1) Powiedział Rabbi Szymon, oto nauczyliśmy się, że kiedy Święty, niech będzie błogosławiony, stworzył świat, wyrył w nim tajemnicze wyrycia wiary, w tajemnicach czystych, w wyższych sekretach (amar rabi szymon, ha taninan, de-chad bera kdusza barich hu alma, galeif be-gilufei de-raza di-mehejmnuta, go tehirin, be-razin ila’in). I wyrył w górze, i wyrył w dole, i wszystko jest jednym sekretem (we-galeif le-eila, we-galeif le-tata, we-kola be-raza chada). I uczynił świat niższy na podobieństwo świata wyższego (we-awed alma tata’a, ke-gawna de-alma ila’a). I to jest naprzeciw tamtego, aby wszystko było jedno, w jednym zjednoczeniu (we-da ka’im la-kawbeil da, le-mehewei kola chad, be-jichuda chada). I z tego powodu Święty, niech będzie błogosławiony, wyrył wyrycia liter, wyższych i niższych, i przez nie stworzył światy (u-be-gin kach, kdusza barich hu galeif gelifei de-atwan, ila we-tata, u-beho bera almin).

Sulam

1) Kiedy Stwórca tworzył świat, ustanowił pieczęcie wiary, tzn. Malchut, wewnątrz światłości wyższych właściwości, innymi słowy – podniósł Malchut do Biny. W ten sposób pieczęcią, która znajdowała się w Malchut, oznaczył także wyższe sfirot Biny, i to nazywa się „włączeniem miary miłosierdzia Biny w sąd Malchut”, dokonanym przez Stwórcę w celu stworzenia świata. Ustanowił pieczęć na górze, w Binie, i ustanowił na dole, w Malchut. I wszystko to stanowi jedno, tzn. dwie pieczęcie ustanowione przez Niego miały jedną formę, odnoszącą się do Biny. I stworzył świat niższy, Malchut, na podobieństwo świata wyższego, Biny. I uczynił jeden w dokładnym odpowiedniku drugiego, aby oba stały się jednością i wznosiły się w pełnej jedności.

Wyjaśnienie powiedzianego. Niżsi, których korzeniem jest Malchut, miara sądu, która skróciła się, aby nie przyjmować wyższej światłości, stają się z tego powodu niegodni przyjęcia wyższej światłości, tak samo jak ich wyższy korzeń, Malchut, i dlatego niżsi nie mogli się ustanowić i osiągnąć celu, dla którego zostali stworzeni. Dlatego Stwórca połączył miarę miłosierdzia, Binę, z miarą sądu, znajdującą się w Malchut. Innymi słowy, podniósł Malchut do Biny, i Malchut ustanowiła się tak jak właściwość Biny, tzn. osiągnęła miejsce otrzymywania wyższej światłości, tak jak Bina.

I po tym, jak Malchut została połączona z Biną, Stwórca stworzył od niej wszystkich niższych. Dzięki temu niżsi stali się godni otrzymania wszystkich wyższych mohin[1]. I uczynił świat niższy, Malchut, takim samym jak świat wyższy, Bina. I Malchut stała się godna otrzymania wyższej światłości tak jak Bina. I jeden ustanowił się w dokładnym odpowiedniku drugiego, tzn. w czasie, gdy Bina znajduje się w katnucie, Malchut z jej powodu także znajduje się w katnucie, i dlatego, gdy Bina powraca do swojego gadlutu, Malchut także osiąga gadlut, tak jak ona. To znaczy, obie one zostały ustanowione w ten sposób, aby być razem w pełnej jedności. Po tym, jak Malchut ustanowiła się na podobieństwo Biny, rodzi się od niej dusza Adama Riszona i wszyscy niżsi, i oni także są godni otrzymania wszystkich świateł, które są w Binie.


2) I zobacz, na podobieństwo tego, jak Święty, niech będzie błogosławiony, stworzył świat, tak samo stworzył pierwszego człowieka
(we-ta chaze ke-gawna de-awed kdusza barich hu alma, hakei namei bera le-adam kadma’a). Otworzył i powiedział: „A oni jak człowiek złamali przymierze…” (patach we-amar we-hemma ke-adam awru berit we-go). Gdyż Święty, niech będzie błogosławiony, ukoronował go wyższymi koronami i stworzył go w sześciu stronach świata, aby był doskonały we wszystkim (de-ha kdusza barich hu a-atar leih be-ittrin ila’in, u-bera leih be-szit sitrin de-alma, le-mehewei szelim be-kola). I wszystko drżało i lękało się przed nim, bo kiedy został stworzony człowiek, został stworzony w wyższym obrazie (we-kola za’an we-dachlan mi-kamei, de-ha kad itbree adam, itbree be-dijokna ila’a). I wszyscy patrzyli na ten obraz, i drżeli, i bali się przed nim (we-hawwo mistaklan be-hahu dijokna, we-za’an we-dachlan mi-kamei).

Sulam

2) I tak samo, jak Stwórca stworzył świat we współdziałaniu z miarą miłosierdzia Biny, tak samo Stwórca stworzył duszę Adama Riszona, tzn. dusza Adama Riszona otrzymała połączenie z miarą miłosierdzia, dzięki której został stworzony świat, nazywany Malchut. Dlatego i on osiągnął wszystkie wyższe światła, jakie znajdują się w Binie, tak samo jak Malchut.

Powiedziano: „A oni, jak Adam, naruszyli przymierze”[2]. Ponieważ Stwórca uwieńczył Adama Riszona wyższymi obłóczeniami, tzn. mohin de-GaR, i stworzył go w sześciu zakończeniach świata, w mohin de-WaK, aby był doskonały we wszystkim. I wszystkie stworzenia drżały przed nim i bały się go, ponieważ podczas stworzenia Adama Riszona został on stworzony na wzór wyższy, a stworzenia patrzyły na ten wzór i drżały przed nim oraz bały się go.

3) A potem Święty, niech będzie błogosławiony, wprowadził go do ogrodu Eden, aby tam rozkoszował się wyższymi przyjemnościami (u-lewatar a’eil leih kdusza barich hu be-ginta de-eden, le-it’adna tamman be-idunin ila’in). I otaczali go wyżsi aniołowie i służyli przed nim, i objawiali mu tajemnice swego Pana (we-hawwo mal’achin ila’in sachrin leih, u-meszammeszin kamei, we-razin de-marehon hawwo od’in leih). Zobacz, w chwili, gdy Święty, niech będzie błogosławiony, wprowadził go do ogrodu Eden, widział i spoglądał stamtąd na wszystkie wyższe tajemnice i całą mądrość (ta chaze, be-sza’ata de-a’eil leih kdusza barich hu le-ginta de-eden, hawwa chamei we-istakkal mi-tamman, kol razin ila’in, we-kol chochmeta). Aby poznać i oglądać chwałę swego Pana (be-gin le-minda u-le-istakkala be-ikara de-mareih).

Sulam

3) Następnie Stwórca wprowadził go do ogrodu Eden, aby tam kosztował najwyższych rozkoszy, a otaczali go wyżsi aniołowie, służąc mu i przekazując tajemnice jego Pana. Kiedy Stwórca wprowadził go do ogrodu Eden, widział i studiował wszystkie wyższe tajemnice oraz całą mądrość, aby poznać i zgłębić wielkość swojego Pana. I wszystko to miał Adam Riszon dzięki temu, że został stworzony na wyższy wzór Biny.

4) Siedem pałaców to obszary na górze, które są tajemnicą najwyższej wiary (sziw’a heichalin medorin inun le-eila, de-inun raza de-meheimnuta ila’a). I siedem pałaców jest na dole, na podobieństwo tych w górze (we-sziw’a heichalin inun le-tata ke-gawna de-le’eila). I sześć z nich jest na podobieństwo wyższego, a jeden jest ukryty i schowany w górze (we-inun szit ke-gawna ila’a, we-chad tamir we-ganiz ihu le-eila). I wszystkie one są w najwyższej tajemnicy (we-kol ilein inun be-raza ila’a), ponieważ we wszystkich tych pałacach jest podobieństwo do tego, co w górze, i podobieństwo do tego, co na dole (be-gin de-kol hanei heichalin, it be-hu ke-gawna de-le’eila, we-it be-hu ke-gawna de-le-tata). Aby były zawarte w obrazie tajemnicy tego, co w górze, i w obrazie tajemnicy tego, co na dole (le-mehewe kaleil be-dijokna de-raza de-le’eila, u-be-dijokna de-raza de-le-tata). I w nich było mieszkanie człowieka (u-be-hu hawwa dijureih de-adam).

Sulam

4) Siedem pałaców i obszarów na górze, odnoszących się do właściwości wyższej wiary, czyli Biny. I siedem pałaców na dole, w Malchut, podobnych do wyższych pałaców w Binie. Sześć z nich jest takich samych jak na górze i odpowiada sześciu sfirot HaGaT NeHI (Hesed-Gwura-Tiferet Necach-Hod-Jesod). I jeden pałac, który jest ukryty i schowany nad nimi, odpowiadający sfirze Bina. I wszystkie te pałace Malchut, nawet sześć niższych, są urządzone według wyższego wzoru, czyli na obraz Biny.

Ponieważ każdy z tych pałaców jest podobny zarówno do wyższych właściwości, jak i do niższych, aby były one włączone zarówno w wyższą formę, Binę, jak i w niższą, Malchut. I te pałace były miejscem, w którym mieszkał Adam Riszon.

5) A potem, gdy został wypędzony z Ogrodu Eden (u-lewatar de-ittrach mi-ginta de-Eden), Święty, niech będzie błogosławiony, przygotował dla dusz sprawiedliwych, aby się nimi radować (atkin lon Kudsza Berich Hu le-niszmat’hon de-caddikaja, le-iszta’asza’a be-hu). Tak jak powinno być, z blasku najwyższej chwały (kidka chazei, mi-ziwa de-jikara ila’a). I każdy z nich został przygotowany na podobieństwo tego, co w górze, i na podobieństwo tego, co na dole, tak jak wyjaśniliśmy (we-kol chad we-chad, ittakkan ke-gawna de-le’eila, u-ke-gawna de-le-tata, ke-ma de-okimna).

Sulam

5) A po tym, jak Adam Riszon został wygnany z ogrodu Eden, Stwórca przeznaczył te pałace dla dusz sprawiedliwych, aby razem z nimi cieszyć się świeceniem Jego najwyższego majestatu, jak im się to należy. I każdy z tych pałaców został ustanowiony na podobieństwo wyższego, czyli Biny, oraz na podobieństwo niższego, czyli Malchut.

Wyjaśnienie powiedzianego. Nazwa „pałac” odnosi się głównie do Malchut, ponieważ dziesięć sfirot KaHaB TuM (Keter-Hochma-Bina, Tiferet i Malchut) nazywane są: korzeń-istota-ciało-ubranie-pałac. W ten sposób Malchut nazywa się pałacem. Jednak po tym, jak Malchut wzniosła się i włączyła w Binę, również Bina zaczęła być nazywana pałacem, tak jak Malchut. I to odnosi się do kelim.

Ale w odniesieniu do światła pałacem nazywa się Bina, a nie Malchut. Ponieważ Malchut sama w sobie nie ma niczego. A nazwa „pałac” oznacza, że ten stopień osiągnął już całą wielkość światła, jaką jest w stanie otrzymać w ciągu sześciu tysięcy lat.

Dlatego w Zoharze[3] wyjaśnia się, że słowo „Bereszit” (בראשית – na początku) składa się ze słów „bara” (ברא – stworzył) „szit” (שית – sześć) – to znaczy sześć pałaców, a „Wszechmogący” (Elokim) to siódmy pałac. I istnieje także siedem pałaców na dole, o których nie powiedziano „bara szit” (שית ברא – stworzył sześć pałaców), a „Elokim” to siódmy pałac. Ponieważ „Bereszit” (בראשית – na początku) to stan, w którym „aszer” (אשר) wychodzi z właściwości „reszit” (ראשית), czyli Arich Anpina. Innymi słowy, wskutek podniesienia Malchut Arich Anpina do Biny Arich Anpina, do rosz, Bina Arich Anpina wyszła z jego rosz do guf, to znaczy utraciła GaR i stała się właściwością WaK bez rosz. I wtedy rosz (ראש) przekształciło się w „aszer” (אשר). I na ten stan wskazują litery „bara” (ברא – stworzył) „szit” (שית – sześć) w słowie „Bereszit” (בראשית – na początku) – że stworzył w Binie stan WaK[4] bez rosz.

I dlatego wtedy jeszcze nie wyszła właściwość pałaców, ponieważ one nie wychodzą w czasie katnutu. Ale później, gdy wychodzą mohin stanu gadlut, a litery ELE Biny wracają do rosz i imię Elokim w Binie staje się pełne, wtedy Bina staje się siódmym pałacem. I WaK, które poprzedzały wyjście Biny, również otrzymały swoje naprawienie od siódmego pałacu, będącego właściwością GaR, czyli neszama-chaja-jechida, i wtedy WaK stają się sześcioma pałacami. W ten sposób wszystkie siedem pałaców wychodzi jednocześnie, to znaczy po przyciągnięciu GaR. Zatem pałace na początku swojego powstania wyszły jedynie w Binie. Sześć pałaców wyszło w niej wskutek stanu „bara” (ברא – stworzył) „szit” (שית – sześć), czyli WaK Biny, w którym „aszer” (אשר) wychodzi z właściwości „reszit” (ראשית). A siódmy pałac wyszedł we właściwości GaR Biny.

Po tym także ZoN otrzymują te mohin, i w ZoN również wychodzi siedem pałaców, tak jak w Binie. I to są te siedem pałaców na dole, w ZoN, które otrzymują wypełnienie od siedmiu pałaców Biny. W ten sposób, choć ze strony kelim właściwość „pałac” odnosi się głównie do Malchut, to jednak ze strony światła jest odwrotnie – „pałac” odnosi się głównie do Biny. „Siedem pałaców i obszarów znajduje się na górze, w Binie”, ponieważ tam wychodzą one najpierw. Pałace są właściwością GaR, a obszary – właściwością WaK.

„I siedem pałaców na dole, w Malchut, podobnych do wyższych pałaców w Binie”, ponieważ następnie ZoN otrzymują mohin de-GaR od Biny i ustanawiają się również siedem pałaców na dole, w ZoN. I ponieważ siedem pałaców Biny podzieliło się na GaR i WaK, jak wyjaśniono w pojęciu „Bereszit (בראשית – na początku)” – „bara (ברא – stworzył) szit (שית – sześć)”, że dzielą się na sześć pałaców, a Wszechmogący (Elokim) – to siódmy pałac, dlatego w Nukwie również jest sześć pałaców, tak jak sześć pałaców w Binie, a siódmy pałac – wyższy w stosunku do nich – jak Bina. W ten sposób sześć niższych pałaców to właściwość Malchut w sześciu sfirot HaGaT NeHI Nukwy, a siódmy pałac to Malchut w sfirze Biny Nukwy, będąca właściwością GaR pałaców, tak samo jak w siedmiu pałacach Biny.

Takie jest ogólne rozmieszczenie tych dwóch rodzajów pałaców. Jednak w ich szczegółowym układzie te dwa rodzaje pałaców istnieją w każdym parcufie i na każdym stopniu w taki sposób, że siedem wyższych pałaców znajduje się w nim od chaze i wyżej, gdzie znajduje się właściwość Aba we-Ima tego parcufa, a siedem niższych pałaców znajduje się od chaze i niżej, gdzie znajduje się właściwość ZoN tego parcufa. I te siedem pałaców, które będziemy rozważać, odnosi się do siedmiu pałaców Ogrodu Eden, w których mieszkał Adam Riszon. A po tym, jak Adam Riszon został wygnany z Ogrodu Eden, Stwórca przeznaczył je dla dusz sprawiedliwych, aby razem z nimi cieszyć się świeceniem Jego najwyższego majestatu, jak im się należy. „I każdy z tych pałaców został ustanowiony na podobieństwo wyższego, czyli Biny, oraz na podobieństwo niższego, czyli Malchut.” Tutaj mówi się o siedmiu pałacach znajdujących się w Ogrodzie Eden. I wiadomo już, że istnieje wyższy Ogród Eden, odnoszący się do właściwości Biny, oraz niższy Ogród Eden, odnoszący się do właściwości Malchut. I wyjaśnia się tutaj, że oba są równe – mówi się o niższym Ogrodzie Eden, ale ma się na myśli także wyższy.

I te pałace również zawierają się w sobie nawzajem. I tak jak istnieje siedem pałaców w ogólnym układzie, tak samo każdy z nich składa się z wszystkich siedmiu i dzieli się na trzy części:

  1. NeHI,
  2. HaGaT,
  3. Siódmy pałac, będący właściwością GaR w szczególnym aspekcie każdego z tych pałaców.

[1] Zob. rozdział Bereszit, część 1, p. 3, od słów: „We właściwości sądu…”
[2] Prorocy, Hoszea, 6:7. „Lecz oni, jak Adam, złamali przymierze, tam sprzeniewierzyli się mi.”
[3] Zohar, rozdział Bereszit, część 1, p. 194.
[4] WaK – skrót od słów „waw kcawot” (dosł. sześć końców).