42) Drugi obszar (madora tinjana) to miejsce, które świeci bardziej, ale jest ciemne, choć nie tak ciemne jak pierwsze (hu atar de-nahir jatir, we-ihu chaszuch, awal la chaszuch ke-hahu kadma’a). I jest przygotowane na siedziby wyższych aniołów, którzy są wyznaczeni do obserwowania czynów ludzi i do skłaniania ich do tej złej drogi, którą podążają (we-hu mit’takkan le-madorei mal’achin ila’in, di-memanan al owadehon di-bnei nasha, u-le-mistei le-hon be-hahu orach bisza de-inun azlin). I to miejsce jest bardziej widoczne niż pierwsze (we-hahu atar it’chazej jatir min kadma’a). A ci aniołowie mają koflikt z ludźmi i karmią się zapachem i wonnością z dołu, aby się wznieść dla korzyści i świecić bardziej (we-ilein mal’achin it le-hon krava im bnei nasha, u-mitaznin me-reicha u-busma di-letata, le-salka be-to’aleta, u-le-anhara jatir).
Sulam
42) Drugi obszar – to miejsce, w którym świecenie jest silniejsze, jednak nadal jest ciemne, choć nie tak bardzo jak pierwszy obszar. Ten obszar jest ustanowiony jako miejsce zamieszkania dla wyższych aniołów, w którym nie ma klipot, i oni (aniołowie) zostali postawieni nad sprawami ludzi, aby im pomagać, jeśli czynią dobre uczynki. A także przeciwnie – aby sprowadzać ich na złą drogę, na której się znajdują. Jednak mimo to są to wyżsi aniołowie, a nie klipot, jak już zostało wyjaśnione w słowach: „Prawica Twoja jest wyciągnięta, by przyjąć powracających”[1]. To miejsce jest bardziej widoczne niż poprzednie miejsce w pierwszym obszarze, ponieważ pierwszy obszar jest właściwością „pustkowie”, a ten obszar – właściwością „chaos”, która jest bardziej przejawiona.
Ci aniołowie są bliscy ludziom. Wyjaśnienie. Są aniołowie, którzy ukazują się ludziom w postaci ludzkiej, a są inni aniołowie, którzy rzeczywiście ukazują się tylko jako obłóczeni w ducha, zgodnie ze zdolnością pojmowania ludzkiego rozumu. I dlatego tutaj powiedziano, że aniołowie znajdujący się w tym obszarze są bliscy ludziom, to znaczy, ukazują się im w ich własnym wyglądzie. A ponieważ należą do właściwości od chaze i niżej tych obszarów, i także ludzie należą do właściwości od chaze i niżej, są bliscy i podobni do nich.
Jednak aniołowie należący do właściwości od chaze i wyżej tych obszarów, czyli znajdujący się w czwartym obszarze, ukazują się ludziom jedynie w widzeniu lub w pogłębionej kontemplacji. Ponieważ nie są bliscy ludziom, gdyż znajdują się od chaze i wyżej. A ci aniołowie otrzymują pożywienie z aromatów i wonnych olejków wznoszących się do góry od ludzi, aby to, co otrzymują, było bardziej skuteczne i mogli świecić silniej. Innymi słowy, dzięki MaN, które ludzie wznoszą w wyniku dobrych uczynków, ich otrzymywanie w odniesieniu do aromatów i wonnych olejków staje się u tych aniołów bardziej efektywne i świecą one silniej.
43) I nad nimi jest jeden wyznaczony anioł, którego imię to Kedumiel (wa-alajhu chad memana Kedumiel szemej). I ci aniołowie rozpoczynają śpiew i znikają, i odchodzą, i nie są widziani, aż Israel na dole nie zacznie i wypowie pieśń (we-ilein pat’chin szirata u-misztak’chin, we-azlin lon, we-la it’chazjun, ad de-Israel le-tata pat’chei we-amrei szirata). Wtedy pozostają na swoich miejscach i są widziani, świecąc bardziej, trzy razy dziennie uświęcając świętość (kedein kajemin be-duchtajhu, we-it’chazjan nehirin jatir, telat zimnin be-joma mekadszei keduszta). A kiedy Israel zajmują się Torą, wszyscy szybują i świadczą świadectwo w górze, a Święty, niech będzie błogosławiony, chroni ich (we-kad Israel askei be-orajta, kolhon ta’asin we-sahadei sahaduta le-eila, we-Kdusza Brich Hu chajis alajhu).
Sulam
43) Nad tymi aniołami jest władca Kedumiel, którego imię oznacza „przede mną jest Stwórca (Kedumi El)”, ponieważ ten władca ma chronić aniołów znajdujących się w jego obszarze przed siłami sądu trzeciego pałacu, aby nie zapanowały nad nimi. I ponieważ trzeci pałac jest powyżej niego, a wszystko to, co wyżej, ma władzę nad tym, co niżej, dlatego ten władca otrzymuje siły, by się przed nim bronić, poprzez imię El. Ponieważ to imię jest imieniem Hesed, które poprzedza Gwurę, lewą linię panującą w trzecim pałacu, ma on możliwość anulowania sił sądu znajdujących się powyżej niego, w Necach. I dzięki tej wcześniejszej sile, zawartej w imieniu El, chroni się przed nim.
Dlatego nazywa się Kedumiel. To imię wskazuje, że cała jego siła wynika z tego, że imię El poprzedza Gwurę, a tym samym anuluje i oddala sądy działające w obszarze powyżej niego, aby nie miały nad nim władzy. Ci aniołowie, nad którymi został ustanowiony Taariel, rozpoczynają wychwalanie, ale milkną i odchodzą, ponieważ wychwalanie pochodzi z lewej linii, a zatem wzmacnia siłę lewej linii i w konsekwencji tego budzą się nad nimi siły sądu trzeciego pałacu. Dlatego anioł Taariel, zmuszając ich do zamilknięcia w połowie wychwalania, nie pozwala im go dokończyć.
Po tym, jak przestają wychwalać i odchodzą, całkowicie przestają się pojawiać, dopóki Israel na dole, w tym świecie, nie zacznie wznosić pieśni. Wtedy ci aniołowie powracają na swoje miejsce, do swojego wychwalania, tak jak na początku, i ukazując się, świecą jeszcze silniej.
Trzy razy dziennie wypowiadają błogosławieństwo uświęcenia (kdusza). Wyjaśnienie. Israel przylegają do ciała (guf) Króla, czyli do środkowej linii, zwanej guf, która harmonizuje i łączy ze sobą dwie ręce, czyli dwie linie – prawą i lewą. W ten sposób wychwalanie Israela pochodzi z lewej linii, ale dopiero po tym, jak zostanie naprawiona i uzgodniona z prawą poprzez miłosierdzie zawarte w środkowej linii. A po tym, jak lewa linia została naprawiona i włączona w prawą, wyżsi aniołowie mogą powrócić do swojego wychwalania. Ponieważ nie ma już obawy przed wzbudzeniem sił lewej linii trzeciego pałacu, anioł Taariel nie przerywa ich więcej. I wtedy trzy razy dziennie wypowiadają błogosławieństwo uświęcenia (kdusza), czyli przyciągają świętość (kdusza) poprzez trzy linie: prawą, lewą i środkową, co oznaczają słowa „trzy razy dziennie”.
A gdy Israel zajmują się Torą, wznoszą się wszyscy aniołowie tego obszaru i stają się świadkami w górze, i wtedy Stwórca okazuje im miłosierdzie. Wyjaśnienie. Poprzez MaN, które Israel wznoszą podczas studiowania Tory, dają siłę aniołom tego obszaru, aby mogli wznieść się do góry, ku wyższemu zjednoczeniu. A to dobro, które osiągnęli poprzez studiowanie Tory, jest uważane za świadectwo z ich strony wielkiej świętości zajmowania się Torą, i dzięki jedności, która powstała w wyniku wzniesienia MaN, Stwórca okazuje miłosierdzie Israelowi, to znaczy, napełnia ich mohin środkowej linii, zwanymi miłosierdziem.
[1] Zob. Zohar, Bereszit, część 1, p. 173.