44) Trzeci obszar to miejsce płomieni i dymów (madora telita’a: hu atar di-szebibin we-kit’orin), i tam znajduje się nurt rzeki ognia, która płynie i wypływa (we-tamman negidu di-nahar di-nur, de-nagid we-nafik). I jest to miejsce palenia dusz grzeszników, skąd ogień zstępuje na ich głowy (we-ihu bej mokda de-nafszajhu de-reszija’ja, de-mi-tamman nachit esza al reiszajhu de-reszija’ja). I tam są aniołowie zniszczenia, którzy ich prześladują (we-tamman mal’achej chabbala de-tardei le-hon).
Sulam
44) Trzeci z siedmiu obszarów wyższej ziemi – to miejsce płomienia i kłębów dymu, i stamtąd bierze początek i wypływa rzeka Dinur. Innymi słowy, tam znajduje się źródło rzeki Dinur, która jest miejscem spalania dusz grzeszników, i stamtąd ogień spada na głowy grzeszników.
Ten obszar zrzuca ogień na głowy grzeszników, przebywających na dole, w otchłani, i ponieważ z tego obszaru ogień wychodzi i opada do otchłani, nazywana jest miejscem spalania. I tam znajdują się aniołowie zniszczenia, którzy niszczą ich w otchłani.
45) I tam czasami znajduje się oskarżyciel przeciwko Israelowi, aby ich oskarżać, ale nie w czasie, gdy otrzymują uzdrowienie, aby oczyścić się od niego (we-tamman isztakkach daletorja alajhu de-Israel le-zimnin, u-le-asta’a lon, bar be-zimna de-naswei aswata le-dachja lejeh). I jeden wyznaczony jest nad nimi ze strony lewej (we-chad memana alajhu mi-sitra de-smala). Wszyscy oni są ze strony ciemności, jak jest powiedziane: „I ciemność nad powierzchnią otchłani” (kolhu mi-sitra de-choszech, ke-ma de-at amart: we-choszech al pnej tehom). I Samael, oskarżyciel, znajduje się tam (we-Samael chajawa isztakkach tamman).
Sulam
45) I tam znajdują się, niekiedy, oszczercy przeciwko Israelowi, aby sprowadzić ich z drogi dobra. Z wyjątkiem tego czasu, gdy Israel podejmują wszelkie możliwe środki, aby się ich pozbyć, i wtedy nie mogą wyrządzić im szkody. Nad nimi jest władca z lewej strony. Wszyscy aniołowie, którzy się tam znajdują, pochodzą ze strony ciemności, i o tym obszarze powiedziano: „I ciemność nad otchłanią” Ponieważ pierwszy obszar to „pustkowie”, drugi obszar to właściwość „chaos”, a trzeci obszar to „ciemność nad otchłanią”[1]. I niegodziwiec Sam znajduje się w tym obszarze.
W ten sposób widzimy, że w trzecim obszarze, zwanym Necach, nie ma żadnej iskry naprawionego świecenia, lecz cały jest ogniem, dymem, rzeką Dinur (ognistą), miejscem spalania grzeszników, aniołami niszczycielami i niegodziwcem Samem. A w niższym obszarze, drugiego obszaru, Hod, znajdują się wyżsi aniołowie, i po tym, jak Israel rozpoczynają wychwalanie, przychodzi do nich silne świecenie, i oni również wypowiadają pieśń i trzy błogosławieństwa uświęcenia.
I należy to zrozumieć, ponieważ każde wyższe jest zawsze nieskończenie ważniejsze od niższego, a tutaj jest odwrotnie – wyższy obszar okazuje się o wiele gorszy niż niższy. Ale chodzi o to, że różnica między Necach a Hod jest taka sama jak między GaR a WaK. I wiadomo, że jedno z początkowych naprawień, które ustanowiły się w świecie naprawienia, to ukrycie wewnętrznych Aba we-Ima, oznaczające ukrycie świecenia GaR parcufa AB, aby nie świecił aż do zakończenia naprawienia.
I te obszary stanowią WaK sfiry Malchut dziesięciu zewnętrznych sfirot parcufa Malchut świata Acilut, które są właściwością lewej linii. Jednak dzięki Israelowi, który wznosi MaN poprzez studiowanie Tory i dobre uczynki, otrzymują one swoje naprawienie od Zeir Anpina świata Acilut. I wtedy przyciągane są do nich mohin parcufa AB, które naprawiają także lewą linię, ponieważ lewa linia nie może otrzymać naprawienia od poziomu niższego niż te mohin. Jednakże, ponieważ GaR parcufa AB nie są przyciągane przez całe sześć tysięcy lat, wynika z tego, że wszystkie te mohin, które przyciągane są poprzez MaN Israela, świecą i są przyjmowane wyłącznie w tym obszarze Hod, gdzie zachodzi przyjęcie WaK, ale zupełnie nie w obszarze Necach, gdzie zachodzi przyjęcie GaR.
Dlatego obszar Necach pozostaje bez żadnego przyjęcia mohin. Ponadto, tam znajdują się korzenie wszystkich kar, ponieważ źródłem wszystkich wykroczeń jest grzech Drzewa Poznania, a ten grzech polegał na tym, że Sam, zasiadający na wężu, zwiódł Adama i Chawę, aby przyciągnęli mohin GaR de-AB do obszaru Necach. I powiedziano o nim, że cały jest ogniem i dymem, a niegodziwiec Sam znajduje się w tym obszarze i jest źródłem całego zła, ponieważ wprowadził Adama i Chawę w pokusę skosztowania z Drzewa Poznania.
Jednak dolny względem niego pałac, drugi pałac, Hod, otrzymuje swoje pełne naprawienie dzięki MaN Israela, ponieważ przyjmuje jedynie WaK parcufa AB, które są jego własną właściwością. Dlatego powiedziano, że „trzy razy dziennie wypowiadają błogosławieństwo uświęcenia”, czyli otrzymują mohin poprzez trzy linie – prawą, lewą i środkową, które stanowią te trzy błogosławieństwa i przyciągają jedynie mohin WaK parcufu AB, całkowicie wystarczające dla właściwości Hod.
[1] Zob. rozdział Bereszit, część 1, p. 23.