172) „Uczyńmy człowieka na Nasz obraz i podobieństwo” (na’ase adam be-tzalmenu ki-dmutenu). To oznacza, że został włączony w sześć stron i zawiera w sobie wszystko, na podobieństwo tego, co jest powyżej (de-itkelil be-szit sitrin, kaleil mi-kola, ke-gawna di-le’eila). Został ukształtowany w doskonałych proporcjach, w tajemnicy mądrości, jak należy, cała jego struktura jest wyższa (be-szajefe metaknan, be-raza de-chachmeta, kid-ka ja’ut, kola tikuna ila’a). „Uczyńmy człowieka” – to tajemnica męskości i żeńskości, wszystko w świętej i wyższej mądrości (na’ase adam, raza de-zachar we-nukwa, kola be-chachmeta kadisza ila’a). „Na Nasz obraz i podobieństwo” – aby jedno zostało dopełnione w drugim, aby on był jedyny na świecie, panujący nad wszystkim (be-tzalmenu ki-dmutenu, le-isztaklila da be-da, le-mehewe hu jechida’i be-alma, szalit al kola).
Sulam
172) Wypowiedź „Uczyńmy człowieka na Nasz obraz, według Naszego podobieństwa”[1] wskazuje na to, że człowiek składa się z sześciu zakończeń, obejmujących wszystko – zarówno Hochmę, jak i chasadim – według wyższego podobieństwa, to znaczy według podobieństwa Zeir Anpina świata Acilut. Dlatego powiedziano: „na Nasz obraz, według Naszego podobieństwa”, gdzie „obraz” (celem צלם) wskazuje na sfirot Hochma-Bina-Daat (HaBaD) odnoszące się do mohin Zeir Anpina, a „podobieństwo” – na mohin Nukwy[2].
W częściach ciała, które zostały naprawione za pomocą Hochmy, jak należy, wszystko znajduje się w najwyższym naprawieniu, podobnym do naprawienia ZoN świata Acilut przez kelim Necach-Hod-Jesod (NeHI) parcufa Aba we-Ima, za pomocą których otrzymuje mohin Hochmy od Aba we-Ima. I tak samo Adam zostaje naprawiony przez kelim Necach-Hod-Jesod (NeHI) parcufa ZoN świata Acilut, za pomocą których otrzymuje mohin Hochmy od ZoN. Te kelim NeHI nazywane są częściami ciała naprawionymi za pomocą Hochmy, jak należy, i są to Bina, Tiferet i Malchut wyższego, które w czasie katnut upadły na miejsce niższego i nie znikają u niższego, nawet po powrocie do wyższego, ponieważ w duchowym nie ma zanikania. I dzięki temu każdy niższy staje się zdolny do otrzymania mohin wyższego, ponieważ posiada kelim wyższego[3]. I one nazywane są Necach-Hod-Jesod (NeHI) wyższego, które obłaczają się w niższego.
Fragment „Uczyńmy człowieka” wskazuje na właściwości zachar i nekewa, to znaczy imię Adam (człowiek) odnosi się zarówno do zachar, jak i nekewa, i wszystko istnieje w najwyższej świętej mądrości, to znaczy wszystko zostało stworzone po to, aby człowiek był godzien otrzymać najwyższą świętą mądrość, ponieważ Hochma (mądrość) przyciągana jest jedynie poprzez Nukwę. Dlatego Adam został stworzony w właściwości zachar i nekewa. I dlatego powiedziano: „na Nasz obraz, według Naszego podobieństwa”, gdzie „obraz” (celem צלם) wskazuje na mohin zachar, a „podobieństwo” – na mohin nekewa, kiedy zachar i nekewa uzupełniają się nawzajem. Ponieważ chasadim należą do właściwości zachar, a świecenie Hochmy – do nekewa. I zachar uzupełnia się świeceniem Hochmy dzięki nekewa, a nekewa uzupełnia się właściwością chasadim dzięki zachar. I wtedy człowiek staje się jedynym na świecie i panującym nad wszystkim – tak samo jak wyższe ZoN. Ponieważ żadna władza na świecie nie jest zdolna podporządkować wszystkich klipot inaczej niż za pomocą mohin wypełnionych doskonałością Hochmy i chasadim.
[1] Tora, Bereszit (Księga Rodzaju), 1:26. „I rzekł Bóg: Uczyńmy człowieka na Nasz obraz, podobnego Nam. Niech panuje nad rybami morskimi, nad ptactwem niebios, nad bydłem, nad całą ziemią i nad wszelkim płazem pełzającym po ziemi.”
[2] Zob. „Hakdama Zohar”, p. 237, od słów: „I istota tego polega na tym…”
[3] Zob. Zohar, rozdział Bereszit, część 1, p. 3, od słów: „W atrybucie sądu…”