1) Sześćset trzynaście przykazań Tory nazywa się „wkładami” (pikudin), a także „radami” (eicin). Ponieważ w każdym pojęciu istnieje przygotowanie do poznania – „odwrotna strona” – oraz samo poznanie – „przednia strona”. Podobnie w Torze i przykazaniach istnieją pojęcia „uczynimy”[1] i „usłyszymy”644. Gdy wykonuje się Torę i przykazania w aspekcie „uczynimy”, zanim zasłuży się na „usłyszenie”, przykazania te nazywane są sześciuset trzynastoma radami – przygotowaniem, „odwrotną stroną”. A kiedy zasługuje się na „usłyszenie”, sześćset trzynaście przykazań staje się „wkładami” (pikudin), od słowa „pika-don” – wkład, depozyt. Ponieważ w każdym przykazaniu znajduje się światło stopnia odpowiadającego określonemu organowi spośród sześciuset trzynastu organów i połączeń (ścięgien) duszy i ciała. W ten sposób, wykonując przykazanie, człowiek przyciąga do organu odpowiadającego mu w duszy i ciele światło, które przynależy do tego organu i połączenia. I to jest strona przednia (panim) tych przykazań. Dlatego „przednia strona” przykazania nazywa się „wkładem”.
Rabbi Szymon wyjaśnia, że czternaście przykazań zawiera w sobie wszystkie sześćset trzynaście przykazań, tak jak siedem dni początku stworzenia zawiera siedem tysięcy lat. Dlatego odnosi je do siedmiu dni stworzenia i wiąże każde z przykazań z odpowiednim dniem. A ponieważ zawierają one wszystkie sześćset trzynaście przykazań, należy starać się je wypełniać każdego dnia.
2) Pierwsze przykazanie to przykazanie „bojaźni”, oparte na tym, że On jest wielki i panuje nad wszystkim. Jest ono ogółem całej Tory i przykazań. To stopień parcufa Aba we-Ima świata Acilut, oznaczany literą „jud י” w Imieniu AWAJa (הויה), właściwość „czystego powietrza”, odnosząca się do GaR Biny. „Wielki” – to wyższy Aba, w którym ukryta jest Hochma stimaa Arich Anpina, czyli „jud י”. „I panuje nad wszystkim” – to wyższa Ima, wypełnienie „waw-dalet וד” słowa „jud יוד”. A ponieważ w nich ukryta jest Hochma stimaa Arich Anpina, której światy nie są godne przyjąć przed zakończeniem naprawy, przekazują one jedynie światło chasadim, zwane „czyste powietrze (awira dachja)”. Z tego powodu nie ma w nich otwartego wypowiedzenia w Torze, ponieważ odpowiada im wypowiedzenie: „Na początku stworzył Elohim”[2] – ukryte wypowiedzenie, w którym nie wskazano mówiącego.
A drugi fragment: „A ziemia była pustkowiem i chaosem, i ciemność była nad otchłanią, a duch Elohim”[3] – oznacza karę dla tego, kto nie wypełnia przykazania bojaźni. I są to cztery rodzaje wyroków śmierci: „pustkowie” – to uduszenie, „chaos” – ukamienowanie, „ciemność” – spalenie, „duch” – ścięcie.
3) Drugie przykazanie – to „okazywać miłość z obu stron”: od strony miłosierdzia (hesed) i od strony surowego sądu (din). A także zawsze wnosić bojaźń w miłość i nie oddzielać jednego od drugiego. Należy wnosić bojaźń zarówno w miłość od strony miłosierdzia, jak i w miłość od strony surowego sądu. To stopień ISZSuT świata Acilut, ZaT (siedem niższych sfirot) Biny, i one również dzielą się na GaR – wyższe Aba we-Ima – oraz ZaT – ISZSuT. To przykazanie odnosi się do pierwszej wypowiedzi: „Niech stanie się światło!”[4]. To światło, które zostało stworzone pierwszego dnia sześciu dni początku stworzenia, i dzięki niemu Adam widział od krańca świata do krańca. „Zobaczył Stwórca, że świat nie jest godny, aby się nim posługiwać, wstrzymał je i ukrył dla sprawiedliwych w przyszłym świecie”.
I powiedziano: „Niech stanie się światło!”647 – w tym świecie, „i stało się światło”647 – w świecie przyszłym. Na początku działanie ISZSuT poprzez to wielkie światło sięgało tego świata. A potem, aby objawić miłość z obu stron, On je zatrzymał i ukrył dla przyszłego świata, dla właściwości Aba we-Ima de-ISZSuT, które znajdują się od jego chaze i wyżej i nazywane są „przyszłym światem”. I to światło już nie świeci w sfirot od chaze ISZSuT i niżej, nazywanych ISZSuT de-ISZSuT, czyli TaNHI (Tiferet-Neceach-Hod-Jesod) w nich, które obłaczają się w Zeir Anpin. Ponieważ obłaczają się w Zeir Anpin, są już nazywane właściwością „tego świata”.
4) Kiedy światło zostało ukryte dla przyszłego świata, objawił się surowy sąd, w drugim dniu początku stworzenia, w wyniku wypowiedzi: „Niech powstanie firmament pośrodku wód i niech oddziela wody od wód”[5]. Dlatego mówi się, że w drugim dniu został stworzony gehinom, czyli „surowy sąd”, aby dać miejsce na wykonanie przykazania miłości z obu stron – również od strony surowego sądu, nawet wtedy, gdy On zabiera jego duszę. Jak powiedziano: „I będziesz miłował Stwórcę swego całym swoim sercem, całą swoją duszą i całym swoim istnieniem”[6]. I w tym aspekcie miłości, którego dostąpił od strony miłosierdzia, nie będzie żadnego braku nawet w chwili, gdy On odbiera jego duszę i całe jego istnienie.
Jednak ten surowy sąd objawił się tylko poniżej firmamentu, w dolnych wodach, w Malchut, Nukwie Zeir Anpina, Racheli, położonej od jego chaze i niżej. I termin „od chaze i niżej” w każdym parcufie wskazuje na właściwości w nim poniżej parsy, nazywanej „firmamentem”, która dzieli w nim między wyższymi wodami a niższymi, tak że „od chaze i niżej” w każdym parcufie – to właściwość „niższe wody” tego właśnie parcufa.
5) Trzecie przykazanie – „wiedzieć, że istnieje wielki Stwórca, który rządzi światem” i każdego dnia ustanawiać Jego jedność w należny sposób, w wyższych WaK i niższych WaK (sześciu zakończeniach), nazywanych „wyższą jednością” i „niższą jednością”. Sześć słów wersetu „Szma Israel” stanowi jedność wyższych WaK, a sześć słów wersetu „Błogosławione niech będzie imię chwały Jego królestwa na wieki wieków” – to jedność niższych WaK.
Po tym, jak objawiła się właściwość „bojaźni” poprzez wypowiedź „na początku stworzył Elohim”645, oraz właściwość miłości od strony miłosierdzia poprzez wypowiedź „i stało się światło”647 dla przyszłego świata – wskutek ukrycia go dla przyszłego świata w pierwszym dniu początku stworzenia – oraz właściwość surowego sądu w drugim dniu poprzez wypowiedź „niech powstanie firmament”648, i powstało miejsce, by połączyć się z Nim miłością z obu stron – i to jest całym naszym pragnieniem, gdyż bez tego właściwość miłości nie zostaje dopełniona – po tym mamy już siłę, by ustanowić tę jedność w doskonałości. To właśnie jest trzecie przykazanie, ustanowione w trzecim dniu początku stworzenia: w wyniku przebudzenia z dołu, poprzez „Torę, modlitwy i dobre czyny”, nazywane wzniesieniem MaN, wznosimy właściwości parcufa ZoN świata Acilut powyżej chaze, do właściwości Aba we-Ima parcufa ISZSuT. I on otrzymuje od ich właściwości „niech stanie się światło”647 mohin, znajdujące się od chaze i wyżej ISZSuT, czyli miłość od strony miłosierdzia (hesed). Właściwość tego światła nazywa się WaK Zeir Anpina i to są wyższe WaK, „wyższe wody”, znajdujące się „od chaze i wyżej”, właściwość „przyszłego świata”, gdzie znajduje się światło pierwszego dnia.
I to, że nazywa się to tylko WaK, wskazuje na brak trzech pierwszych sfirot HaBaD, ponieważ aby w pełni przyjąć całe światło, parcuf musi być kompletny – mieć wszystkie dziesięć kelim, nazywanych HaBaD, HaGaT, NeHIM. A został wzniesiony nie cały parcuf ZoN do Aba we-Ima de-ISZSuT, a jedynie część od chaze w górę – HaBaD, HaGaT – ponieważ nie można było wznieść części ZoN od chaze i niżej z powodu działającego tam surowego sądu, zwanego „niższe wody”.
I ponieważ zostało wzniesionych tylko sześć kelim, od chaze Zeir Anpina i wyżej, dlatego otrzymują tylko sześć świateł – sześć świateł HaGaT-NeHI obłacza się w sześć kelim HaBaD-HaGaT Zeir Anpina, i nie ma miejsca dla przyjęcia trzech świateł HaBaD z powodu braku NeHI de-kelim od jego chaze i niżej, które nie mogły się wznieść do Aba we-Ima z powodu awijut i surowego sądu w nich.
W ten sposób teraz łączą się jedynie WaK Zeir Anpina, i brakuje mu trzech wyższych świateł z powodu braku trzech niższych kelim. Tym sześciu światłom HaGaT-NeHI odpowiada sześć słów wersetu „Szma Israel”. I one (WaK Zeir Anpina) otrzymują napełnienie jedynie z „wyższej jedności”, to znaczy z właściwości „wyższych wód”, od chaze i wyżej – i to są mohin „miłości tylko od strony miłosierdzia (hesed)”.
6) Jednak należy włączyć w te mohin de-WaK Zeir Anpina także i „bojaźń” – poprzez ukrycie światła, które nastąpiło w miejscu od chaze i niżej de-ISZSuT, nazywanym „sucha powierzchnia” i „pustkowie”, ponieważ całe światło pozostało w miejscu od chaze i wyżej, a miejsce od chaze i niżej stało się wyschnięte i pozbawione światła. I to jest wielka litera „dalet ד” w słowie „echad (אחד – jeden)”, wskazująca na NeHI Twuny, które stały się „suchą powierzchnią” w wyniku odejścia tego światła. I to „pustkowie” jest przyjmowane w Nukwie Zeir Anpina od chaze i wyżej, nazywanej Leą, która może wznosić się z nim do parcufa Aba we-Ima, będąc jego właściwością od chaze i wyżej. Ale mała Nukwa, nazywana Rachel, nie może teraz wznieść się z Zeir Anpinem do wyższej jedności, ponieważ jest właściwością „niższe wody”, znajdującą się w miejscu „od chaze i niżej”, gdzie działa surowy sąd.
To wyższe zjednoczenie zostało ustanowione w wyniku wypowiedzi: „Niech zbiorą się wody do jednego miejsca, i niech się ukaże sucha powierzchnia”[7], wypowiedzianego trzeciego dnia początku stworzenia, gdy stopnie znajdujące się pod niebiosami zebrały się „w jedno miejsce”, aby być w doskonałości względem WaK. „I niech się ukaże sucha powierzchnia” – to po to, by połączyć z tymi stopniami Zeir Anpina także i „dalet ד” ze słowa „echad (אחד – jeden)”, nazywaną „sucha powierzchnia”, która jest przyjmowana przez Leę – wielką Nukwę Zeir Anpina, znajdującą się od chaze i wyżej. I przez to dopełnia się wyższa jedność – i to jest pierwsze „i oto – dobre”[8], powiedziane trzeciego dnia początku stworzenia.
7) A po tym, jak ta „suchość” połączyła się z „wyższym zjednoczeniem”, z Leą – Nukwą Zeir Anpina – należy połączyć ją również w dole, tzn. z WaK (sześcioma zakończeniami) znajdującymi się niżej: „błogosławione–imię–chwały–królestwa–Jego–na wieki”. Ponieważ po tym, jak ona została pociągnięta, opuszczając się z miejsca od chaze i wyżej ZoN razem z mochin sześciu słów wezwania „Szma Israel” na swoje miejsce w dole i połączyła się z jego NeHI od chaze i niżej w jeden parcuf, tak jak wcześniej – to choć te NeHI nie mogą otrzymać mochin wyższego zjednoczenia (stanowiących właściwość „przyszłego świata” i „wyższych wód”), ponieważ należą do właściwości „od chaze i niżej”, czyli „niższych wód”, to jednak właściwość „suchości”, która włączyła się w te mochin, może się obniżyć i być przyjęta również poniżej chaze Zeir Anpina. Ponieważ jej źródło pochodzi z właściwości „niższych wód” parcufa ISZSuT, będącego miejscem zakończenia światła.
I dlatego należy przyciągnąć właściwość Lei razem z właściwością „suchości” do miejsca Racheli, znajdującej się od chaze i niżej, i wtedy „to, co było suchością, staje się ziemią, by z niej rodzić owoce i porodzenia oraz sadzić drzewa” – za pomocą niższego zjednoczenia wezwania „Błogosławione Imię chwały Jego Królestwa na wieki”, gdy „ziemia (arec)” staje się doskonałym „pragnieniem (racon)”.
Bo chociaż Zeir Anpin otrzymał mochin od chaze i wyżej i powrócił na swoje miejsce, to nie mógł ich przekazać swojej Nukwie Lei, ponieważ ona przyjęła właściwość „suchości” z Twuny, która nie jest zdolna do przyjęcia żadnego światła – ponieważ panuje w niej siła ukrycia. Dlatego Lea w tym czasie uznawana jest za podobną do pustkowia, które nie wydaje owoców. I dlatego również w samym Zeir Anpinie nie było doskonałości, ponieważ doskonałość zachar zawiera się w jego zdolności do przekazania (światła) nukwie. A ponieważ nie było komu przekazać, brakowało mu doskonałości.
I sens tego, co powiedziano, polega na tym, że całe ukrycie (światła) nastąpiło w celu ujawnienia właściwości doskonałej miłości z dwóch stron – również ze strony surowego sądu. I ponieważ od chaze i wyżej Zeir Anpina to właściwość „wyższych wód”, w których w ogóle nie ma surowego sądu, takie ukrycie zawierało brak z obu stron. I chociaż już tam panowało ukrycie i suchość, to brakowało w nim wszystkiego – niedostawało doskonałości, czyli surowego sądu, który daje miejsce objawieniu doskonałej miłości z obu stron, dopełniającej te mochin ze wszystkich stron. I wtedy mochin powiększają się jeszcze bardziej niż w stanie, gdy były tylko ze strony miłosierdzia (hesed).
Jednak dopóki nie zostało ujawnione w mochin właściwość surowego sądu, właściwość „suchości”, zawarta w Nukwie Lea, zawiera w sobie brak z obu stron. I dzięki temu, że przyciągamy właściwość „suchości” do miejsca od chaze i niżej Zeir Anpina, do miejsca małej Nukwy – Racheli – gdzie ujawnia się surowy sąd, która jest właściwością „niższych wód”, możemy wtedy objawić właściwość doskonałej miłości z dwóch stron. I w ten sposób te mochin dopełniają się we wszelkiej pożądanej doskonałości i powiększają się jeszcze bardziej niż w stanie „wyższych wód”, tzn. w stanie „miłości tylko ze strony miłosierdzia (hesed)”.
Dlatego „to, co dotychczas było suchością” od chaze i wyżej Zeir Anpina, w wyższym zjednoczeniu, „stało się teraz” poprzez zejście do właściwości od chaze i niżej, „niższym zjednoczeniem” w miejscu surowego sądu – „właściwością ziemia” i miejscem zamieszkania, „aby wydawać owoce i porodzenia oraz sadzić drzewa jak należy”. Ponieważ miłość stała się jedną z dwóch stron – odtąd i dalej powiedziano: „Niech ziemia wyda zieleń”[9] – ponieważ została naprawiona, „aby wydawać owoce i porodzenia jak należy”. I dlatego nazywa się to „niższym zjednoczeniem”, ponieważ jest to zjednoczenie właśnie w „niższych wodach”. I to jest drugie „i oto było dobre” [10] trzeciego dnia, wypowiedziane w fragmencie „niech ziemia wyda zieleń”652 w dziele stworzenia. Bo teraz Nukwa otrzymuje wszystkie mochin WaK, zawarte w wyższym zjednoczeniu, ponieważ mogły się one dopełnić tylko w miejscu niższej Nukwy. A niższy, który dopełnia wyższego, otrzymuje całą miarę, którą go dopełnił. I te WaK (sześć zakończeń) wskazane są pośrednio w sześciu słowach wezwania: „Błogosławione Imię chwały Jego Królestwa na wieki”.
8) Czwarte przykazanie – „wiedzieć, że Stwórca (AWAJa) – On jest Wszechmogący (Elokim)” [11], czyli włączyć Imię Elokim, Nukwę Zeir Anpina, w Imię AWAJa, Zeir Anpina – poznać, że są oni jedną całością i nie ma między nimi podziału. Odpowiada to wypowiedzi: „Niech będą światła na sklepieniu niebios”[12], wypowiedzianej czwartego dnia początku stworzenia, ponieważ Nukwa Zeir Anpina i Zeir Anpin połączyli się tam w jedno imię „światła”, co wskazuje na brak podziału między nimi i równość ich godności.
Po tym, jak zostały przyciągnięte WaK do Nukwy przez niższe zjednoczenie wezwania „Błogosławione Imię chwały Jego Królestwa na wieki” w trzecim dniu stworzenia, w wyniku wypowiedzi: „Niech ziemia wyda zieleń”652, należy teraz przyciągnąć do niej GaR, aby była „panim be-panim (twarzą w twarz)” z Zeir Anpinem na równym stopniu, bez różnicy w godności – tak jak słowo „światła” obejmuje ich oboje. I to oznacza: „Stwórca (AWAJa) – On jest Wszechmogący (Elokim)”654.
Istota tego zjednoczenia została już wyjaśniona w trzecim przykazaniu, w którym przyciągnięto tylko WaK, ponieważ do Aby we-Imy wzniosły się tylko sfirot „od chaze i wyżej” Zeir Anpina wraz z Leą, czyli tylko sześć kelim HaBaD-HaGaT Zeir Anpina. Bo z powodu surowego sądu działającego w sfirot od chaze i niżej, nie mogły się one wznieść do Aby we-Imy, które są czyste i bez sądu. I ponieważ w Zeir Anpinie było tylko sześć kelim, otrzymał on tylko sześć świateł – HaGaT-NeHI, a trzy światła HaBaD pozostały na zewnątrz, bo nie miał kelim, by je przyjąć. Porządek wnikania świateł jest taki, że dolne wchodzą jako pierwsze. Dlatego trzy najwyższe sfirot pozostały na zewnątrz. A ponieważ Zeir Anpin był WaK bez GaR, Nukwa również nie otrzymała więcej niż on.
Jednak teraz, po tym jak już ustanowiło się zjednoczenie w Racheli, znajdującej się poniżej chaze Zeir Anpina – „to, co było suchością, stało się ziemią, która rodzi owoce i porodzenia” – właśnie dzięki surowemu sądowi, działającemu od chaze Zeir Anpina i niżej, który dopełnił miłość z dwóch stron. I teraz ujawnia się, że ten surowy sąd obecny w Racheli ma wyższą godność niż wielka czystość od chaze i wyżej Zeir Anpina. Bo w miejscu od chaze i wyżej mochin nie mogą być przyjęte w wyższej Nukwie z powodu właściwości „suchości”. A teraz, dzięki surowemu sądowi, suchość stała się ziemią rodzącą owoce.
Dlatego surowy sąd przemienił się w doskonałe światło. Ale nazywa się on „czarnym światłem” – światłem, które istnieje tylko dzięki sile „czerni”, czyli surowego sądu. W ten sposób odkrywa się, że teraz nie ma żadnej różnicy między właściwością „od chaze i wyżej” a „od chaze i niżej” Zeir Anpina, bo cała różnica wynikała tylko z surowego sądu objawionego w Racheli – a teraz surowy sąd przemienił się w doskonałe światło.
I dlatego teraz w Aba we-Ima może wznieść się cały parcuf Zeir Anpina i Nukwa – także kelim NeHI, znajdujące się poniżej chaze Zeir Anpina i nazywane „czarnym światłem”. A czarne światło w białym świetle staje się jednym bez rozróżnienia między nimi. Co więcej, czarny kolor dał mochin jeszcze większą siłę niż wtedy, gdy były tylko białym światłem, znajdującym się powyżej chaze.
I ponieważ do Aba we-Imy wzniosły się wszystkie dziesięć kelim parcufa ZoN, może on teraz przyjąć wszystkie dziesięć sfirot świateł – również brakujące mu światła HaBaD, które nazywane są światłem „panim (twarzy)”. I również Nukwa Rachel, która zapoczątkowała to wszystko w Zeir Anpinie, otrzymuje od niego te mochin de-panim, i stają się Zeir Anpin i Nukwa „panim be-panim (twarzą w twarz)” – na równym stopniu. Jak powiedziano: „Niech będą światła”655. I wyjaśnia się porządek ustanowienia zjednoczenia GaR de-ZoN w czwartym dniu stworzenia.
I nie należy pytać: „Przecież czwartego dnia nastąpiło zmniejszenie księżyca – jak można tutaj mówić o zjednoczeniu panim be-panim z Zeir Anpinem?” Bo stworzenie światów i przykazania to dwa odrębne pojęcia, i nie można ich porównywać ze sobą.
9) I tutaj nie powinno się zadawać pytania: „Dlaczego mohin ZoN zostały podzielone na dwa dni: trzeci dzień – to WaK de-mohin, a czwarty dzień – GaR de-mohin? I dlaczego nie zostały one dane jednego dnia?” Ponieważ na początku mogły wznosić się do Aba we-Imy tylko właściwości Zeir Anpina od chaze i wyżej, ponieważ sfirot „od chaze i niżej” były właściwością „surowego sądu”. I dzięki przyciągnięciu mohin de-WaK do właściwości „od chaze i wyżej”, zostały przyciągnięte mohin de-WaK także do właściwości „od chaze i niżej” w postaci niższego zjednoczenia. I surowy sąd przemienił się w czarne światło w trzecim dniu.
A po tym, jak to się dokonało, możliwe było w czwartym dniu wznieść także właściwości Zeir Anpina od chaze i wyżej, ponieważ po tym, jak surowy sąd przemienił się w światło, również kelim od chaze i niżej mogły się wznieść, ponieważ czarne światło i białe światło stały się jedną całością, bez żadnego rozróżnienia. A ponieważ wzniosły się także kelim NeHI, znajdujące się od chaze i niżej, również GaR zostały do nich przyciągnięte. W ten sposób nie było możliwe, by zostały one przyciągnięte jednocześnie. Bo zanim surowy sąd przemienił się w światło, nie mogły się wznieść do Aba we-Imy właściwości Zeir Anpina poniżej chaze razem z Racheli, a tylko właściwości powyżej chaze Zeir Anpina razem z Leą, które otrzymują tylko WaK. I po dopełnieniu WaK, konieczne było ponowne wzniesienie także właściwości Zeir Anpina od chaze i niżej razem z Racheli. I wtedy otrzymują GaR.
Istnieje również różnica między mohin de-WaK a mohin de-GaR w odniesieniu do wzniesienia ZoN do Aba we-Imy, ponieważ ZoN nie mogą się same wznieść do mohin de-WaK – lecz ISZSuT wznosi je do siebie. Natomiast do mohin de-GaR ZoN wznoszą się samodzielnie i nie potrzebują, aby ISZSuT je wznosił. Ponieważ wyższy i niższy różnią się swoimi poziomami, i kiedy niższy nie jest tak czysty jak wyższy, uważa się go za niższego. Dlatego trudno zrozumieć, jak niższy może wznieść się do wyższego – kto może usunąć różnicę między nimi na tyle, że niższy zrówna się z wyższym i wzniesie się do niego. Ponieważ warunkiem koniecznym jest, by niższy, który wznosi się do wyższego, był mu równy.
I to wyjaśnia się w kwestii współdziałania właściwości sądu z właściwością miłosierdzia. Kiedy Malchut wzniosła się na miejsce Biny, wszystkie stopnie zostały podzielone na dwie części: galgalta-ejnaim i AHaP (ozen-chotem-pe), albo MI i ELE. Dziesięć sfirot nazywane są „galgalta-ejnaim-ozen-chotem-pe”, i to jest KaHaB (Keter-Hochma-Bina) ZoN (Zeir Anpin i Nukwa). I to – pięć liter Imienia Elokim. A ponieważ Malchut wzniosła się na miejsce Biny, niższa „hej ה” Imienia AWAJa (הויה) zostaje ustanowiona w miejscu ziwugu w nikwej ejnaim. I ta kropka, niższa „hej”, Malchut, wznosi się, by stać się „myślą”, Biną, ponieważ wzniosła się na jej miejsce i został dokonany ziwug de-rosz w nikwej ejnaim – tam, gdzie kończy się rosz. A trzy sfirot AHaP (ozen-chotem-pe) spadły z rosz na stopień pod nim, i uważa się, że w rosz pozostały tylko dwa kelim, galgalta-ejnaim, nazywane MI, ze światłami nefesz-ruach, a trzy kelim AHaP, nazywane ELE, wyszły, spadając na stopień pod nią.
Główna cecha parcufa ISZSuT polega na tym, że ma on tylko WaK światła w kelim galgalta-ejnaim, i dlatego nazywany jest MI. A AHaP tego stopnia, trzy litery ELE, spadły na stopień pod nim – do ZoN. I również u stopnia ZoN są tylko galgalta-ejnaim ze światłami WaK, a jego AHaP (ozen-chotem-pe) spadły na stopień pod nim – do trzech światów BEA.
I jeśli chcemy przyciągnąć mohin gadluta do ZoN, kiedy są one pełnym parcufem dziesięciu sfirot, które same dzielą się na GaR i WaK de-GaR, to znaczy na WaK de-gadluta i GaR de-gadluta, to do tego potrzebne są dwa ibur – dwa wzniesienia MaN. Ponieważ najpierw podnosi się MaN z ZoN aż do samego szczytu stopni, i zstępują mohin od AB-SaG de-AK do ISZSuT. Dzięki tym mohin punkt wychodzi ponownie z myśli i wraca na swoje miejsce w Malchut. To znaczy niższa „hej” opuszcza się z nikwej ejnaim do pe i dokonuje się jej ziwug w pe – jak przed połączeniem (właściwości sądu z miłosierdziem), i dzięki temu ponownie wznoszą się do niej trzy kelim AHaP, ELE, łącząc się z jej stopniem. I ponieważ uzupełniły się u niej pięć liter Elokim, pięć kelim w rosz, osiąga GaR światła, i ISZSuT zostaje dopełniony dziesięcioma sfirot światła i dziesięcioma sfirot kelim.
Jednak gdy ISZSuT wznosi do siebie trzy litery ELE w celu ich dopełnienia, razem z nimi wznosi się również ZoN. Ponieważ wyższy, który zstępuje na miejsce niższego, staje się jak on. A ponieważ trzy litery ELE wcześniej upadły do ZoN, stały się przez to jakby jednym stopniem z ZoN. Dlatego teraz, gdy ISZSuT ponownie wznosi trzy litery ELE do siebie, wznoszą się razem z nimi również ZoN do ISZSuT, ponieważ są ze sobą zespolone na jednym stopniu. I ponieważ ZoN wznoszą się razem z ELE do ISZSuT, otrzymują tam mohin de-ISZSuT.
W ten sposób zostało wyjaśnione, jak parcuf ISZSuT wznosi ZoN do mohin de-WaK razem ze swoimi literami ELE. I bez tego ZoN nie mogłyby wznieść się same – ponieważ każdy, kto jest niżej od drugiego, musi być od niego grubszy. Jak więc mógłby się do niego wznieść?
I dzięki temu wzniesieniu ustanowiło się zjednoczenie wezwania „Szma” w trzeci dzień – w wyniku wypowiedzi: „Niech zbiorą się wody do jednego miejsca”650 – a także niższe zjednoczenie w wezwaniu „Błogosławione Imię chwały Jego Królestwa na wieki”. Ponieważ dzięki mohin, które otrzymali ISZSuT, przyciągnęli do siebie swoje trzy litery ELE, razem z którymi wzniosły się ZoN, otrzymując tam, w swoim połączeniu z ISZSuT, mohin de-WaK, ponieważ mają tylko sześć kelim. W ten sposób całe to zjednoczenie jest w istocie właściwością ISZSuT, ponieważ to oni otrzymują te mohin i oni wznoszą do siebie ZoN.
Jednak po tym, jak ZoN osiągnęli mohin de-WaK i wrócili na swoje miejsce, i dzięki niższemu zjednoczeniu przyciągnęli mohin de-WaK również do swojej Nukwy od chaze i niżej, kiedy surowy sąd w niej przemienił się w światło, ZoN mogą już sami wznieść się w MaN, by osiągnąć mohin de-GaR, i nie potrzebują liter ELE parcufa ISZSuT do swojego wzniesienia. I dzieje się tak dlatego, że zostali sobie zrównani. I teraz zniknęła wszelka różnica między ISZSuT i ZoN. Ponieważ różnica ZoN względem ISZSuT przez większą grubość i surowsze sądy teraz całkowicie się zatarła, a nawet surowy sąd staje się światłem, zwanym „czarne światło”, i to światło ZoN jest równie ważne jak „białe światło” ISZSuT.
Dlatego ZoN wznoszą się do ISZSuT, ponieważ teraz stanowią jedną nierozdzielną całość. I otrzymują tam GaR de-mohin stanu gadlut. W ten sposób, aby otrzymać GaR, ZoN mogą wznieść się samodzielnie, bez pomocy ISZSuT. Dlatego zjednoczenie GaR liczy się jako osobny dzień, ponieważ różni się znacząco od zjednoczenia WaK: zarówno po stronie kelim ZoN – ponieważ do mohin de-WaK wznosi się tylko połowa parcufa od chaze i wyżej – jak i po stronie wzniesienia, ponieważ do mohin de-WaK ZoN nie mogą się wznieść samodzielnie. I te dwa rodzaje wzniesienia nazywane są: pierwszy „ibur” – wzniesienie do WaK, drugi „ibur” – wzniesienie do GaR. I występują one na wszystkich stopniach, to znaczy: nie można przedłużyć żadnego stopnia inaczej niż przez dwa etapy. I zapamiętaj to, ponieważ to jest kluczowa zasada.
10) Piąte przykazanie obejmuje trzy przykazania:
- Zajmowanie się Torą;
- Rozmnażanie się i płodzenie;
- Dokonanie obrzezania ósmego dnia.
Odnosi się ono do wypowiedzi piątego dnia początku stworzenia: „Niech zaroją się wody rojem istot żyjących, i niech ptak lata nad ziemią”. Za pomocą czterech przykazań, o których była mowa do tej pory, dopełnione zostaje naprawienie Acilut aż do mohin GaR de-ZoN panim be-panim. A dzięki pierwszemu przykazaniu – lękowi przed wielkością, „bo On wielki i panuje nad wszystkim” – dokonano naprawy wyższych Aba we-Ima przez pierwszą wypowiedź w Torze: „Na początku stworzył”645.
Kary związane z drugim fragmentem „a ziemia była zamętem”[13] wyjaśniają się tym, że za pomocą drugiego przykazania – miłości ze strony miłosierdzia (hesed) – dokonano naprawy parcufa ISZSuT świata Acilut wypowiedzią pierwszego dnia początku stworzenia: „Niech będzie światło”647. I to jest światło, które zostało stworzone w sześć dni początku stworzenia, dzięki któremu Adam widział od krańca świata do krańca jego. A przez trzecie przykazanie – wezwanie „Szma” i wezwanie „Błogosławione Imię chwały Jego Królestwa na wieki” – poprzez ustanowienie wyższego zjednoczenia „Szma” zostały przyciągnięte mohin de-WaK do Zeir Anpina i Lei dzięki ich wzniesieniu do ISZSuT. I to jest sześć słów wezwania „Szma Israel”. I tutaj również włączone zostało ukrycie światła, jak powiedziano: „I stało się światło”647 – dla przyszłego świata ISZSuT, a nie dla tego świata ISZSuT, ponieważ zostało ono ukryte przed właściwością „od chaze i niżej” ISZSuT, i powstało tam pustkowie. I to przyciągnięcie następuje za pomocą wielkiej litery „dalet ד” w słowie „echad (jeden אחד)”. I jest ono przyjmowane przez Leę, ponieważ taką jest zasada, że wszelkie braki i przeszkody znajdują się nie we właściwości zachar, lecz we właściwości nukwa tego parcufa.
A dzięki niższemu zjednoczeniu wezwania „Błogosławione Imię chwały Jego Królestwa na wieki” otrzymuje osłodzenie surowy sąd, właściwość „od chaze i niżej” Zeir Anpina, pochodząca z wypowiedzi drugiego dnia początku stworzenia: „Niech powstanie firmament pośród wód”648, którym stworzony został gehinom, tzn. surowy sąd, którego miejsce jest od chaze Zeir Anpina i niżej. Jednak dotyczy to nukwy, Racheli, a nie zachar, Zeir Anpina. I to osłodzenie dokonuje się poprzez dopełnienie przykazania miłości, które ustanawiane jest z obu stron, nawet jeśli On odbiera twoją duszę. Dlatego musimy być gotowi oddać siebie podczas wypowiedzenia „dalet ד” w słowie „echad (jeden אחד)”, jeszcze przed niższym zjednoczeniem, aby dopełnić właściwość miłości z obu stron poprzez przyciągnięcie mohin do miejsca Racheli, i wtedy przyciągają się niższe WaK tych mohin do Racheli przez sześć słów wezwania: „Błogosławione Imię chwały Jego Królestwa na wieki”, i surowy sąd przemienia się, stając się światłem zwanym „czarne światło”. Wyższe zjednoczenie – to wypowiedź: „Niech zbiorą się wody do jednego miejsca i niech ukaże się suchy ląd”650, to znaczy pierwsze „i oto było dobre”651, wypowiedziane w trzeci dzień początku stworzenia.
Niższe zjednoczenie – to wypowiedź: „Niech ziemia wyda zieleń”652, czyli drugie „i oto było dobre”653, wypowiedziane trzeciego dnia początku stworzenia. A za pomocą czwartego przykazania – „wiedzieć, że «Stwórca (AWAJa) – On jest Wszechmogący (Elokim)»”654 – dokonuje się pełne zrównanie Nukwy, Racheli, z Zeir Anpinem, bez żadnej różnicy w jakimkolwiek aspekcie, poprzez dopełnienie miłości z obu stron w takiej doskonałości, że surowy sąd przemienia się, stając się światłem. I wtedy „czarne światło” w „białym świetle” staje się nierozróżnialne, ponieważ względem dopełnienia miłości z obu stron „czarne światło” staje się nawet bardziej istotne. Dzięki temu Rachela i Zeir Anpin prawdziwie jednoczą się w jedną całość i teraz mogą oboje wznieść się do ISZSuT o własnych siłach.
I dzięki temu ZoN całkowicie zrównują się z ISZSuT – ponieważ to, że ZoN są grubsze od niego, nie jest niedostatkiem, lecz zaletą i przewagą nad nimi. Dlatego ZoN otrzymują od ISZSuT także mohin de-GaR i wtedy stają się ZoN na równym stopniu w pełnym zjednoczeniu panim be-panim. I to jest wypowiedź czwartego dnia początku stworzenia: „Niech będą światła na firmamencie niebios”655, kiedy nukwa Rachela i Zeir Anpin są zawarci oboje w równym stopniu w jednym określeniu „światła”, co właśnie oznacza: „że Stwórca (AWAJa) – On jest Wszechmogący (Elokim)”654.
W ten sposób, dzięki tym czterem przykazaniom, zostały już dopełnione wszystkie naprawy Acilut aż do stanu ZoN panim be-panim na równym poziomie. I teraz konieczne jest ponowne dokonanie ziwugu ZoN przez wzniesienie MaN i dobre czyny, abyśmy przyciągnęli mohin od nich. I są to trzy rodzaje mohin: NaRaN de-katnut, NaRaN pierwszego gadluta i NaRaN drugiego gadluta. I one zstępują do nas dzięki pozostałym przykazaniom.
NaRaN katnuta ustanowił się w piąty dzień początku stworzenia wypowiedzią: „Niech zaroją się wody rojem istot żyjących”656. Dopełnienie tego katnuta następuje w szósty dzień. Również WaK i GaR pierwszego gadluta oraz WaK drugiego gadluta ustanawiają się w szósty dzień początku stworzenia. A GaR drugiego gadluta – w dzień szabatu.
11) I oto trzy przykazania zawarte w piątym przykazaniu:
- Zajmować się Torą, trudząc się nad nią każdego dnia – i dzięki temu nabywa od ZoN „nefesz” świętości;
- Płodzić i rozmnażać się – i za pomocą tego nabywa od ziwugu ZoN „ruach” świętości;
- Dokonywać obrzezania ósmego dnia, usuwając stamtąd napletek – i dzięki temu nabywa od ziwugu ZoN właściwość „neszama”.
I wszystkie te NaRaN (nefesz-ruach-neszama) – to tylko NaRaN katnuta. I to jest wypowiedź piątego dnia początku stworzenia: „Niech zaroją się wody rojem istot żyjących, i niech ptak lata nad ziemią pod firmamentem niebios”656. „Istota żyjąca” – to nefesz, „niech ptak lata” – ruach, „pod firmamentem niebios” – neszama.
I tutaj nawet nie powinno pojawić się pytanie: dlaczego, gdy mowa o ZoN, nie mówi się o przyciągnięciu NaRaN katnuta, a gdy mowa o mohin odnoszących się do nas, konieczne jest przyciągnięcie NaRaN katnuta? Przecież u ZoN nigdy nie ma braku w katnucie, ponieważ to jest ustanowione ze strony samego Stwórcy. Dlatego przyciąganie zaczyna się od WaK gadluta poprzez wezwanie „Szma”. Natomiast my musimy wszystko naprawiać sami, ponieważ w narodzonym człowieku znajduje się tylko nefesz (siła ożywiająca) ze strony „czystego zwierzęcia” i nie ma on nawet „nefesz” świętości ze strony „ofanów”.
Dlatego zawsze musimy zaczynać od „nefesz” katnuta. Zatem wyjaśniły się trzy przykazania zawarte w piątym przykazaniu:
- Piąte – zajmowanie się Torą dla naprawy „nefesz” katnuta;
- Szóste – płodzenie i rozmnażanie dla naprawy „ruach” katnuta;
- Siódme – dokonanie obrzezania i usunięcie z siebie napletka dla naprawy „neszama” katnuta.
I wszystkie one odnoszą się do piątego dnia.
12) Ósme przykazanie – „miłować przybysza, który zamierza dokonać obrzezania i wejść pod skrzydła Szchiny, aby przyciągnąć stamtąd nefesz przybysza od świętej Szchiny”. Za jego pomocą przyciągamy do siebie „neszama” od pnia (guf) Drzewa Życia i to stanowi zakończenie i dopełnienie naszego katnuta. I to jest wypowiedź szóstego dnia początku stworzenia: „Niech ziemia wyprowadzi istotę żywą według jej rodzaju”[14] – każdemu to, co mu przystoi.
13) Dziewiąte przykazanie – „okazywać miłosierdzie biednemu i dawać mu pożywienie zgodnie z pragnieniem serca”. Dzięki temu wywołujemy w górze połączenie właściwości sądu z właściwością miłosierdzia. Ponieważ przy współdziałaniu Biny z Malchut niższa „hej” zostaje ustanowiona w nikwej ejnaim, a Bina w wyniku tego powraca do właściwości MI, tzn. do galgalta-ejnaim ze światłami nefesz-ruach, a jej litery ELE opuszczają się do ZoN. Również ZoN powracają do galgalta-ejnaim ze światłami nefesz-ruach, a ich litery ELE opuszczają się do BEA – do należących do nas NaRaN, znajdujących się w BEA. I otrzymujemy od ZoN światła WaK gadluta. To dokonuje się przez wypowiedź „Uczyńmy człowieka”[15] w szósty dzień początku stworzenia. Ponieważ Bina powiedziała: „Uczyńmy (naase)” – i połączyła się z działaniem (asija), czyli z Malchut, aby zrodzić WaK dla Adama.
14) Dziesiąte przykazanie – „nakładanie tefilin i dopełnienie siebie w wyższym obrazie”. Dzięki temu wywołujemy powrót wielkości w górze, gdy niższa „hej” ponownie opuszcza się z nikwej ejnaim do pe, a litery ELE powracają na swój stopień. A gdy ZoN wznoszą swoje litery ELE ze światów BEA na ich stopień w świecie Acilut, nasze NaRaN również wznoszą się razem z nimi i wtedy otrzymujemy od ZoN właściwości GaR pierwszego gadluta, określane jako „mohin de-neszama”, odnoszące się do pierwszego gadluta.
I to jest powiedziane szóstego dnia początku stworzenia: „I stworzył Wszechmogący (Elokim) człowieka na swój obraz (celem)”[16]. Ponieważ te mohin GaR gadluta przyciągane są poprzez CELEM parcufa ISZSuT, zwanego Elokim, i są to HaBaD:
- „Mem” de-CELEM – to Hochma, wyżsi Aba we-Ima;
- „Lamed” de-CELEM – Bina, ISZSuT;
- „Cadi” de-CELEM – Daat, ZoN.
I to są cztery fragmenty zawarte w tefilin głowy:
- „Poświęć” – „mem” de-CELEM;
- „I będzie, kiedy przyprowadzi cię”[17] – „lamed” de-CELEM;
- „Szma” – właściwość Chesed w „cadi” de-CELEM;
- „I będzie, jeśli usłuchacie”[18] – właściwość Gwura w „cadi” de-CELEM.
I to są cztery mohin Zeir Anpina, zawarte w czterech fragmentach tefilin głowy. Cztery fragmenty tefilin ręki – to cztery mohin otrzymywane przez Nukwę Zeir Anpina, Rachelę. Dlatego słowo CELEM dwukrotnie pojawia się w wersecie: „I stworzył Wszechmogący (Elokim) człowieka na swój obraz (celem), na obraz (celem) Wszechmogącego stworzył ich”660. „Na obraz (celem) Jego” – wskazuje na tefilin głowy, czyli CELEM Zeir Anpina. A „na obraz (celem) Wszechmogącego” – wskazuje na tefilin ręki, czyli CELEM Nukwy.
W ten sposób u człowieka dopełniają się NaRaN pierwszego gadluta: nefesz-ruach pierwszego gadluta – poprzez przykazanie „okazywać miłosierdzie biednemu”, a GaR, czyli neszama-chaja-jechida pierwszego gadluta – poprzez przykazanie nakładania tefilin.
15) Jedenaste przykazanie – „oddzielać dziesięcinę od plonów ziemi”[19]. Za pomocą tego przykazania człowiek dostępuje otrzymania nefesz od światła chaja, od wyższych Aba we-Ima. Ponieważ po tym, jak człowiek dopełnił NaRaNHaJ pierwszego gadluta za pomocą „tefilin”, powinien przejść do osiągnięcia drugiego gadluta, czyli światła chaja. A ono dzieli się na cztery stadia: nefesz, ruach, neszama, chaja. Aby je osiągnąć, dane zostały kolejne cztery przykazania.
Za pomocą przykazania „oddzielenia dziesięciny ziemi”663 dostępuje się światła nefesz, ponieważ „ziemia” oznacza właściwość „nefesz”. Jak powiedziano w wypowiedzi: „Oto daję wam wszelką trawę nasienną, która jest na całej ziemi”[20], wypowiedzianej szóstego dnia początku stworzenia. Powiedziano tu: „Oto daję wam”, i powiedziano: „A synom Lewiego: oto daję całą dziesięcinę w Israelu”[21]. I tak jak w pierwszym fragmencie mowa o dziesięcinie, tak również i tutaj chodzi o dziesięcinę ziemi.
„Która jest na całej ziemi” – ponieważ ten, kto dostępuje „nefesz światła chaja”, panuje „nad całą ziemią”, ponieważ wszystkie klipot uginają się przed nim. I o tej „nefesz” powiedziano: „Przynieście całą dziesięcinę do skarbca Świątyni, i niech będzie ona pożywieniem w Moim Przybytku, i wystawcie Mnie na próbę w tym – czy nie otworzę wam okien niebios i nie wyleję na was błogosławieństwa ponad miarę?”[22]. Właściwość nefesz nazywana jest „dziesięciną” według imienia Malchut, która nazywana jest „dziesiątą”. Jednak „nefesz światła chaja” – oznacza całą dziesięcinę, to znaczy pełne dopełnienie właściwości „dziesięcina”.
16) Dwunaste przykazanie – „przynoszenie pierwszych owoców drzewa”. Za pomocą tego przykazania człowiek dostępuje światła „ruach” z właściwości światła „chaja”, pochodzącego od Aba we-Ima. „Pierwsze owoce” – od słowa „pierworodny”. Aba we-Ima oznaczają „pierwotność”, „początek”, jak zostało już wyjaśnione w artykule o pierwszym przykazaniu. A ponieważ to dotyczy drzewa, czyli „pierwszych owoców drzewa”, dlatego są one właściwością „ruach”. „Drzewo” odnosi się do poziomu roślinnego, który nazywany jest „ruach”, ponieważ poziomy nieżywy–roślinny–zwierzęcy–mówiący odpowiadają światłom NaRaNHaJ: nieżywy – światłu nefesz, roślinny – ruach, zwierzęcy – neszama, mówiący – chaja-jechida. Jak powiedziano: „I każde drzewo, dające owoce nasienne”664. Powiedziano: „z owoców drzewa”, i powiedziano: „Wszelka dziesięcina ziemi… z owoców drzewa – należy do Stwórcy”663. Tak jak tam chodzi o pierwsze owoce wszystkich drzew owocowych, tak i tutaj mówi się o pierwszych owocach. A słowa: „Należy do Stwórcy” wyjaśnione są przez to, co powiedziano: „Wszystko, co jest przeznaczone Mnie, wam nie wolno jeść”.
17) Trzynaste przykazanie – „dokonać wykupu syna”, umacniając jego związek z życiem i osłabiając anioła śmierci, o którym powiedziano: „«Bardzo» – to anioł śmierci”. Dzięki temu człowiek dostępuje „neszama światła chaja”. Zgodnie z porządkiem, powinien był za pomocą tego przykazania dostąpić poziomu „chaja światła chaja”, ponieważ poziom „mówiący” – to światło „chaja”. I po tym, jak dzięki plonom ziemi i owocom drzewa dostąpił nefesz-ruach, które odpowiadają poziomom nieożywionemu i roślinnemu, powinien był za pomocą pierworodnego zwierzęcia dostąpić właściwości „neszama światła chaja”, ponieważ odnosi się ona do poziomu zwierzęcego. A za pomocą pierworodnego człowieka – właściwości „chaja de-chaja”, ponieważ odnosi się ona do poziomu „mówiącego”.
Jednak „wykup pierworodnego” jeszcze nie pokonuje całkowicie anioła śmierci, a jedynie go osłabia. Ponieważ wskutek nadania Tory Izraelici stali się całkowicie wolni od anioła śmierci. Lecz potem, po grzechu „złotego cielca”, ta służba została odebrana pierworodnym Israela i przekazana kohenom. Gdyż nieczystość węża, z powodu grzechu „Drzewa Poznania”, który sprowadził anioła śmierci na świat, ponownie przebudziła się w Israelu po grzechu „złotego cielca”.
I dla naprawy pierworodnych Israela zostało dane przykazanie „wykupu pierworodnego” za pięć sela[23], co odpowiada naprawie dziesięciu sfirot, stanowiących pięć właściwości KaHaB ZoN. Ponieważ pierworodny sięga sfirot Keter-Hochma, czyli wyższych Aba we-Ima, nazywanych „początkiem”. I za pomocą tej naprawy „pięć sela” ponownie łączymy pierworodnych z wyższym życiem i osłabiamy anioła śmierci, aby nie mógł nad nimi panować. Lecz nie eliminujemy go całkowicie, jak to było, gdy byli wolni od anioła śmierci przed grzechem „złotego cielca”, i dlatego przykazanie „wykupu pierworodnego” nie jest wystarczające, by przyciągnąć właściwość „chaja światła chaja”. Bo jego naprawa i cały porządek – dotyczą usunięcia anioła śmierci, jak to było w czasie nadania Tory przed grzechem „złotego cielca”. A to – tylko stopień niższy od tego, tzn. stopień neszama, światło neszama od wyższych Aba we-Ima, i nie więcej.
Powiedziano szóstego dnia początku stworzenia: „I zobaczył Stwórca wszystko, co stworzył, i oto było bardzo dobre”[24]. „Dobre” – to anioł życia, „bardzo” – anioł śmierci. I wówczas anioł śmierci został osłodzony i był nawet ważniejszy niż anioł życia. Jednak teraz, w okresie sześciu tysięcy lat, nie osiąga tego wielkiego osłodzenia, i jest to powiedziane tylko w odniesieniu do ostatecznego naprawienia. Natomiast przez wykup pierworodnego, który prowadzi do osłabienia go – lecz nie więcej – człowiek dostępuje przez ten wykup jedynie właściwości neszama de-chaja, czyli WaK de-chaja.
18) Czternaste przykazanie – „strzec dnia szabatu” i „umacniać związek dnia szabatu z jego świętością”. Dzięki tym dwóm przykazaniom dostępuje się chaja de-chaja w dzień szabatu. Jak powiedziano: „Stwórca pobłogosławił dzień szabatu i uświęcił go”[25]. Wskutek strzeżenia szabatu, aby go nie naruszyć, dostępuje się błogosławieństw, a dzięki uświęceniu szabatu przez szabatowe rozkosze – dostępuje się świętości. A światło chaja jest świętością, ponieważ wyżsi Aba we-Ima nazywani są „świętość”. A podczas modlitwy „mincha” (popołudniowej) szabatu przyciągany jest WaK światła jechida. Jednak GaR de-jechida nie można przyciągnąć w ciągu sześciu tysięcy lat – jedynie po zakończeniu naprawy.
[1] Tora, Szmot, 24:7. „I wziął księgę przymierza, i przeczytał ją narodowi; i powiedzieli: ‘Wszystko, co powiedział Stwórca, uczynimy i będziemy słuchać’.”
[2] Tora, Bereszit, 1:1. „Na początku stworzył Wszechmogący niebo i ziemię.”
[3] Tora, Bereszit, 1:2. „A ziemia była pustkowiem i chaosem, i ciemność była nad otchłanią, a duch Wszechmogącego unosił się nad wodami.”
[4] Tora, Bereszit, 1:3. „I powiedział Wszechmogący: ‘Niech stanie się światło!’ – i stało się światło.”
[5] Tora, Bereszit, 1:6. „I powiedział Wszechmogący: ‘Niech powstanie sklepienie w środku wód i niech oddzieli wody od wód’.”
[6] Tora, Dewarim, 6:5. „I będziesz miłował Stwórcę, swojego Wszechmogącego, z całego swego serca, z całej swojej duszy i z całej swojej siły.”
[7] Tora, Bereszit, 1:9. „I powiedział Wszechmogący: ‘Niech zbiorą się wody spod niebios w jedno miejsce i niech się ukaże suchy ląd’. I stało się tak.”
[8] Tora, Bereszit, 1:10. „I nazwał Wszechmogący suchy ląd ziemią, a zebranie wód nazwał morzami. I zobaczył Wszechmogący, że było dobre.”
[9] Tora, Bereszit, 1:12. „I wydała ziemia roślinność – trawę dającą nasienie według jej rodzaju i drzewo rodzące owoc, w którym jest jego nasienie według jego rodzaju. I zobaczył Wszechmogący, że było dobre”.
[10] Tora, Dewarim, 4:35. „Tobie to ukazano, abyś poznał, że Stwórca jest Wszechmogącym – nie ma innego oprócz Niego”.
[11] Tora, Bereszit, 1:14. „I powiedział Wszechmogący: ‘Niech będą światła na sklepieniu niebios, aby oddzielały dzień od nocy i były znakami dla wyznaczonych czasów, dni i lat’”.
[12] Tora, Bereszit, 1:20. „I powiedział Wszechmogący: ‘Niech zaroją się wody istotami żywymi, a ptactwo niech lata nad ziemią pod sklepieniem niebios’”.
[13] Tora, Bereszit, 1:2. „A ziemia była pustkowiem i chaosem, i ciemność była nad otchłanią, a duch Wszechmogącego unosił się nad wodami”.
[14] Tora, Bereszit, 1:24. „I powiedział Wszechmogący: Niech ziemia wyda istoty żywe według ich rodzajów – bydło, pełzające istoty i dzikie zwierzęta według ich rodzajów. I stało się tak”.
[15] Tora, Bereszit, 1:26. „I powiedział Wszechmogący: Uczyńmy człowieka na Nasz obraz, według Naszego podobieństwa, i niech panują nad rybami morza, nad ptactwem nieba, nad bydłem, nad całą ziemią i nad wszelkim pełzającym po ziemi”.
[16] Tora, Bereszit, 1:27. „I stworzył Wszechmogący człowieka na swój obraz, na obraz Wszechmogącego go stworzył; mężczyzną i kobietą ich stworzył”.
[17] Tora, Dewarim, 6:10. „I stanie się, gdy Stwórca, twój Wszechmogący, wprowadzi cię do ziemi, którą przysiągł twoim ojcom – Awrahamowi, Icchakowi i Jaakowowi – że da tobie, wielkie i dobre miasta, których nie budowałeś”.
[18] Tora, Dewarim, 28:1. „I stanie się, jeżeli pilnie słuchać będziesz głosu Stwórcy, twojego Wszechmogącego, by przestrzegać i czynić wszystkie Jego przykazania, które Ja ci dziś nakazuję, to wyniesie cię Stwórca, twój Wszechmogący, ponad wszystkie narody ziemi”.
[19] Tora, Wajikra, 27:30. „A każda dziesięcina z plonów ziemi, z nasienia ziemi, z owocu drzewa – należy do Stwórcy, jest świętością dla Stwórcy”.
[20] Tora, Bereszit, 1:29. „I powiedział Wszechmogący: Oto daję wam wszelką roślinę wydającą nasienie, która jest na powierzchni całej ziemi, i wszelkie drzewo, na którym jest owoc drzewa wydającego nasienie – niech będzie wam za pokarm”.
[21] Tora, Bemidbar, 18:21. „A synom Lewiego daję jako dziedzictwo wszystkie dziesięciny w Israelu, w zamian za ich służbę, którą wykonują – służbę Namiotu Zgromadzenia”.
[22] Prorocy, Malachi, 3:10. „Przynieście całą dziesięcinę do spichlerza, aby był pokarm w Moim domu, i wystawcie Mnie na próbę w tym – mówi Władca Zastępów – czy nie otworzę wam okien niebios i nie wyleję na was błogosławieństwa ponad miarę”.
[23] Sela – moneta używana w czasach Drugiej Świątyni.
[24] Tora, Bereszit, 1:31. „I zobaczył Wszechmogący wszystko, co uczynił – a oto było to bardzo dobre. I był wieczór, i było rano – dzień szósty”.
[25] Tora, Bereszit, 2:3. „I pobłogosławił Wszechmogący dzień siódmy i uświęcił go, bo w nim odpoczął od całego swojego dzieła, które stworzył, czyniąc”.