245) Dwunaste przykazanie – to przynoszenie pierwocin z drzew, jak jest napisane: „I każde drzewo, które rodzi owoc wydający nasienie” (pikuda trejsar, le’aita’a bikurei de’ilana, diktiv: we’et kol ha’ec aszer bo peri ec zorea zera). Każdy, kto jest widoczny dla Mnie, dla was jest zakazane jedzenie (kol maan de’itchazei li, lechon asira le’meichal). Daję im pozwolenie i daję im całą ich dziesięcinę oraz pierwociny drzew (atir lon, we’jahaw lon kol ma’asra dilehu u’bikurin de’ilanin). „Dałem wam” – wam, a nie waszym przyszłym pokoleniom (natati lachem, lachem we’lo le’darin de’batreicheon).

Sulam

245) Dwunaste przykazanie – przynoszenie pierwszych owoców drzewa. Jak powiedziano: „I każde drzewo, dające owoce nasienne”634 – wszystko, co jest przeznaczone Mnie, jest wam zakazane do jedzenia. On pozwolił i dał im całą Swoją dziesięcinę i pierwsze owoce drzewa. Jak powiedziano: „I dałem wam” – wam, a nie przyszłym pokoleniom.

Wynika to ze słów, którymi kończy się jedenaste przykazanie: „Wszelka dziesięcina ziemi – z nasion ziemi, a także z owoców drzewa – należy do Stwórcy”. I tutaj powiedziano: „I każde drzewo, dające owoce nasienne”634 – tak jak tam chodzi o pierwsze owoce, tak i tutaj chodzi o pierwsze owoce. I powiedziano: „Wszystko, co przeznaczone Mnie, jest wam zakazane do jedzenia” – to znaczy nie tylko dziesięcina, lecz obejmuje to również pierwsze owoce, jak wynika ze słów: „I także z owoców drzewa – należy do Stwórcy”. „Należy do Stwórcy” oznacza: „Wszystko, co przeznaczone Mnie” – to znaczy także pierwsze owoce. I stąd wynika, że również fragment przytaczany tutaj: „I każde drzewo, dające owoce nasienne”634 – także mówi o pierwszych owocach. Dlatego powiedziano, że On pozwolił i dał im całą Swoją dziesięcinę i pierwsze owoce drzewa. Ponieważ w tych fragmentach mowa jest tylko o dziesięcinie i o pierwszych owocach.

I nie dziw się, że fragment: „I także z owoców drzewa – należy do Stwórcy” – mówi o jedenastym przykazaniu, a nie o przykazaniu przytaczanym tutaj, ponieważ w samym Zoharze zostały one zmieszane razem zaraz na początku jedenastego przykazania, i tam powiedziano, że są dwa przykazania, jednak zecer, który przygotowywał tekst do druku, podzielił je na dwa, i wyszło na to, że podzielił je w połowie, choć zostawił fragment o pierwszych owocach w jedenastym przykazaniu.

I tam doprecyzowano, że ten fragment mówi o dziesięcinie i pierwszych owocach, ponieważ powiedziano: „I dałem wam”, co oznacza – wam, a nie przyszłym pokoleniom. Dlatego nie można powiedzieć, że w tym fragmencie chodzi po prostu o plony ziemi, dozwolone nam również do spożycia. Mowa jest o tym, że spożywanie plonów ziemi jest nam zakazane. I bez wątpienia chodzi tu o dziesięcinę i pierwsze owoce.