Po tym, jak zostało wyjaśnionych czternaście przykazań i jak odnoszą się one do siedmiu dni początku stworzenia, wyjaśnijmy teraz porządek ich rozdzielenia w dziesięciu wypowiedziach, którymi został stworzony świat.

Pierwsza wypowiedź: „Na początku stworzył Stwórca”645. „Na początku” – to zarówno pierwsze wypowiedzenie, jak i pierwsze przykazanie: „lęk”, oparty na uznaniu, że On jest wielki i panuje nad wszystkim. I to jest stopień Aba we-Ima świata Acilut, które oznaczane są literą „jud י” Imienia AWAJa (הויה), gdzie Aba to „jud י”, a Ima to wypełnienie „waw-dalet וד” słowa „jud יוד”. I one są właściwością „czystego powietrza (awira dachja)”, czyli GaR Biny.

Druga wypowiedź: „I powiedział Stwórca: «Niech będzie światło»”647 – to drugie przykazanie, „wielka miłość” ze strony miłosierdzia (hesed), GaR parcufa ISZSuT świata Acilut. I to jest światło stworzone w pierwszy dzień sześciu dni stworzenia, dzięki któremu Adam widział od krańca świata do krańca jego. I to jest pierwsza „hej ה” Imienia AWAJa (הויה).

Trzecia wypowiedź: „I powiedział Stwórca: «Niech będzie firmament»”648 – to ukrycie światła i surowy sąd, który się w jego wyniku objawił. I to jest dopełnienie drugiego przykazania, aby miłość stała się doskonała z obu stron – nawet jeśli On odbiera twoją duszę. I to jest właściwość Nukwy, znajdującej się „od chaze i niżej” Zeir Anpina.

Czwarta wypowiedź: „I powiedział Stwórca: «Niech zbiorą się wody»”650 – to trzecie przykazanie: „wiedzieć, że istnieje wielki Stwórca, który panuje nad całym światem, i codziennie ustanawiać Jego jedność we właściwy sposób” – to znaczy jedność wezwania „Szma Israel”, zwaną wyższym zjednoczeniem. I to jest przyciągnięcie WaK trzech poprzednich wypowiedzi do Zeir Anpina – zwanych WaK gadluta. I to jest „waw ו” Imienia AWAJa (הויה).

Piąta wypowiedź: „I powiedział Stwórca: «Niech ziemia wyda zieleń»”652 – to dopełnienie trzeciego przykazania. I po tym, jak suchy ląd połączył się z wyższym zjednoczeniem, należy połączyć go również z WaK w dole, w niższym zjednoczeniu: „Błogosławione Imię chwały Jego Królestwa na wieki”. I to jest przyciągnięcie WaK trzech pierwszych wypowiedzeń do Nukwy Zeir Anpina, dzięki czemu surowy sąd w niej przemienia się całkowicie w światło – zwane „czarne światło”. I to są WaK mochin de-gadluta Nukwy Zeir Anpina, oznaczanej jako niższa „hej ה” Imienia AWAJa (הויה).

Szósta wypowiedź: „I powiedział Stwórca: «Niech będą światła»”655 – to czwarte przykazanie: „wiedzieć, że «Stwórca (AWAJa) – On jest Wszechmogący (Elokim)»”654, czyli uświadomić sobie, że są oni jednością, bez żadnego podziału, „czarne światło w białym świetle” – bez różnicy, wszystko to stanowi jedność. I to jest przyciągnięcie mochin de-GaR trzech pierwszych wypowiedzi do Zeir Anpina i Nukwy. I wtedy łączą się oni jako jedna całość, na równym stopniu panim be-panim.

Siódma wypowiedź: „I powiedział Stwórca: «Niech zaroją się wody»”656. Zawiera ono trzy przykazania: piąte – „zajmować się Torą”; szóste – „płodzić i rozmnażać się”; siódme – „dokonać obrzezania ósmego dnia”.Wskutek ich spełnienia zstępuje NaRaN katnuta od ZoN do dusz sprawiedliwych: dzięki zajmowaniu się Torą przyciągana jest nefesz świętości, przez wypełnienie przykazania „płodzenia i rozmnażania się” przyciągany jest ruach świętości, a poprzez usunięcie napletka przyciągana jest neszama świętości.

Ósma wypowiedź: „I powiedział Stwórca: «Niech ziemia wyprowadzi»”658. To ósme przykazanie – „miłować przybysza”. Dzięki temu przykazaniu przyciągana jest nefesz przybysza i dokonuje się dopełnienie mochin NaRaN katnuta, zstępujących do dusz sprawiedliwych.

Dziewiąta wypowiedź: „I powiedział Stwórca: «Uczyńmy człowieka»”659. Zawiera ono dwa przykazania: dziewiąte – „okazywać miłosierdzie biednemu”. Poprzez dawanie pożywienia ubogiemu wywołujemy w górze połączenie właściwości sądu z miłosierdziem, wskutek wzniesienia Malchut do Biny, i wtedy zstępuje WaK de-mohin pierwszego gadluta do dusz sprawiedliwych; dziesiąte – „nakładanie tefilin”, dzięki czemu zstępuje GaR de-mohin pierwszego gadluta, zwane CELEM, do dusz sprawiedliwych.

Dziesiąta wypowiedź: „I powiedział Stwórca: «Oto daję wam»”664. Zawiera ono trzy przykazania: jedenaste – „oddzielać dziesięcinę ziemi”, dwunaste – „przynosić pierwsze owoce drzew”, trzynaste – „dokonać wykupu syna”. Po ich spełnieniu zstępuje NaRaN drugiego gadluta do dusz sprawiedliwych. A w słowach: „I zakończył Stwórca w siódmym dniu Swoje dzieło”[1] zawarte są dwa przykazania: „strzeż dnia szabatu” – „strzeż”, „umacniaj związek dnia szabatu z jego świętością” – „pamiętaj”. Te dwa przykazania są jednym – „pamiętaj” i „strzeż” zostały wypowiedziane jednocześnie[2]. I dzięki tym dwóm przykazaniom zstępuje światło chaja drugiego gadluta do dusz sprawiedliwych. W ten sposób dopełnia się najwyższy poziom mochin, który otrzymują dusze sprawiedliwych od ZoN Acilut w ciągu wszystkich sześciu tysięcy lat. Jednak istnieją także mochin WaK de-jechida, które zstępują w minchę (popołudniową modlitwę) szabatu. Wtedy Zeir Anpin wznosi się do dikny Arych Anpina. Lecz ponieważ Nukwa Zeir Anpina nie wznosi się razem z nim, nie są one tutaj brane pod uwagę.

Zatem widzimy, że zasadnicze rozprzestrzenienie mochin pochodzi z trzech pierwszych wypowiedzi: „Na początku stworzył Stwórca”645, „I powiedział Stwórca: «Niech będzie światło»”647, „I powiedział Stwórca: «Niech będzie firmament»”648, które odpowiadają HaBaD. Wypowiedź: „Na początku stworzył Stwórca”645 – wskazuje na Aba we-Ima, zwanych Hochma. Wypowiedź: „Niech będzie światło”647 – wskazuje na ISZSuT, Binę. Wypowiedź: „Niech będzie firmament”648 – wskazuje na Daat, ponieważ tam objawił się surowy sąd, który istnieje w Racheli i wykorzystywany jest w pięciu Gwurot sfiry Daat jako kropka „chirik”.

I na tym kończy się rozprzestrzenienie mochin. Ponieważ trzy wypowiedzi: „Niech zbiorą się wody”650, „Niech ziemia wyda zieleń”652, „Niech będą światła”655 – to zstąpienie WaK i GaR pierwszego gadluta oraz zstąpienie drugiego gadluta z trzech pierwszych wypowiedzi do ZoN.

  • Siódma wypowiedź – to zstąpienie NaRaN katnuta z ZoN do dusz sprawiedliwych.
  • Ósma wypowiedź – to dopełnienie mochin katnuta.
  • Dziewiąta wypowiedź – to WaK i GaR mochin pierwszego gadluta, zstępujące z ZoN do dusz sprawiedliwych.
  • Dziesiąta wypowiedź – to zstąpienie NaRaN drugiego gadluta z ZoN do dusz sprawiedliwych.

W wyniku strzeżenia i uświęcenia szabatu zstępują mochin de-chaja z ZoN do dusz sprawiedliwych.

I te mochin wyszły zasadniczo w trzech pierwszych wypowiedzeniach – w Aba we-Ima i ISZSuT, a pozostałe wypowiedzi zostały pociągnięte od nich do ZoN Acilut i do dusz sprawiedliwych.

W ten sposób zrozumiemy to, co powiedziano w Zoharze: „Dziesięcioma wypowiedziami stworzony został świat”. A jeśli przyjrzymy się, zauważymy, że znajdują się tam tylko trzy, którymi został stworzony świat – i są to mądrość (Hochma), rozumienie (Twuna) i poznanie (Daat). Główne zstąpienie mochin, którymi został stworzony świat, to trzy pierwsze wypowiedzi – HaBaD. W dziesięciu wypowiedziach tylko dziewięć razy pojawia się: „I powiedział”. I dlatego tłumaczy się, że „Na początku” również zalicza się do wypowiedzi. Jednak w rzeczywistości „i powiedział” pojawia się dziesięć razy w połączeniu z następującymi słowami:

  1. „Niech będzie światło”647.
  2. „Niech będzie firmament”648.
  3. „Niech zbiorą się wody”650.
  4. „Niech ziemia wyda zieleń”652.
  5. „Niech będą światła”655.
  6. „Niech zaroją się wody”656.
  7. „Niech ziemia wyprowadzi”658.
  8. „Uczyńmy człowieka”659.
  9. „Rozradzajcie się i rozmnażajcie”[3].
  10. „Oto daję wam”664.

Na pierwszy rzut oka można by sądzić, że wypowiedź „Rozradzajcie się i rozmnażajcie”672 nie zalicza się do wypowiedzi, ponieważ nie zawiera w sobie aktu stworzenia, a jedynie błogosławieństwo dla człowieka. Dlatego Zohar jej tu nie uwzględnia. Jednak w „Tikunej Zohar” znajdujemy, że wypowiedź „Rozradzajcie się i rozmnażajcie”672 jest uwzględniona w liczbie dziesięciu wypowiedzi, ale wśród nich nie uwzględnia się wypowiedzi „Uczyńmy człowieka”659 – w przeciwieństwie do wersji Zoharu, którą mamy przed sobą. Rzecz w tym, że te dwie wypowiedzi – „Uczyńmy człowieka”659 i „Rozradzajcie się i rozmnażajcie”672 – liczą się jako jedna wypowiedź, ponieważ obie dotyczą wyłącznie stworzenia człowieka. I dlatego nie ma różnicy, czy zalicza się „Uczyńmy człowieka”659 do pozostałych wypowiedzi, czy też „Rozradzajcie się i rozmnażajcie”672.

I powiedziano, że gdy Stwórca zapragnął ugruntować świat, napełnił Awrahama mądrością (Hochma), Icchaka rozumieniem (Twuna), a Jaakowa poznaniem (Daat). Dlatego do Jaakowa odnosi się powiedziane: „I poznaniem napełnią się pokoje”[4]. I w tym momencie cały świat został dopełniony.

Bo przecież wszędzie w Zoharze mówi się, że Awraham to Hesed, Icchak – Gwura, a Jaakow – Tiferet, a tutaj powiedziano, że zostali stworzeni w właściwościach HaBaD, aby świat się umocnił. Jak więc Stwórca stworzył ich w właściwościach HaBaD? I dlaczego było to konieczne dla umocnienia świata?

Zeir Anpin nazywany jest „światem”. Umocnienie Zeir Anpina – umocnienie świata – to przyciągnięcie mochin de-GaR do Zeir Anpina. Podstawą dziesięciu wypowiedzi są tylko trzy pierwsze wypowiedzi – HaBaD parcufa ISZSuT. Gdy Stwórca zapragnął umocnić świat i przyciągnąć mochin GaR do Zeir Anpina, nazywanego światem, stworzył Awrahama, Icchaka i Jaakowa – HaGaT Zeir Anpina – we właściwościach HaBaD.

Stworzenie HaGaT we właściwościach HaBaD dokonuje się przez przyciągnięcie światła neszama, które się w nie obłacza. Bo kelim zawsze nazywane są imionami świateł, które się w nich obłaczają: kelim światła nefesz nazywają się NeHI, kelim światła ruach – HaGaT, kelim światła neszama – HaBaD. Dlatego kiedy Zeir Anpin był w stanie WaK, pozbawiony GaR, posiadał jedynie dwa światła – nefesz i ruach – i brakowało mu światła neszama. Miał wówczas tylko sześć kelim: HaGaT-NeHI – kelim światła ruach to HaGaT, a kelim światła nefesz – NeHI.

A teraz, gdy zeszły do niego mochin de-WaK gadluta i GaR gadluta, na skutek trzech wypowiedzi: „niech zbiorą się wody”650, „niech ziemia wyda zieleń”652, „niech będą światła”655, i zeszło dzięki temu światło neszama do HaGaT Zeir Anpina – nazywanych Awraham, Icchak i Jaakow – to HaGaT podniosły się i stały się HaBaD: Awraham stał się Hochmą, Icchak – Twuną, Jaakow – właściwością Daat. Bo kelim neszama nazywane są HaBaD. A światło ruach opuściło się do kelim de-NeHI, i NeHI stały się kelim HaGaT, ponieważ teraz są miejscem dla światła ruach. I ujawniły się dla niego nowe kelim NeHI z światów BEA, i przyłączyły się do jego parcufa, i obłoczyło się w nie światło nefesz. I te trzy wypowiedzi, niezbędne dla Zeir Anpina, pochodzą od trzech wcześniejszych, głównych wypowiedzi, znajdujących się w ISZSuT.

Powiedziano: „Obdarzył Awrahama mądrością (Hochma)”[5] – obłóczenie światła neszama uczyniło kli Hesed Zeir Anpina Hochmą; „Icchaka – rozumieniem (Twuna)”674 – to obłóczenie uczyniło kli Gwury Twuną; „Jaakowa – poznaniem (Daat)”674 – a kli Tiferet Zeir Anpina stało się właściwością Daat – środkową linią uzgadniającą między dwoma kelim: Hochmą i Twuną. Dlatego powiedziano: „I poznaniem napełnią się pokoje”673 – to znaczy: po tym, jak kli Tiferet stało się właściwością Daat i uzgodniło między Hochmą a Biną, i dopełniło się dziesięć sfirot światła neszama od dołu do góry, zwanych rosz, światło odwróciło się i zaczęło świecić również z góry w dół – do kelim de-NeHI Zeir Anpina. To światło, które świeci z góry w dół, nazywa się światłem ruach – i to jest Daat, rozprzestrzeniający się z rosz do kelim de-guf i napełniający je, jak powiedziano: „I poznaniem (Daat) napełnią się pokoje”673.

I wtedy kelim NeHI, zwane „przejściami”, stały się kelim de-HaGaT, które nazywane są „komnatami”. „W tym czasie cały świat został dopełniony” – został zakończony cały świat, Zeir Anpin. Ponieważ dzięki tym światłom ujawniają się u niego nowe kelim, wznoszące się z BEA, aby obłoczyć światło nefesz. I wtedy dopełnia się cały parcuf Zeir Anpina, nazywany światem, ponieważ teraz ma kelim HaBaD-HaGaT-NeHI.

I nie należy pytać: jeśli Icchak oznacza właściwość Twuna, a nie Bina, to dlaczego mochin nazywają się HaBaD? Dzięki temu daje się nam zrozumieć, że chodzi o doskonałe mochin światła chaja, a lewa linia światła chaja pochodzi z Twuny, w której jest miejsce objawienia światła Hochmy, i to jest „jud”, która wyszła z właściwości „powietrze” i nie znajduje się w wyższej Binie. Dlatego doprecyzowano: „A Icchaka – rozumieniem (Twuna)”674. Bo świat, Zeir Anpin, umacnia się tylko poprzez mochin świecenia Hochmy.


[1] Tora, Bereszit, 2:2. „I ukończył Wszechmogący w siódmym dniu swoje dzieło, które uczynił, i odpoczął w siódmym dniu od całego swojego dzieła, które uczynił”.
[2] Talmud Babiloński, traktat Szewuot, karta 20:2.
[3] Tora, Bereszit, 8:17. „Wyprowadź ze sobą wszystkie żywe istoty, które są z tobą – z wszelkiego ciała: ptactwo, bydło i wszystko, co się pełza po ziemi, i niech się rozradzają na ziemi, i niech będą płodne, i niech się rozmnażają na ziemi”.
[4] Pisma, Miszlej, 24:4. „A przez poznanie napełniane są komnaty wszelkim kosztownym i przyjemnym dobytkiem”.
[5] Zob. Zohar, parasza Szmot, p. 249.