29) Przyszła litera „nun” przed Nim i powiedziała (aalat ot nun kameih we’amra kameih): „Władco światów! (ribon almin) Czy jest przyjemne przed Tobą, aby świat został stworzony mną? (ni’cha kamach lemivrei bi alma) Ponieważ we mnie jest napisane: „Potężny w wychwalaniu” (de’bi ketiw: nora tehillot), oraz „Pochwała sprawiedliwych jest piękna” (utehilla de’cadikim na’wa tehilla).” Powiedział jej: „Nun, wróć na swoje miejsce (amar lah: Nun, tuw le’atrach), bo przez ciebie powróciła samech na swoje miejsce, i to na niej się opierasz (deha beginach tawat Samech le’atrah, wehavej samich alah).” Natychmiast wróciła na swoje miejsce i odeszła sprzed Niego (mijad tawat le’atrah wenafkat mikameih).
Sulam
29) I weszła litera „nun נ”. Zwróciła się do Niego: „Władco świata! Niech będzie Tobie miłe stworzyć mną świat. Ponieważ ode mnie zaczyna się powiedziane: «Potężny (nora נורא) w wychwalaniu»[1], a także wychwalanie sprawiedliwych: «Przystoi (nawe נאוה) wychwalanie»[2]”. Odpowiedział jej: „«Nun נ», wróć na swoje miejsce, ponieważ dla ciebie powróciła litera «samech ס» na swoje miejsce i opieraj się na niej”. „Nun נ” zapisana jest w słowie „upadek (nefila נפילה)”, podczas gdy „samech ס”, która jest właściwością „podtrzymuje Stwórca wszystkich upadających”, powróciła na swoje miejsce, aby ich podtrzymywać. Natychmiast wróciła litera „nun נ” na swoje miejsce, wychodząc od Niego.
Wyjaśnienie. Po tym, jak „nun נ” zobaczyła, że literze „samech ס” odmówiono z tego powodu, że działa jedynie w stanie katnut, tzn. tylko jako podpora, „nun נ” pomyślała o sobie, że z pewnością zasługuje na stworzenie nią świata, ponieważ posiada wszystkie zalety „samech ס” i dodatkowo przeznaczona jest do mohin stanu gadlut, i dlatego nie ma w niej braku, z powodu którego odmówiono „samech ס”.
I właśnie to oznaczają słowa: „Ponieważ ode mnie zaczyna się powiedziane: «Potężny (nora נורא) w wychwalaniu»”. Chodzi o to, że Gwura Zeir Anpina nazywana jest „nun נ”, ponieważ cała jest osłodzona miarą miłosierdzia Biny, zwanej „pięćdziesiąt (nun) bram Biny”. I dzięki tej Gwurze Zeir Anpin nazywany jest „potężny w wychwalaniu”. Ponieważ wyższa Ima nazywana jest „wychwalaniem”, a ponieważ jego Gwura pochodzi z Biny, nazywany jest „potężny w wychwalaniu”. I ta „nun נ” Zeir Anpina używana jest w Jesod stanu gadlut Zeir Anpina w momencie jego ziwugu (połączenia) z jego Nukwą, i dzięki temu sama Nukwa nazywana jest wychwalaniem, tak jak wyższa Ima. W ten sposób Zeir Anpin zawiera w sobie wyższe i niższe wychwalanie jako jedną całość.
Weszła litera „nun נ” i zwróciła się do Niego: „Ode mnie zaczyna się powiedziane: «Potężny (nora נורא) w wychwalaniu» – ponieważ, znajdując się w Zeir Anpinie jako właściwość Gwura i lewa linia, tym samym przyciągam chasadim, wychodzące od litery «samech ס», a to jest wyższe wychwalanie. W ten sposób ja jestem przyczyną tego, że Zeir Anpin nazywany jest «potężny w wychwalaniu». I dlatego posiadam wszystkie zalety «samech ס»” – ponieważ chasadim, które są przyciągane za jej pomocą, to GaR, i one całkowicie oddalają zewnętrzne właściwości od jakiegokolwiek uchwycenia, tzn. posiadają te same zalety co „samech ס”. „Ale ja mam jeszcze dodatkową zaletę – wychwalanie sprawiedliwych, o których powiedziano: «Przystoi wychwalanie», ponieważ jestem także używana we właściwości Jesod Zeir Anpina w stanie gadlut”.
I powiedziano wcześniej[3], że „była w formie «nun נ», i pojawiła się litera «jud י», będąca przymierzem świętości, i dosiadłszy ją, połączyła się z nią. I stała się «cadi צ»”. To znaczy, że ta „nun נ” uważana jest za „wychwalanie sprawiedliwych”, ponieważ nawet w momencie gadluta, gdy ZoN wznoszą się do Aba we-Ima, ta „nun נ” nadal jest używana we właściwości Jesod Zeir Anpina w stanie achor be-achor, lecz przyciąga jedynie „czyste powietrze” od wyższych Aba we-Ima, zwanych „samech ס”. I wtedy „nun נ” nazywana jest „wychwalaniem sprawiedliwych”, ponieważ „jud י”, zwana „sprawiedliwy – fundamentem (Jesod) świata”, umiejscowiła się nad nią. I wtedy nazywana jest „przystoi wychwalanie”, ponieważ przyciąga mohin de-gadlut do Malchut. W ten sposób cała piękność Malchut pochodzi od tej „nun נ”, znajdującej się w Jesod Zeir Anpina. I dlatego „nun נ” twierdziła, że zasługuje na stworzenie nią świata, ponieważ dzięki jej świeceniu dodawane są również mohin de-gadlut, dające ZoN możliwość własnego ustanowienia i istnienia, a nie tylko wsparcie, jak w przypadku „samech ס”.
Odpowiedział jej Stwórca: „«Nun נ», wróć na swoje miejsce, ponieważ dla ciebie powróciła litera «samech ס» na swoje miejsce”. Innymi słowy, powiedział jej: „Wydaje ci się, że twoja właściwość wystarcza do pełnego naprawienia, ponieważ klipot nie mają możliwości przyczepienia się do niej. Ale tak nie jest, ponieważ i twoja właściwość potrzebuje wsparcia od «samech ס», właśnie dlatego nadal znajdujesz się we właściwości achor be-achor, i światła «samech ס» są widoczne na zewnątrz, aby chronić cię przed zewnętrznymi właściwościami. W ten sposób również dla ciebie litera «samech ס» powróciła na swoje miejsce, aby cię podtrzymywać – i to jeszcze nie jest pełne naprawienie. I dlatego nie stworzę tobą świata”. Dlatego powiedziano: „I opieraj się na niej (na samech)” – tzn. i twoja właściwość jest jedynie podporą (smicha).
[1] Tora, Szmot, 15:11. „Któż jest jak Ty wśród potężnych, Stwórco? Któż jest jak Ty, wspaniały w świętości, straszliwy w chwałach, czyniący cuda?”.
[2] Pisma, Tehilim, 33:1. „Weselcie się w Stwórcy, sprawiedliwi, prawym przystoi chwała”.
[3] Zob. p. 26.