brija, a O’M de-Joszer de-Brija otacza dziesięć Igulim de-Jecira. Jecira również dzieli się na wszystkie szczegóły wspomniane powyżej. Dziesięć Igulim de-Jecira otacza O’M de-Joszer samej Jecira, a O’M de-Joszer de-Jecira znajduje się ponad Igulim de-Asija. Asija dzieli się również na wszystkie szczegóły wspomniane powyżej, a Igulim de-Asija otacza O’M de-Joszer samej Asija. I oto w całości zamykają się wszystkie bhinot Igulim i światła otaczające Joszer wszystkich tych światów – wszystkie od góry do dołu. Od tego momentu dalej wyjaśnimy bhinot kelim i ich O’P de-Joszer wszystkich światów, gdzie bhinot te są odwrotne w stosunku do wspomnianych powyżej, ponieważ ten, który jest niższy poziomem od swojego bliźniego, obejmuje i otacza tego, który jest wyższy od niego, jak powiedziano powyżej w trzecim rozdziale. I to jest wewnętrzne znaczenie: O’M de-Joszer de-Asija otaczający kelim i O’P de-Joszer samej Asija. I nie będzie konieczne powtarzanie tego wszędzie, ponieważ zostało już wcześniej wyjaśnione, że O’P de-Joszer na zawsze związał się i połączył ze swoimi kelim de-Joszer, i że on w nich istnieje w rzeczywistości. I kelim oraz O’P de-Joszer de-Asija z kelim i O’P de-Joszer de-Jecira, i kelim oraz O’P de-Joszer de-Jecira z kelim i O’P de-Joszer de-Brija, a kelim oraz O’P de-Joszer de-Brija z kelim i O’P de-Joszer de-Nukwa de-Z’A de-Acilut, i kelim oraz O’P de-Joszer de-Nukwa z kelim i O’P de-Joszer de-Z’A, i kelim oraz O’P de-Joszer de-Z’A z kelim i O’P de-Joszer de-Ima, i kelim oraz O’P de-Joszer de-Ima z kelim i O’P de-Joszer de-Aba, i kelim oraz O’P de-Joszer de-Aba z kelim i O’P de-Joszer de-A’A, i kelim oraz O’P de-Joszer de-A’A z kelim i O’P de-Joszer de-Atik, i kelim oraz O’P de-Joszer de-Atik z kelim i O’P de-Joszer de-NeHI de-A’K, i kelim oraz O’P de-Joszer de-NeHI de-A’K z O’P, wychodzącym ze światła Ejn Sof, znajdującym się w jego wnętrzu w formie prostej linii, rozciągającej się z Ejn Sof, świecącej i ożywiającej wszystkie światy razem, jak zostało powiedziane powyżej. I oto został szczegółowo wyjaśniony porządek obłóczenia światów, i zobaczysz na własne oczy, jak Ejn Sof wywyższa się wewnątrz wszystkich światów, a A’K jako pierwszy go otrzymuje. A po nim Atik, aż do miejsca, gdzie się znajduje, ponieważ kelim de-Joszer de-Asija są najbardziej zewnętrzne i bardzo oddalone od światła Ejn Sof, a ich wewnętrzna część jest całkowicie daleka, ponieważ nie ma nic bardziej oddalonego od niego. I to jest również porównywalne z Ejn Sof otaczającym z zewnątrz wszystkie światy, gdzie odkrywamy, że kelim de-Asija są absolutnie od niego oddalone, ponieważ nie ma nic bardziej oddalonego od niego. W konsekwencji kelim de-Joszer de-Asija są najniższe poziomem spośród wszystkich światów razem. I tam, w świecie Asija, powstaje świat najniższy, całkowicie materialny, gruby i gęsty, któremu nie znajdziemy podobnego, ponieważ ziemski świat, na którym się znajdujemy, to centralny punkt dla wszystkich światów razem. Jak pestka daktyla, która czerpie pożywienie z wnętrza, a pokarm otacza ją ze wszystkich stron. I to w naszym położeniu, my – Bnej Adam, znajdujemy się w nim. Jednak w odniesieniu do otaczającego Ejn Sof wszystko jest na odwrót. Świat Asija to klipa, okrywająca wszystko. I każdy, kto jest bliżej Ejn Sof, jest bardziej wewnętrzny, aż do tego, że dziesięć Igulim de-A’K jest bliżej Ejn Sof niż wszystkie inne światy. I również w odniesieniu do O’P de-Ejn Sof odkrywamy, że świat Asija to klipa dla wszystkich światów, a każdy, kto zbliża się do Ejn Sof Pnimi, jest bardziej wewnętrzny, aż do tego, że dziesięć sfirot de-Joszer de-A’K są najbardziej wewnętrznymi spośród wszystkich i one otrzymują O’P de-Ejn Sof rzeczywiście wcześniej niż wszystkie inne.

I oto po tym, jak wyjaśniliśmy pojęcie Igulim i Joszer w skrócie, w porządku obłóczenia wszystkich światów, musimy teraz wyjaśnić, dokąd sięga rozprzestrzenienie Raglej A’K (postać Adama) de-Joszer w każdym świecie. I zaczęliśmy wyjaśniać tę kwestię na początku tego rozdziału. Oto konieczne jest, aby Kaw Joszer był rzeczywiście połączony z otaczającym Ejn Sof, i z niego się rozprzestrzeniał, opadał i obłaczał Pnimiut A’K, jak zostało powiedziane powyżej. I kontynuuje się oraz rozprzestrzenia aż do Sijum Raglej A’K de-Joszer, jak zostało powiedziane powyżej. Zatem w rzeczywistości on sięga do połowy Igulim Atik Jomin, otaczającego pod jego Raglej, do miejsca, gdzie kończą się Raglej Joszer de-A’K. Ponieważ jeśli powiedziane jest, że Raglej A’K sięgają i rozprzestrzeniają aż do dołu wewnątrz samych Igulim, aż do ich Sijum i Sofu, odkryjemy, że wrócił i połączył się z Igul Ejn Sof w dolnej połowie, która znajduje się pod Raglej A’K. A jeśli tak, to odkryjemy, że Ejn Sof będzie w nim świecił stamtąd i w dół, w postaci prostej linii, i nie będzie kategorii góry i dołu, dającego i otrzymującego. Dlatego nie przyciąga się Rosz Kaw w dół, jak powiedziane zostało powyżej w drugim rozdziale. I oto pojawia się zasada: w skrócie, Raglej A’K de-Joszer rozprzestrzeniają się i kontynuują aż do ich dolnej połowy de-Igulim de-A’J (Atik Jomin) od dolnej strony, w taki sposób, że Igulim otaczają Raglej Joszer de-A’K. Jednak wszystkie pozostałe Raglej de-Joszer, na przykład Raglej Atik, Raglej A’A, Raglej Z’A i Raglej Nukwa, wszystkie kończą się na tym samym poziomie, czyli do dolnych połówek de-Igulim A’A od dolnej strony. Tak więc Igulim A’A są otaczające i otaczają wszystkie niżej położone Raglej, wspomniane powyżej. Chociaż istnieją parcufim, których wysokość nie jest rozciągnięta, na przykład Aw’I, gdzie ich wysokość jest tylko od Garonu de-A’A do Taburu de-A’A. Podobnie parcuf Lea, który zaczyna się od Daat de-Z’A do Chaze jego, jak jest powiedziane w odpowiednim miejscu. I te parcufim, których Raglej nie sięgają do Raglej A’A, ponieważ są skrócone w ich poziomie. I każdy z nich będzie szczegółowo wyjaśniony w swoim miejscu.

I oto inny raz usłyszałem od mojego Nauczyciela i Rawa (niech przebywa w niebiosach na wieki) odnośnie do interpretacji powstania A’A. Jak został narodzony i wszedł, oraz czerpie siłę z dwóch dolnych części de-Raglej Atik Jomin. I tam wyjaśniliśmy, jak dwie dolne części, nazywane Jakwim (piętami) de-A’J (Atik Jomin), rozprzestrzeniają się niżej niż Raglej A’A i wchodzą w granice Świata Brija, jak wspomniano tam. Można powiedzieć, że nie było tak, lecz tylko do czasu naprawy Acilut. A po naprawie nie było już takiej konieczności, ponieważ Atik powrócił i podniósł swoje Raglej w górę, na ten sam poziom co Raglej A’A. I to wymaga przemyślenia.

Jeszcze żadna rzecz nie została przez nas wyjaśniona w kwestiach Igulim A’K i jego joszer. Jak one łączą się wspólnie. Chociaż w aspektach dziesięciu Igulim zostało wyjaśnione w odpowiednim miejscu, że te dziesięć jego Igulim wszystkie rozciągają się i rozprzestrzeniają wyłącznie wokół jego trzech wyższych de-joszer, przeczytaj tam. I być może tak będzie w aspektach Igulim Adam Kadmon. I to wymaga przemyślenia. Cytat: Szaarej Akdamot do Księgi Drzewo Życia, strona 9: „I jednak, mówiąc wprost, nie ma na górze ciał ani siły fizycznej (w duchowym), nie daj B-że. I wszystkie te analogie i obrazy nie odpowiadają rzeczywistości, nie daj B-że. A [są one potrzebne] jedynie dla wygody postrzegania i po to, aby Adam mógł zrozumieć rzeczy wzniosłe, duchowe, bez wprowadzenia błędnych wyobrażeń do ludzkiego rozumu. Dlatego zostało dane prawo mówienia w postaci obrazów i analogii, tak jak we wszystkich Księgach Zohar, a także jak w wypowiedziach samej Tory. Wszyscy jednogłośnie odpowiadają i mówią tymi słowami, podobnie jak jest powiedziane w Piśmie: „Oczy Pana, które ogarniają wzrokiem całą ziemię” (Zachariasz 4:10). „Oczy Pana zwrócone są ku sprawiedliwym” (Psalm 34:16). „I usłyszał Pan”. „I powąchał Pan”. „I mówił Pan”. I takich jest wiele. A największe ze wszystkich jest to, co napisano w Piśmie: „I stworzył Bóg człowieka na Swój obraz, na obraz Boży go stworzył, jako mężczyznę i kobietę stworzył ich” (Bereszit 1:27) itd. I jeśli sama Tora tak mówi, to i my możemy mówić tymi sformułowaniami, ponieważ jest jasne, że tam w górze istnieją jedynie subtelne Światła, całkowicie duchowe, w ogóle nieuchwytne. Jak mówi Pismo: „Nie widzieliście żadnego obrazu” (Dewarim 4:15) i takich cytatów jest wiele. A jednak istnieje jeszcze inna droga, aby przyciągnąć i zobrazować w niej wszystkie rzeczy. Jest to aspekt zapisu form liter, ponieważ każda litera wskazuje na szczególne Wyższe Światło. A jednak sama ta figura – to nic, ponieważ tam w górze nie ma ani liter, ani kropek. Jest to jedynie analogia i obraz dla wygody postrzegania, jak było to już wspomniane. Dlatego wyjaśnimy teraz wprowadzenie zgodnie z rysunkiem liter, tak jak i w aspektach tych obrazów. Te obrazy Adama i te obrazy liter są niezbędne do zrozumienia aspektu Wyższego Światła, tak jak zostało to ukazane w Księdze Zohar, zbudowanej z dwóch kategorii tych obrazów.” Koniec cytatu.