320) „On był doświadczonym myśliwym przed Stwórcą, dlatego mówi się: jak Nimrod, doświadczony myśliwy przed Stwórcą” (hu haja gibor cajid lifnej Haszem, al ken je’amar ke-Nimrod gibor cajid lifnej Haszem). Przyjdź i zobacz (ta chazi), że on był człowiekiem potężnym (hu hawa gewar takif). Nosił szaty Adama Riszona (lebuszoh de-Adam ha-riszon hawa lawesz). I wiedział, jak polować na stworzenia za ich pomocą (wa-hawa jada le-mecad cejda de-brijata be-hu).
Sulam
320) „On był doświadczonym myśliwym”[1]. Był człowiekiem silnym i nosił szaty Adama Riszona, wiedząc, jak dzięki nim polować na stworzenia. Ponieważ wszystkie stworzenia stawały się mu posłuszne dzięki tym szatom, czyli szatom z odzienia skórzanego. Powiedziano w Piśmie: „I uczynił Stwórca Adamowi i jego żonie odzienie skórzane i przyodział ich”[2], a to są najwyższe mohin. Jednak Nimrod posiadał tylko zewnętrzną stronę tych szat Adama Riszona. I dzięki ich mocy podbił i podporządkował sobie cały świat.
321) Rabbi Elazar powiedział (amar Rabbi Elazar), że Nimrod zwodził stworzenia, aby poszły za bałwochwalczym kultem (Nimrod hawa mefatej li-brijata, le-mehah ba-tar pulchan de-awoda zara). Panował nad tymi szatami i dzięki nim pokonywał ludzi świata (wa-hawa szalit be-inun lebuszin, we-nacach bnej alma). I mówił, że to on jest władcą świata, i ludzie oddawali mu cześć (wa-hawa amar de-ihu szalita be-alma, u-falchin lehu bnej nasza). Dlaczego więc nazywano go Nimrodem (we-amaj ikrej szemej Nimrod)? Bo zbuntował się przeciwko Królowi Najwyższemu (de-marad be-Malka ila’a), który jest w górze (de-le’ejla), a także zbuntował się przeciw wyższym i niższym światom (de-marad be-ila’ej, u-marad be-tata’ej).
Sulam
321) Nimrod zwodził ludzi do służenia obcym bogom. Panował dzięki mocy tych szat i podporządkowywał sobie mieszkańców tego świata. Mówił o sobie, że jest władcą świata, czyli czynił siebie bogiem, a ludzie mu służyli. Nazywano go Nimrodem, ponieważ zbuntował się (marad) przeciwko najwyższemu Królowi, który rządzi na górze – czyli zbuntował się przeciwko wyższym, przeciwko najwyższej świętości, oraz przeciwko niższym, mieszkańcom tego świata.
322) Dzięki tym szatom panował nad wszystkimi ludźmi świata i królował nad nimi (be-inun lebuszin, szalit al kol bnej alma, u-malach behu). Zbuntował się przeciw swojemu Władcy i mówił, że to on jest władcą świata (u-marad be-Marejhu, wa-amar de-ihu szalita de-alma). Zwodził stworzenia, aby poszły za nim, aż pociągnął ludzi do odejścia od kultu Władcy świata (wa-hawa mefatej li-brijata abaterej, ad de-maszach bnej nasza, le-mefak mi-batar pulchana de-Marej alma). Rabbi Szymon powiedział (amar Rabbi Szymon), że o tych szatach wiedzą jego towarzysze jako o najwyższej tajemnicy (be-ilen lebuszin, jad’ej behu chabraya raza ila’a).
Sulam
322) Dzięki mocy tych szat panował nad wszystkimi żyjącymi na świecie, rządził nimi, buntował się przeciwko nim i buntował się przeciwko swojemu Władcy. Mówił, że jest władcą świata, czyli że jest bogiem. Zwodził wszystkie stworzenia, aż odciągnął ludzi od służenia Władcy świata. A mędrcy, dzięki tym szatom, poznawali najwyższą tajemnicę.
[1] Tora, Bereszit (Księga Rodzaju), 10:9. „Był on potężnym łowcą przed Stwórcą, dlatego mówi się: ‘Jak Nimrod, potężny łowca przed Stwórcą’”.
[2] Tora, Bereszit (Księga Rodzaju), 3:21. „I sporządził Stwórca, Wszechmogący, Adamowi i jego żonie odzienie ze skór, i przyodział ich”.