40) „Bereszit” – Rabbi Jehuda powiedział (bereszit, rabi Judaj amar): „Co oznacza «Bereszit»? (mai bereszit) W mądrości” (be’chochma). To jest mądrość, na której opiera się świat (da chochma de’alma kajma alah), aby wejść w wyższe ukryte tajemnice (le’ala go razi setimin ila’in). I tutaj zostało wyrytych sześć wielkich wyższych zakończeń (we’hacha iglifu szit sitrin rawrwin ila’in), z których wychodzi wszystko (de’minhon nafik kola), z których powstało sześć źródeł i rzek, aby nieść je do wielkiego morza (de’minhon it’awidu szit mekorin we’nachalin le’ala go jama rabba). I to jest „stworzył sześć”, stąd zostały stworzone (we’hajnu bara szit, me’hacha it’bri’u). Kto je stworzył? Ten, który nie został wspomniany, ten ukryty, który nie jest poznany (maan bara lon? ha’hu de’la idkar, ha’hu satim de’la jedia).

Sulam

40) „«Bereszit (בראשית na początku)» oznacza – w mądrości, na której stoi świat” – to są ZoN, „aby wejść w wyższe ukryte tajemnice” – w światła Biny. „I tutaj zostało ustanowionych sześć wyższych wielkich zakończeń” – WaK Biny, „z których wychodzi wszystko, i z nich powstało sześć źródeł i rzek” – WaK ZoN, „aby nieść je do wielkiego morza” – Malchut. Innymi słowy, „stworzył sześć (bara szit ברא שית) – na to zawiera się pośrednia aluzja w literach «bereszit (בראשית na początku)», ponieważ stąd powstało sześć zakończeń. «Kto je stworzył? Ten, który nie jest wspomniany. Ten ukryty, który jest nieznany» – to jest Arich Anpin.

Wyjaśnienie powiedzianego. W świecie Acilut istnieją dwa rodzaje Hochmy:

  1. Pierwotna Hochma – Hochma Arich Anpina, nazywana ukrytą Hochmą;
  2. Hochma trzydziestu dwóch ścieżek. To Bina, która wznosi się do rosz Arich Anpina i staje się tam Hochmą, aby napełnić ZoN.

I powiedziano: „«Bereszit (בראשית na początku)» oznacza – w mądrości”, ponieważ „początek (reszit ראשית)” – to nazwa Hochmy, ale nie pierwotnej Hochmy Arich Anpina, lecz „mądrości (hochmy), na której stoi świat”, to jest Hochmy trzydziestu dwóch ścieżek. I „świat” – to jest ZoN, „stoi na niej” – to jest od niej otrzymuje napełnienie i dzięki niej istnieje. Natomiast otrzymać od niej Hochmę samego Arich Anpina ZoN w ogóle nie może, i świat przez nią nie został stworzony. I dlatego „bereszit bara (בראשית ברא na początku stworzył)” – oznacza Hochmę trzydziestu dwóch ścieżek, to jest Binę, która ponownie staje się Hochmą dzięki jej wzniesieniu się do rosz Arich Anpina.

Dlatego powiedziano: „Aby wejść w wyższe ukryte tajemnice” – gdy ZoN, nazywane „światem”, otrzymują napełnienie z Hochmy trzydziestu dwóch ścieżek, wznoszą się do wyższych Aba we-Imy, a Aba we-Ima nazywane są wyższymi ukrytymi tajemnicami. I dlatego powiedziano: „W mądrości, na której stoi świat” – to jest ZoN, „aby wejść w wyższe ukryte tajemnice”. „Stoi” – oznacza osiągnięcie mochin. Dzięki tym mochin, otrzymywanym od Hochmy, ZoN istnieją i, wznosząc się dzięki niej do wyższych ukrytych tajemnic, to jest do Aba we-Imy, obłaczają je, to jest stają się takimi samymi jak one (Aba we-Ima). „Ponieważ niższy, wznoszący się do wyższego, staje się taki jak on”.

Powiedziano: „I tutaj zostało ustanowionych sześć wyższych wielkich zakończeń” – WaK wyższej Biny. To znaczy „stworzył sześć (bara szit שית ברא)”, ponieważ „bereszit (בראשית na początku)” – to litery „bara szit (שית ברא stworzył sześć)”. A „sześć zakończeń” – to WaK. I powiedziano, że tą Hochmą „zostało ustanowionych sześć wyższych wielkich zakończeń” – którymi wszystko jest tworzone, i z nich wszystko wychodzi. Jak powiedziano: „Wszystko w mądrości (hochma) stworzyłeś Ty”[1]. Ponieważ Hochma tutaj – to Bina, która wyszła z rosz Arich Anpina.

I o tym powiedziano: „Ojciec (Aba) wyprowadza matkę (Ima) na zewnątrz dla synów”. I Aba sam ustanawia się w formie zachar i nukwy, to jest Hochma Arich Anpina i Aba świata Acilut sami ustanowili się w formie zachara i nukwy, z powodu Malchut, która wzniosła się u nich na miejsce Biny. I okazuje się, że Bina sama wyszła z rosz Arich Anpina i z Aby, i stała się właściwością guf Arich Anpina, której brakuje rosz. Ponieważ znajdując się w guf Arich Anpina, nie może otrzymywać od GaR Arich Anpina i staje się WaK, pozbawioną GaR[2].

„W ten sposób Bina została ustanowiona w formie sześciu zakończeń bez rosz. I o tym powiedziano: „I tutaj zostało ustanowionych sześć wyższych wielkich zakończeń, z których wychodzi wszystko” – ponieważ w Hochmie trzydziestu dwóch ścieżek, to jest w Binie, one zostały ustanowione w formie WaK, pozbawionych GaR, z powodu jej wyjścia z rosz Arich Anpina. A następnie, za pomocą MaN od niższych, powraca do rosz Arich Anpina i otrzymuje GaR Hochmy od Arich Anpina. I przekazuje je ZoN, które dają napełnienie wszystkim światom. W ten sposób od tych sześciu zakończeń, ustanowionych w Binie, wychodzą wszystkie światy. I to, że są nazywane „wyższe wielkie” WaK, wynika z tego, że pochodzą od Biny, tak jak w przypadku liter Biny, które nazywane są „wielkimi literami”.

„Z nich powstało sześć źródeł i rzek, aby nieść je do wielkiego morza” – Malchut. Ponieważ ustanowienie sześciu zakończeń w czasie przebywania Biny poza rosz Arich Anpina nazywane jest „sześcioma źródłami”. Ponieważ są one jedynie źródłami mohin Zeir Anpina. A następnie, podczas powrotu jej do rosz Arich Anpina, stają się mohin de-GaR, które nazywane są rzekami dla Zeir Anpina. I wtedy stają się sześcioma rzekami, jak powiedziano: „Z rzeki będzie pić w drodze, dlatego podniesie głowę (rosz)”[3]. I wtedy Zeir Anpin napełnia nimi „wielkie morze” – swoją Nukwę.

Dlatego powiedziano: „Z nich” – z WaK, z „sześciu wielkich wyższych zakończeń” Biny, „powstało sześć źródeł” – to jest WaK Zeir Anpina w małym stanie (katnut), „i rzek” – to mohin Zeir Anpina, „aby nieść je do wielkiego morza” – to jest, aby napełniać nimi Nukwę. I WaK małego stanu Biny nazywane są źródłami mohin z powodu tego, że Bina wyszła na zewnątrz, w stan WaK małego stanu, jedynie po to, aby stać się źródłem napełnienia tymi mohin ZoN. I gdyby Bina nie wyszła na zewnątrz, nie mogliby oni otrzymać żadnych mohin.

I powiedziano: „Stworzył sześć (bara szit שית ברא)”. „Stworzył (bara ברא)” – wskazuje na sześć zakończeń (WaK) bez rosz. Ponieważ słowo „stworzył (bara ברא)” oznacza „ukrycie”. Dlatego słowo „bereszit (בראשית na początku)” tutaj wskazuje na dwa pojęcia:

  1. Na Hochmę, ponieważ „początek (reszit ראשית)” oznacza Hochmę.
  2. „Stworzył sześć (bara szit שית ברא)” – wskazuje, że z Hochmy zostało stworzone i ustanowione sześć zakończeń bez rosz, będących źródłami mohin dla ZoN (Zeir Anpina i Nukwy), które nazywane są „światem”, i to są siedem dni początku stworzenia (bereszit).

I powiedziano: „Kto je stworzył? Ten, który nie jest wspomniany. Ten ukryty, który jest nieznany” – to jest Arich Anpin. Jeśli słowo „stworzył (bara ברא)” znajduje się w samym słowie „bereszit (בראשית na początku)”, to kto zatem stworzył to? Dlatego powiedziano, że to „ten ukryty, który jest nieznany” – to jest ukryta Hochma Arich Anpina. Ponieważ On wyprowadził Binę ze swojego rosz i uczynił ją WaK, to jest stworzył (bara ברא) te sześć (szit שית) wyższych wielkich zakończeń, pośrednio wskazanych w słowie „bereszit (בראשית na początku)”.


[1] Pisma, Tehilim, 104:24. „Jak liczne są Twoje dzieła, Stwórco! Wszystko uczyniłeś mądrze, ziemia jest pełna Twoich stworzeń”.
[2] Zob. wyżej, artykuł „Róża”, komentarz Sulam, p. 2, od słów: „Wiadomo, że…”.
[3] Pisma, Tehilim, 110:7. „Z potoku w drodze pić będzie, dlatego podniesie głowę”.