46) Czwarty obszar to miejsce, które świeci, i tam jest światło dla wyższych aniołów, które są po stronie prawej (madora rewi’a’a: hu atar de-nahir, we-tamman hu nehira le-mal’achei ila’ei, di bi-sitra jamina). I rozpoczynają pieśń i kończą, i nie przechodzą na drugą stronę, jak ci pierwsi, którzy rozpoczynają pieśń i spalają się oraz przenikają przez płonący ogień, a potem wracają i odnawiają się jak wcześniej (u-ftachu szirata we-sajjemei, we-la azlin le-a’awara ka-hanei kadma’ei, de-patchin szirata u-mitokdan u-mit’abran be-nur daleik, we-tawin u-mit’chad’szin ke-milkad’min). A ci pozostają na swoich miejscach i nie znikają (we-hanei kajemin be-duchtajhu we-la mit’abran). I ci są aniołami miłosierdzia, które nigdy się nie zmieniają (we-hanei mal’achei de-rachamei de-la meszanjin le-almin).
Sulam
46) Czwarty obszar – to miejsce, które świeci. I tam światło dociera do wyższych aniołów znajdujących się po prawej stronie. I oni rozpoczynają wychwalanie i kończą je. I nie znikają po wychwalaniu, jak tamci pierwsi aniołowie znajdujący się w pierwszym obszarze, którzy zaczynają wychwalać i spalają się, przenikają płomień ognia, a rano ponownie się odnawiają, jak na początku. Jednak aniołowie znajdujący się tutaj pozostają na swoim miejscu i nie znikają, ponieważ są to aniołowie miłosierdzia, którzy nigdy się nie zmieniają.
Inaczej mówiąc, nie spalają się jak pierwsi, ponieważ pochodzą ze światła miłosierdzia poziomu chasadim, znajdującego się powyżej chaze, które jest tam otrzymane od Biny, i to jest właściwość „ponieważ pragnie miłosierdzia (chafec chesed) On”, która stanowi prawą linię. I oni nigdy się nie zmieniają, nie pragnąc otrzymać ze światła lewej linii, dlatego żaden sąd na świecie nie ma nad nimi władzy. I dzięki temu mogą dokończyć swoje wychwalanie i nie spalają się.
47) O nich jest napisane: „Czyni swoich aniołów duchami…” (wa-alajhu ketiw ose mal’achaw ruchot we-go’). I ci wykonują swoje posłannictwa na świecie i nie są widziani przez ludzi, chyba że w wizji lub w innej stronie, w wielkiej mądrości (we-ilein awdin szlichutajhu be-alma, we-la it’chazjun le-bnej nisza bar be-chez’wa, o be-sitra achara be-sukltanu sagej). I jeden anioł jest nad nimi wyznaczony, jego imię to Padael (we-chad mal’acha memana alajhu Padael szemej). I przez niego otwierane są bramy miłosierdzia dla tych, którzy wracają do swego Pana, i otwierane są bramy, aby przechodziły ich modlitwy i błagania (u-bej p’tichin maft’chan de-rachamei, le-inun de-tajewin le-gabei de-marehon, u-fat’chin tar’in le-a’awara tzelot’hon u-ba’ut’hon).
Sulam
47) I o tych aniołach powiedziano: „Czyni On wiatry swoimi posłańcami”[1], i wykonują oni swoją misję w świecie, nie ukazując się ludziom, a objawiają się im jedynie w widzeniu lub w innej formie, poprzez pogłębioną kontemplację. Ponieważ ci aniołowie, znajdujący się od chaze i niżej, podczas wykonywania swojej misji w świecie przyjmują obłóczenia tego świata i ukazują się ludziom. To znaczy, ci aniołowie – posłańcy Stwórcy, gdy zstępują do tego świata, skrywają się pod zasłonami i obłaczają się w ciało podobne do ciała tego świata. I są bliscy ludziom[2].
Jednak aniołowie czwartego obszaru, Tiferet, znajdującego się od chaze i wyżej, nie obłaczają się w szaty tego świata, ponieważ są duchami umiejscowionymi od chaze i wyżej, a ten świat odnosi się do właściwości od chaze i niżej. I nie ukazują się ludziom, ponieważ nie mają z nimi bliskości. I są pojmowani poprzez widzenia lub w inny sposób, za pomocą pogłębionej kontemplacji.
I powiedziano w Zoharze[3], że odnoszą się oni do właściwości: „I ptak będzie latał nad ziemią”[4]. „I ptak będzie latał” – to wyżsi posłańcy, aniołowie, którzy ukazują się ludziom w postaci ludzkiej. I jest to widoczne ze słów: „Będzie latał nad ziemią”, wskazujących na to, że ci aniołowie są podobni do mieszkańców ziemi, ponieważ są też inni aniołowie, którzy rzeczywiście ukazują się jedynie jako obłóczeni w ducha, zgodnie ze zdolnością pojmowania ludzkiego rozumu.
I jeden anioł został nad nimi ustanowiony, o imieniu Padael, składającym się ze słów „pada (wykupił) El (Stwórca)”. Ponieważ ci, którzy zasłużyli na wzniesienie MaN do tego obszaru dzięki swoim dobrym uczynkom, otrzymują światło chasadim poprzez tego anioła. I nawet jeśli mieliby umrzeć, zostają wykupieni i nie umierają. Dlatego ten anioł nazywa się „pada (wykupił) El (Stwórca)”, jak powiedziano: „I wykupił lud Jonatana, i nie umarł on”[5]. W tym pałącu dostępne są klucze do miłosierdzia dla tych, którzy dokonują powrotu do swego Pana. I otwierają nimi bramy, aby przeprowadzić przez nie swoje modlitwy i prośby, ponieważ bramy modlitwy otwierają się jedynie poprzez przyciągnięcie GaR do Szhiny. A ci, którzy dokonali powrotu i dzięki swojemu powrotowi przyciągnęli GaR do Szhiny, osiągają klucze miłosierdzia, aby otworzyć bramy modlitwy, i otrzymują radość w odpowiedzi na wszystko, o co prosili Stwórcę, zwracając się do Niego w modlitwie.
[1] Pisma, Tehilim (Księga Psalmów), 104:4. „Kto czyni posłańcami swymi wichry, sługi swe ognistymi płomieniami.”
[2] Zob. wyżej, p. 42.
[3] Zohar, rozdział Bereszit, część 1, p. 406.
[4] Tora, Bereszit (Księga Rodzaju), 1:20. „I rzekł Bóg: Niech zaroją się wody od roju istot żywych, a ptactwo niech lata nad ziemią, pod sklepieniem nieba.”
[5] Prorocy, Szemuel Alef (I Księga Samuela), 14:45. „Lud jednak rzekł do Saula: Czy Jonatan ma umrzeć, on, który sprawił to wielkie wybawienie w Izraelu? Nigdy! Na życie Pana, nie spadnie na ziemię ani włos z jego głowy, bo z pomocą Boga działał dzisiaj. Tak lud ocalił Jonatana, że nie został stracony.”