24) Ten pałac jest szóstym pałacem, to pałac pobożnych (hai heichala szetita’a: heichala da heichala de-chasidei). Ten pałac jest najwyższym ze wszystkich pałaców i stoi ponad wszystkimi (heichala da, heichala ila’a al kolla, we-hai hu heichala de-kajma al kolla). Pałac prawej – nikt nie może w nim stanąć, poza tymi świętymi pobożnymi oraz tymi, którzy kochają swojego Pana wielką miłością (heichala de-jamina, leit man de-jakim bej, ela inun chasidim kadiszin, we-kol inun de-merachamei le-marehon be-rechimusa sagej). A u wejścia do tego pałacu stoją wszyscy ci, którzy codziennie jednoczą jedność swego Pana (u-lepitcha de-hai heichala, kajma kol inun de-mejachadei jichuda de-marehon be-kol joma). I ci wchodzą do tego pałacu i są przeznaczeni, by wznieść się jako pierwsi (we-ilein a’alin be-hai heichala, u-zeminim le-salka be-kadmeita).

Sulam

24) Ten pałac jest pałacem zwolenników – tych, którzy należą do właściwości „moje – twoje, a twoje – twoje”, to znaczy do dawania, a nie do otrzymywania. Ten pałac jest najwyższym ze wszystkich pałaców, ponieważ stopień Hesed jest najwyższym spośród sześciu sfirot HaGaT NeHI. I jest to pałac stojący nad wszystkimi pałacami, a dostąpić go można jedynie po dopełnieniu wszystkich stopni niższych pałaców. Dlatego uważa się, że jakby opierał się na ich stopniach i stał na nich.

To jest pałac prawej strony, ponieważ stopień Hesed uważany jest za prawą linię, i nie może go pojąć nikt poza świętymi zwolennikami i tymi, którzy kochają swojego Pana wielką miłością. U wejścia do tego pałacu stoją wszyscy ci, którzy każdego dnia doprowadzali do jedności swojego Pana, to znaczy każdego dnia przyciągali Jego jedność ze świata Nieskończoności do wszystkich sfirot i do wszystkich światów. I oni jako pierwsi wznoszą się stamtąd do bardziej wzniosłych pałaców, to znaczy wznoszą się wcześniej niż zwolennicy tego pałacu. I to jest właściwość NeHI tego pałacu.

25) A powyżej tego wejścia stoi Awraham, prawica Świętego, niech będzie błogosławiony (we-eila me-hai pitcha Awraham, jamina de-Kdusza Brich Hu). A przy innym wejściu stoi Icchaak, który został związany na ołtarzu i był doskonałą ofiarą przed Świętym, niech będzie błogosławiony (u-lepitcha achara kajma Jicchak, de-it’akad al gabbej madbecha, we-hawa karbana szelim kamej de-Kdusza Brich Hu). A przy innym wewnętrznym wejściu stoi Jaakow doskonały, a wokół niego dwanaście plemion, a Szchina spoczywa nad ich głowami (u-lepitcha achara le-go, kajma Jaakow szlema, u-trejsar szwatin sacharanejhu, u-Szchinta al reiszajhu).

Sulam

25) Powyżej tego wejścia, to znaczy powyżej świateł NeHI, stoi Awraham, prawa ręka Stwórcy, Hesed. A przy innym wejściu stoi Icchak, który został związany na ołtarzu i był niewinną ofiarą przed Stwórcą, i to jest Gwura. A przy kolejnym wejściu, wewnątrz pałacu, stoi Jaakow, „człowiek nieskazitelny”, a wokół niego dwanaście plemion, a nad ich głowami Szhina – to znaczy światła HaGaT (Hesed-Gwura-Tiferet) tego pałacu, ponieważ Awraham, Icchak i Jaakow są właściwościami HaGaT.

26) A kiedy Israel wołają w modlitwie, budzą się trzej praojcowie i wzbudzają Szchinę, aby ich chroniła (we-kad Israel be-aku it’aru telat abahan, u-mit’arei lah le-Szchinta le-agana alajhu). Wtedy ona wznosi się i zostaje ukoronowana w górze, i chroni Israel (u-kedein i’hi salka we-it’atra le-eila, we-agana alajhu de-Israel). I tak jak są pałace na dole w Ogrodzie Eden, tak samo w górze są przygotowane pałace, które są tajemnicą wiary (u-ke-ma de-it heichalin le-tata be-Ginta de-Eden, hachi namei le-eila it heichalin metak’nen, de-inun raza di-mehejmnuta).

Sulam

26) I kiedy w Israelu nadchodzi godzina nieszczęścia, wznoszą się trzej praojcowie i budzą Szchinę, aby chroniła Israel. I wtedy Szchina wznosi się i przyozdabia koronami na górze, to znaczy otrzymuje GaR, które nazywane są „korony (atarot)”, i ochrania Israel, ponieważ Szhina nie może chronić Israela, dopóki nie osiągnie mohin GaR dzięki przebudzeniu praojców, HaGaT. Innymi słowy, dzięki temu, że HaGaT Zeir Anpina wznoszą się i stają się właściwością HaBaD, przyciągają GaR do Szhiny. I tutaj znajdują się światła GaR tego pałacu. I podobnie jak istnieją pałace w niższym Ogrodzie Eden, tak w wyższym Ogrodzie Eden istnieją naprawione pałace odnoszące się do właściwości wiary, to znaczy Malchut. Ponieważ Malchut w swojej doskonałości nazywana jest wiarą. I każdy pałac jest właściwością Malchut[1].


[1] Zob. rozdział Bereszit, część 1, p. 193, od słów: „Wyjaśnienie powyższego”.