27) I wszystkie te pałace łączą się i zostają ukoronowane w jednym pałacu, który jest siódmym pałacem (we-chol hanei heichalin, kolhu mitkasz’ran u-mit’attran be-chad heichala de-ihu heichala szewi’a’a), a ten pałac jest ukryty i zakryty przed wszystkimi innymi pałacami (we-hai heichala ihu ganiz we-satim mi-kol sz’ar heichalin). W środku tego pałacu stoi jeden filar, który jest w wielu barwach: zielonej, białej, czerwonej, czarnej (be-emcajita de-hai heichala ka’im chad amuda, de-ihu bi-gwanin sagijin: jarok, chiwar, sumak, ukam). I gdy dusze wznoszą się, wchodzą do tego pałacu, ten, komu ukaże się ten kolor, wznosi się w nim, a komu ukaże się inny kolor, wznosi się w nim (we-kad niszmatin sal’kin, inun a’alin go hai heichala, man de-itchazei le-hai gawan salik bej, u-man de-itchazei le-hai gawan salik bej). Każdy i każda według tego, co mu się należy (kol chad we-chad ki-deka chazei lejeh).
Sulam
27) Wszystkie te pałace łączą się i przyozdabiają razem w jednym pałacu, w siódmym, najbardziej ukrytym i skrytym spośród wszystkich innych pałaców. Wyjaśnienie. Ten pałac jest właściwością GaR. I powiedziano, że „Bereszit (בראשית – na początku)” oznacza „bara szit (שית ברא – stworzył sześć pałaców)”, a „Wszechmogący (Elokim)” to siódmy pałac. I już zostało wyjaśnione, że „Wszechmogący (Elokim)” to mohin GaR i siódmy pałac[1]. W centrum tego pałacu znajduje się jeden filar, zawierający w sobie wiele barw – zieloną, białą, czerwoną i czarną. I kiedy dusze mają się wznieść na stopień, przechodzą do tego pałacu, do znajdującego się w nim filaru. I ten, kto dostąpił zaszczytu światła zawartego w tym filarze, wznosi się za jego pomocą, a ten, kto dostąpił innej barwy, wznosi się poprzez nią – każda dusza wznosi się poprzez barwę zawartą w filarze, odpowiadającą jej właściwości.
Wyjaśnienie powiedzianego. Podczas drugiego skrócenia TaNHI (Tiferet-Necach-Hod-Jesod) każdego poziomu opuściły się na poziom poniżej, w taki sposób, że NeHI (Necach-Hod-Jesod) Keteru świata Acilut opuściły się do Aba we-Ima, NeHI Aba we-Ima – do ISZSuT, NeHI ISZSuT – do Zeir Anpina, NeHI Zeir Anpina – do Malchut świata Acilut, a NeHI Malchut świata Acilut opuściły się do GaR świata Bria. NeHI właściwości GaR świata Bria opuściły się do Zeir Anpina świata Bria, NeHI Zeir Anpina – do Malchut świata Bria, NeHI Malchut świata Bria – do GaR świata Jecira.
I w ten sam sposób NeHI każdego poziomu świata Jecira opuściły się na poziom poniżej, aż NeHI Malchut świata Jecira opuściły się do GaR świata Asija. I tak samo na wszystkich poszczególnych poziomach świata Asija. W ten sposób NeHI Malchut świata Acilut są obłóczone w GaR świata Bria. I tak samo NeHI Malchut świata Bria – w GaR świata Jecira. A NeHI Malchut świata Jecira – w GaR świata Asija, czyli w siódmym pałacu Ogrodu Eden, pałacu GaR. I podstawą NeHI jest środkowa linia w nich, to znaczy Jesod. I wiedz, że gdy Jesod wyższego znajduje się w jakimkolwiek niższym, nazywany jest filar, ponieważ znajduje się wewnątrz każdego z poziomów, od Keteru świata Acilut do końca świata Asija.
W chwili, gdy wyższy przekazuje mohin niższemu poprzez to, że podnosi swoje NeHI na swoje miejsce, to i niższy, złączony z tymi NeHI, wznosi się razem z nimi na miejsce wyższego i tam otrzymuje mohin[2]. Dlatego uważa się, że poprzez ten filar, NeHI wyższego, każdy niższy wznosi się na miejsce wyższego.
W tym filarze zawarte są cztery kolory: biały, czerwony, zielony, czarny – HuB TuM (Hochma, Bina, Tiferet i Malchut). I te wzniesienia niższego, wznoszącego się do wyższego za pomocą tego filaru, odbywają się zgodnie z miarami. Bywa tak, że wznosi się jedynie biały kolor, a bywa, że także czerwony, czasem również zielony, a czasem także czarny. I w każdym kolorze jest wiele poziomów.
„W centrum tego pałacu” – siódmego pałacu Ogrodu Eden świata Asija, „znajduje się jeden filar” – Jesod właściwości Malchut świata Jecira, zawierający NeHI świata Jecira, „zawierający w sobie wiele barw” – wiele stopni, których całkowitość stanowią cztery stopnie, to znaczy kolory zielony, biały, czerwony i czarny – HuB TuM. Zielony – to Tiferet, biały – to Hochma, czerwony – to Bina, czarny – to Malchut. „I kiedy dusze mają wznieść się na stopień, przechodzą do tego pałacu do filaru znajdującego się w nim. I ten, kto dostąpił zaszczytu koloru zawartego w tym filarze, wznosi się za jego pomocą, a ten, kto dostąpił innego koloru, wznosi się poprzez niego”.
I w czasie, gdy dusze dostępują zaszczytu wzniesienia ponad światem Asija, wznoszą się do tego siódmego pałacu, i każda podnosi się do właściwości odpowiadającej jej w filarze. Dusza należąca do białego koloru, Hochmy, wznosi się za pomocą białego koloru w tym filarze. A jeśli dusza pochodzi z właściwości Biny, wznosi się za pomocą czerwonego koloru w tym filarze. Każda zgodnie z kolorem odpowiadającym jej właściwości. Tutaj mowa o wzniesieniu z jednego świata do drugiego w ogólnym sensie, to znaczy tylko za pomocą filaru siódmego pałacu. Jednak w szczególnym sensie, w każdym z pałaców znajduje się filar, za pomocą którego niższy wznosi się do wyższego, i jest to NeHI wyższego pałacu, obłóczone w niższego.
28) I te sześć pałaców są miejscem zamieszkania, jak powiedzieliśmy, ale siódmy pałac nie jest miejscem zamieszkania (we-ilein szit heichalin inun le-madora ki-deamaran, u-szewi’a’a la’aw ihu le-madora). I sześć pałaców jest całkowicie w tajemnicy sześciu, i dlatego jest napisane „bara szit” – „stworzył sześć” (we-szit, kolla be-raza de-szit, we-al da ketiv bara szit). Sześć stopni w górze, sześć stopni w dole, a wszystko jest jedną tajemnicą (szit dargin le-eila, szit dargin le-tata, we-kolla raza chada).
Sulam
28) Te sześć pałaców odnosi się do obszaru dusz, jednak siódmy pałac nie odnosi się do obszaru dusz, lecz do wzniesień dusz za pomocą filaru znajdującego się w nim. Wyjaśnienie. Można pojąć tylko sześć pałaców, ale nie siódmy pałac, który jest właściwością GaR, ponieważ żadne GaR nie mogą być pojęte. I wszystkie sześć pałaców należą do właściwości „sześć”. To znaczy, że nawet trzeciej właściwości każdego z tych pałaców, która jest właściwością GaR, nie możemy pojąć, a jedynie właściwość NeHI HaGaT każdego pałacu. Dlatego powiedziano, że „Bereszit” (בראשית – na początku) to litery słów „bara” (ברא – stworzył) „szit” (שית – sześć), i wskazuje to, że istnieje sześć stopni na górze, w samej Binie, oraz sześć stopni na dole, HaGaT NeHI parcufa ZoN, nazywane sześcioma dniami stworzenia. I wszystko to stanowi jedność. Innymi słowy, właściwości WaK w każdym miejscu – zarówno niższe WaK, jak i właściwości WaK odnoszące się do GaR – są równoważne, i możemy je pojąć. Natomiast GaR w każdym miejscu nie możemy pojąć.
[1] Zohar, rozdział Bereszit, część 1, p. 194.
[2] Zob. „Przedmowa do Księgi Zohar”, p. 17, od słów: „I to oznacza: ‘Matka (Ima) pożycza swoje szaty córce…’”