Wyjaśnia cztery stadia w awijut, są to cztery kelim i ich korzeń. Zawiera osiem punktów:
- We wszystkich światach istnieje w sfirot każdego świata istota i kelim.
- Na początku rozprzestrzeniła się Ejn Sof w postaci kelim, a następnie w nie obłóczyły się światła.
- Rozprzestrzenienie światła pokazuje pogrubienie większe niż było, czyli światło stało się grubsze i wyniknęło dziesięć kelim.
- Masach wynikł w kli malchut.
- Ten masach przerywa pomiędzy światem Acilut i światem Bria.
- Ziwug de-akaa światła Ejn Sof z masachem, który wznosi or hozer z dołu do góry.
- Miejsce, do którego przychodzi światło Ejn Sof, jest to świat Acilut.
- Cztery stadia pogrubienia or elion:
- przy rozprzestrzenieniu od keter do hochmy,
- przy rozprzestrzenieniu do biny, kiedy do niego dodaje się oddalenie,
- przy rozprzestrzenieniu do Z’A, kiedy wynika w nim „halon” i „nekew car” (dosłownie: okno i wąska szczelina),
- przy rozprzestrzenieniu do malchut, kiedy wynika w nim „nekew car” i oddalenie.
Jest istota i kelim. Na początku rozprzestrzeniło się światło Ejn Sof w postaci kelim, a następnie w nie obłóczyły się światła, które są acmut, istotą.
1) We wszystkich światach1 jest istota2 i kelim3. I na początku wszystkiego4 rozprzestrzeniła5 się Ejn Sof6 w postaci dziesięciu sfirot Acilut, w postaci kelim, ponieważ rozprzestrzenienie7 wskazuje na pogrubienie światła8 bardziej niż było. Widzimy, że te dziesięć sfirot – jest to dziesięć kelim, które zostały stworzone rozprzestrzenieniem Ejn Sof. Pogrubiło się wyłącznie światło i wyniknęły kelim z powodu rozprzestrzenienia9. I po tym rozprzestrzenieniu, za pośrednictwem którego wyniknęło dziesięć kelim, obłóczyła10 się w nie istota Ejn Sof. I jest to pojęcie istoty i kelim.
Or pnimi
1. Pięć światów jest nazywanych: Adam Kadmon, Acilut, Bria, Jecira, Asia. Świat (hebrajskie: olam) – od słowa „eelem” – ukrycie, ponieważ światło Ejn Sof ukrywa się w nich za każdym razem bardziej, jak tu wyjaśnia Ari.
2. Patrz odpowiedzi o sensie słów i działań, cz.2, p.56.
3. Patrz odpowiedzi o sensie słów i działań, cz.1, p.25.
4. Czyli na początku wszystkiego, co w każdym świecie.
5. Patrz odpowiedzi o sensie słów i działań, cz.1, p.14.
6. Jego sens niepoznawalny i nazywa się Ejn Sof, żeby wskazać, że sfira malchut, która kończy i przerywa wszystkie poziomy (patrz: odpowiedzi cz.1, p.40), nie tworzy tu żadnego ukończenia i przerwania or elion, co więcej, w niej zaczyna się wpływ światła.
7. Rozprzestrzenienie wskazuje na „itawut” – pogrubienie światła, bardziej niż to było w Stwórcy. Jeżeliby nie to, w czym i w jaki sposób oddzieliłoby się światło ze spójności Stwórcy, żeby nazwać się imieniem „rozprzestrzenienie światła od Niego i na zewnątrz”. I to pogrubienie jest zmianą właściwości, które nabyło światło na skutek przyjścia w spójność stworzenia, jak powiedziano wyżej (Wewnętrzne spostrzeganie cz.2, p.5).
8. Patrz wyżej, wewnętrzne spostrzeganie cz.2, p.5.
9. To uczy nas tego, że kelim – jest to porodzenie samego światła, ponieważ światło, przy jego rozprzestrzenieniu dla otrzymywania przez stworzenia, opuszcza się po czterech stadiach – Hu’B Zo’N, aż do tego stopnia, że rodzi w stworzeniach życzenie otrzymywać. I to życzenie otrzymywać, czyli stadium dalet – główne kli w stworzeniu, i jest to awijut, który nabyło światło przy rozprzestrzenieniu. A trzy pierwsze stadia – są to wyłącznie przyczyny dla otwarcia stadium dalet. I pytania o obowiązkowości i kolejności tych czterech stadiów wyjaśnia się w poprzednich częściach (patrz O’P cz.1, rozdz.1, p.50).
10. Obłóczenie – jego sens jest podobny do ukrycia, ponieważ obłóczenie ukrywa obłaczane, lecz z powodu jego życzenia otworzyć się i na skutek tego, że bez naprawienia w postaci tego ukrycia niemożliwe jest jego otwarcie, on ukrywa się w nim i otwiera się za pośrednictwem tego. I takie naprawienie zawsze nazywa się imieniem obłóczenie (malbusz) lub ubranie (lewusz). I obłóczenie to jest wykorzystywane dla dwóch pojęć: dla ukrycia i dla otwarcia. I w naszym przypadku – tak samo, ponieważ niemożliwym jest, żeby było poznanie przez niższych światła bez kli, więc dlatego światło obłacza się i ukrywa się w kli, żeby niższy mógł poznać je za pośrednictwem tego kli, w które ono obłóczone, i zrozum to dobrze.
Naprawienie masachu – przeszkodzić or elion rozprzestrzeniać się w kli malchut. I on tworzy podział pomiędzy światem Acilut i resztą światów.
2) Kiedy osiągnęło rozprzestrzenienie malchut świata Acilut20, zobaczył wyższy Maacil (dosłownie: źródło emanacji, ten, który rodzi), że nie ma siły w niższych otrzymać tego światła, jeżeli ono rozprzestrzeni się dalej30. I wtedy, kiedy ukończyło się dziesiąte kli Acilut40, pojawił się tam jeden masach i zasłona50, który tworzy przerwę60 pomiędzy Acilut i resztą światów, co poniżej niego.
Or pnimi
20. W ten sposób, po tym jak rozprzestrzeniło się światło w trzech pierwszych stadiach, które nazywane są: hochma, bina, Z’A i po tym, jak zostało ukończone rozprzestrzenienie w Zeir Anpin, ono przyszło do rozprzestrzenienia w stadium dalet, które nazywa się malchut. Lecz zanim rozprzestrzeniło się światło w trzech poprzednich stadiach, jest niemożliwe, żeby ono rozprzestrzeniło się w malchut, ponieważ one wywołują pojawienie się jedno drugiego w postaci przyczyny i skutku.
30. Ponieważ siła cimcuma panuje w stadium dalet, dlatego nie ma siły w stadium dalet, najniższym ze wszystkich, otrzymać światła (patrz: odpowiedzi cz.1, p.81 i również cz.1, rozdz.2, p.2).
40. W stadium dalet, które nazywa się malchut. I z tego możemy jasno rozróżnić, że kli malchut i masach w nim – są to dwa oddzielne pojęcia, ponieważ kli malchut – jest to światło, które pogrubiło się do stadium dalet i nad nim panuje siła cimcuma. A masach i zasłona (pargod), co nad nią, ustawiony w niej później (patrz: odpowiedzi o sensie słów i działań cz.2, p.43).
50. Masach i zasłona – „pargod” – jest to jedna całość, czyli tam objawia się zatrzymująca siła, podobnie do zasłony ochraniającej z góry malchut, żeby or elion nie przeniknęło wewnątrz niej (patrz: odpowiedzi cz.2, p.43).
60. Czyli ten masach, oprócz ochrony malchut, posiada jeszcze jedną funkcję – tworzy przerwę pomiędzy światem Acilut i resztą światów.
Z powodu uderzenia światła Ejn Sof w masach, powróciło światło do góry w postaci or hozer, które obłacza się na or elion. Do tego miejsca, do którego sięga kaw świata Ejn Sof, nazywa się świat Acilut.
3) I wtedy uderzyło światło Ejn Sof, które rozprzestrzeniało się do tej pory, w masach70, i następnie z powodu uderzenia przy opuszczeniu i uderzeniu tam, zawróciło wznosząc się80 w postaci or hozer do góry, na swoje miejsce90. I wtedy ukończył się świat Acilut w postaci kelim100, i powrócił Ejn Sof, aby obłóczyć się w nie w postaci istoty200. I dlatego to miejsce, dokąd dochodzi światło Ejn Sof300 w ten sposób, nazywa się świat Acilut, ponieważ jest to to samo światło, tylko po jego pogrubieniu400.
Or pnimi
70. Spotkanie światła Ejn Sof z masachem jest podobne do zderzenia dwóch twardych przedmiotów, z których jeden życzy sobie wedrzeć się w granicę drugiego, a drugi sprzeciwia się mu i przeszkadza mu osiągnąć cokolwiek w jego granicach, takie spotkanie nazywa się uderzenie – akaa. I odwrotnie: przy spotkaniu płynów, które nie przeszkadzają jeden drugiemu, naruszając granice i zostają wymieszane razem, w nich nie ma pojęcia uderzenia. I to samo – dwa miękkie przedmioty, ich uderzenie nie jest aż tak odczuwalne, ponieważ jeden pozwala drugiemu przeniknąć odrobinę w swoje granice i wcisnąć się nieznacznie w zewnętrzną powłokę. A przedmioty twarde odwrotnie, nie pozwalają jeden drugiemu naruszyć w czymkolwiek swoich granic, takie spotkania rozumie się jako uderzenie.
I ponieważ całe cimcum w całości było ze strony stworzenia, a nie ze strony Stwórcy, to światło Ejn Sof w ogóle nie pragnie stosować się do tego cimcum, które jest w malchut, a ono przyciąga się i opuszcza się, żeby rozprzestrzenić się również wewnątrz malchut. Jasne również, że opuszcza się tam na siłę i jest to z tego powodu, że w Ejn Sof, do cimcum, ono wypełniało tam również stadium dalet (patrz wyżej: cz.1, rozdz.1, O’P p.20 i p.50). I dlatego nie ma w nim zmiany w pragnieniu i opuszcza się ciągle wypełniając również kli malchut światłem Stwórcy, jednak masach i pargod, które objawiły się w malchut, przeszkadzają mu i przerywają światło nie dając mu zupełnie rozprzestrzenić się wewnątrz. I dlatego jasne jest, że wtedy uderzyło światło Ejn Sof, które rozprzestrzeniło się do tej pory, w ten masach (patrz: odpowiedzi cz.2, p.43).
80. Był opisany wyżej w tekście.
90. Czyli ta miara światła, która jest przydatna dla rozprzestrzenienia w malchut i nie była przyjęta z powodu przeszkody masachu, cała ta wielkość zawróciła i wzniosła się do góry, i obłóczyła wszystkie trzy stadia or elion, czyli do hochmy, co nazywa się „do jego miejsca”, tego or hozer, jak powiedziano wyżej. To jest to, o czym pisze Ari: „zawróciło, wznosząc się w postaci or hozer do góry, na swoje miejsce” (patrz: cz.2 Wewnętrzne spostrzeganie p.62).
100. Ponieważ wzniesienie or hozer i jego obłóczenie na or elion z dołu do góry stworzyło kelim na or elion.
200. Czyli po tym, jak or hozer wzniosło się do góry, światło Ejn Sof obłacza się w to or hozer w postaci Acmut – istoty, obłóczonej w kelim.
300. Czyli do masachu w kli malchut, ponieważ masach zawraca je na górę i nie pozwala rozprzestrzeniać się dalej.
400. Mówi się o tym, że siła zatrzymania w masachu absolutnie nie działa na sfirot, które mają odniesienia do Acilut, które są powyżej malchut, a wyłącznie od malchut i niżej. I to dlatego rozprzestrzenia się światło Ejn Sof do masachu w malchut jako Acilut, bez żadnego zatrzymania w ogóle. Wtenczas jak światło Ejn Sof, co rozbija się na iskrę i przechodzi poprzez masach w dół, zmniejsza się bardzo silnie na skutek tego i nie określa się go więcej jako istotę światła Ejn Sof.
Cztery stadia pogrubienia or elion:
1. otrzymywanie od wyższego – jest to hochma;
2. oddalenie od hochmy – jest to bina;
3. halon i nekew car (okno i wąska szczelina) – jest to Z’A;
4. oddalenie od hochmy i nekew car – jest to malchut.
4) Przyczyna tego pogrubienia światła1 jest w tym, że ten, kto zobaczy bardzo silne światło, nie jest w stanie go wytrzymać w inny sposób, jak za pośrednictwem, za pomocą oddalenia lub masachu, lub za pomocą obu. W keter Acilut świeci Ejn Sof2 zupełnie bez masachu i bez żadnego oddalenia, dlatego keter nazywa się Ejn Sof. Hochma otrzymuje za pośrednictwem keteru3. Bina otrzymuje światło Ejn Sof wyłącznie za pośrednictwem oddalenia4, ponieważ teraz Ejn Sof jest oddalona od niej i ona może od niej otrzymać5. Z’A nie otrzymuje światła inaczej jak tylko poprzez halon i nekew car6, i poprzez ten halon przychodzi istota światła zupełnie bez żadnego masachu, lecz nie w szerokim pojęciu, a wyłącznie w bardzo wąskim. Lecz on jest bliski7, ponieważ od biny do Z’A nie ma oddalenia8. Jednak nukwa de-Z’A przyciąga do siebie światło poprzez nekew i halon9 jak w Z’A, lecz z oddaleniem.
Or pnimi
1. Ten awijut, jak już wyjaśniliśmy, nie otwiera się w świetle za jednym razem, ponieważ jest przeciwny światłu, a rozwija się i opuszcza od subtelnego do grubszego, i od niego jeszcze do bardziej grubszego. Dopóki nie przejdzie w stan największego awijut, który nazywa się stadium dalet lub malchut. I te cztery stadia nazywane są: hochma, bina, Z’A i malchut. One powinny obowiązkowo znajdować się w każdym stworzeniu. Przyczyna tego obowiązku i określenie tych czterech stadiów są dokładnie opisywane wyżej (cz.1, rozdz.1, p.50 i w Wewnętrznym spostrzeganiu cz.2), i ja opieram się na tym i nie opisuję tutaj skutku długości bez względu na to, że jest to bardzo ważne w każdym słowie.
2. Każdy świat i każdy parcuf w jakimkolwiek miejscu, powinien otrzymywać swoje światło od Ejn Sof i dlatego jej obecność, mająca odniesienie do tego świata lub parcufa, nazywa się keterem tego świata lub keterem tego parcufa, i nazywa się również Stwórcą dla tego świata. I to jest to, co napisano: „W keter Acilut – światło Ejn Sof, czyli że jest tam obecność Ejn Sof, która ma odniesienie do świata Acilut, i dlatego keter nazywa się Ejn Sof lub Stwórca – Maacil.”
3. Rozprzestrzenienie światła Ejn Sof, wychodzące od keteru po raz pierwszy, nazywa się światło hochma. I obowiązkowym jest, że od razu włączone jest w to światło hochma – życzenie otrzymać światło, i jeżeli byłoby inaczej, nie byłoby światło Ejn Sof nazwane rozprzestrzeniającym się, jak wyjaśniliśmy (w Wewnętrznym spostrzeganiu cz.2). Jednak to życzenie otrzymywać nie uważa się za zmianę właściwości, a szczególnym awijutem, ponieważ to życzenie otrzymywać przyszło do niej od wyższego, czyli od keteru, dlatego że życzenie oddawać, co w keter, bezwzględnie zobowiązuje życzenie otrzymywać w hochmie. I to jest to, co pisze Ari, że hochma otrzymuje od keteru, czyli że właściwość otrzymywania hochma nabyła za pośrednictwem keteru i poprzez jego siły, i dlatego awijut tego życzenia otrzymywać jest bardzo mały i on nazywa się stadium alef.
4. Wyjaśnienie. W hochmie forma zwiększenia awijut następuje poprzez rozprzestrzenienie, ponieważ w końcu rozprzestrzenienia zwiększa się w niej życzenie i przyciąga światło hasadim z Ejn Sof, oddalając siebie od światła hochma, jak to jest dokładnie opisane wyżej (cz.1, rozdz.1, p.50). I na skutek tego, że to pokonanie ona wykonała siłą własnego obudzenia, a nie z przyczyny wyższego, to życzenie to określa się jako mniejszy awijut, i ono dopełnia się do awijut w hochmie.
I dlatego, za pośrednictwem tej zmiany, została oddzielona od hochmy w szczególną właściwość i nazywa się imieniem bina lub stadium bet. I to jest to, o czym pisze Ari, że „bina otrzymuje światło Ejn Sof za pomocą oddalenia”. Dlatego, że awijut stadium bet nazywa się oddaleniem – przecież ono oddaliło siebie od otrzymywania światła hochma, żeby otrzymać światło hasadim.
Lecz w żadnym wypadku to zwiększenie życzenia nie uważa się za ukończony awijut, ponieważ wychodzi ze strony życzenia oddawania i podobieństwa właściwości ze Stwórcą, jak już było mówione (cz.1, rozdz.1, p.50). Jednak ona – z większym, niż stadium alef, awijut, ponieważ w stadium alef wszystkie życzenia – nie są jej, a wyniknęły od keteru. A stadium bet działa z własnego pokonania życzenia w nim, i dlatego uważa się, że stadium bet – jest to korzeń całkowicie ukończonego życzenia otrzymywać, i w tym jest określany jego większy, niż w stadium alef, awijut. Potrzebuje to wielkiego uzmysłowienia.
5. Po tym, jak bina została obudzona, żeby poprowadzić światło hasadim od Stwórcy, ona oddzieliła się od światła hochma. I jeżeli odbyłoby się to inaczej, nie byłaby w stanie otrzymać światła hasadim, dlatego że światło hochma wychodzi z życzenia otrzymywać, a światło hasadim – z życzenia oddawać (patrz cz.1, rozdz.1, p.50). I dlatego stadium alef i stadium bet – są przeciwne jedno drugiemu od początku ich stworzenia.
I to jest to, co pisze Ari: „Tak jak teraz Ejn Sof oddalona od niej i ona może ją otrzymać”, czyli ona została oddalona, stając się trzecim od Ejn Sof poziomem, który rozprzestrzenił się pomiędzy biną i Ejn Sof. I wyszła z niego, dlatego że teraz, kiedy ona oddaliła światło hochma i stała się trzecim poziomem, gdzie hochma – jest to stadium alef i drugi poziom od Ejn Sof, a bina – jest to stadium bet i trzeci poziom od Ejn Sof, i teraz ona może otrzymywać światło hasadim, które przyciągnęła. A jeżeliby nie oddaliła siebie na trzeci poziom, to nie mogłaby otrzymywać, jak już było wyjaśnione. Niezbędnym jest wiedzieć, że słowo „daleki” oznacza zmniejszenie poznania hochmy, jak napisano: „Powiedziałem ja, że mądrością napełniło się, lecz ona – daleka ode mnie”. I jak napisano: „I stała siostra jego w oddali”, i nie ma tu możliwości kontynuować omówienia tego.
6. Wyjaśnienie. Tak jak w binie odbywa się pogrubienie w końcu rozprzestrzenienia, z przyczyny tego, że oddaliła od siebie światło hochma, a wiadomo, że światło hochma – jest to osnowa życia i istoty w stworzeniu. I dlatego w końcu rozprzestrzenienia wzrasta u niej życzenie otrzymywać świecenie hochma wewnątrz światła hasadim. Lecz na skutek tego, że cała różnica w duchowym jest wyłącznie z powodu różnicy właściwości, pojawia się to nowe świecenie, czyli światło hasadim, wewnątrz którego jest świecenie hochma. Ono nabywa własne imię – Zeir Anpin, „mała twarz”. I nazywa się tak dlatego, że światło hochma nazywa się światłem „panim” – światło przedniej części, jak powiedziano: „Mądrość (hochma) człowieka oświeca jego twarz”. I ponieważ jest w nim wyłącznie świecenie hochma, a głównie jest to światło hasadim biny, z tego powodu nazywa się on Z’A, co oznacza „mała twarz”, czyli tylko mała miara światła hochmy.
I nazywa się również stadium gimel. I awijut w nim nazywa się „halon i nekew car” (dosłownie: okno i wąska szczelina), jak wyjaśniono wyżej (cz.2, rozdz.2, O’P p.70). Tam było mówione, że masach, który przychodzi do wyższego w postaci włączenia w niego niższego, nazywa się „halon” (dosłownie: okno), ponieważ nie ma w nim ograniczenia – „dinim”, a wyłącznie przyczyna świecenia, podobnie do okna. I ponieważ cały awijut i masachy w Acilut wynikają z powodu włączenia BE’A w niego, to nazywa się awijut Z’A imieniem „halon” – dla objawienia światła wielkiego stanu – gadlut. Jak również imieniem „nekew car” – objawiające światło małego stanu – katnut. Lecz stadium bet nazywa się nawet nie halon, a oddalenie.
7. Nie ma w nim tego oddalenia od hochmy, które jest w binie, ponieważ cała różnica pomiędzy nim i biną jest w tym, że przyświeca w nim światło hochma. I to jest to, co pisze Ari: „Lecz on bliski”, czyli że jest nieobecne w nim oddalenie.
8. Rozprzestrzenienie światła bina w bhinę gimel – w Z’A nie prowadzi do oddalenia, a odwrotnie – jest przyczyną zbliżenia hochmy. I już wyjaśniliśmy wyżej, że „bliski” i „daleki” – są to określenia dla hochmy.
9. Wyjaśnienie. Po tym, jak rozprzestrzeniły się trzy stadia awijut w swoim napełnieniu, do końca rozprzestrzenienia Z’A, wtedy obudziło się życzenie otrzymywać w pełnej mierze, przydatnej dla otrzymywania. Życzenie to nazywa się stadium dalet, lub malchut, lub nukwa de-Z’A (patrz wyżej, O’P, cz.1, rozdz.1, p.30). W nim odbyło się cimcum (patrz: cz.1, rozdz.1, p.40) w ten sposób, że od niego i dalej to stadium nie otrzymuje więcej światła Ejn Sof. I dlatego awijut w nim nazywa się „oddalonym”. I w nim również są dwa poziomy – „halon i nekew car”, jak i w Z’A, i oddziaływanie wielkiego stanu nazywa się „halon”, a oddziaływanie małego stanu nazywa się „nekew car”.
Istnieje wielka różnica pomiędzy oddaleniem stadium bet i oddaleniem stadium dalet. Ponieważ oddalenie bhiny bet – jest to oddalenie na życzenie, jak napisano: „Dlatego że on – hafec hesed – pragnienie do oddawania, czyli pragnie do hasadim, a nie do hochmy”. Jednak oddzielenie bhiny dalet – jest to oddzielenie z przymusu, czyli na skutek masachu, który był ustawiony w stadium dalet.