332) I powiedział Wszechmogący: „Niech będzie światło”. „I stało się światło”. Rabbi Hija powiedział: „Światło jest zasiane przez sprawiedliwego i radość – dla prostych sercem”. Zobaczył Stwórca i stwierdził, że świat nie może stać...
324) Powiedziano: „To ofiara całopalna, ustawiona na górze Synaj, w aromacie przyjemnym, ofiara ognista dla Stwórcy”. 325) Ofiara całopalna różni się od reszty ofiar, dlatego że ta ofiara spalana jest w całości, i cała...
311) „Wgłębienie (szitin)”, czyli przestrzenie, które były czynione pod ofiarnikiem, i one wykopywane i opuszczały się do samej otchłani, i tam były zlewane wszelkie wylania, „były one jeszcze w sześć dni początku stworzenia”. I...
297) „Pieśń poziomów. Do Stwórcy wezwałem ja w biedzie mojej i On odpowiedział mi”. Pieśń cierpienia stworzył Stwórca przy stworzeniu nieba i ziemi, żeby wychwalać i wznosić Tego, który stworzył wszystko. Niebiosa wznoszą pieśń...
291) Rabbi Johanan spacerował z rabbim Hija. Kiedy oni doszli do jednego pola, powiedział rabbi Johanan: „To pole było moim, lecz sprzedałem go, żeby stać się godnym Tory”. Zapłakał rabbi Hija. Zapytał u go...
289) „Stwórca stworzył mnie na początku drogi Swojej, przed stworzeniami swoimi, na początku”. Ten cytat jest powtórzeniem całej drogi Tory, która była początkiem drogi Tory, czyli Tora była stworzona dwa tysiące lat przed stworzeniem...
280) „Mądrością jest ustawiony dom”. Trzy rzeczy powinien uczynić człowiek, jak to przyjęte w tym świecie: wybudować dom, żeby żyć w nim, zasadzić winoroślą, żeby karmić się od nich, a następnie wziąć sobie żonę...
265) Wszechmogący (Elokim) stworzył świat za pomocą trzech wielkich i pięknych osnów: wiedzy (Daat), mądrości (Hochma) i rozumu (Bina). Jak powiedziano: „Stwórca mądrością (Hochma) zbudował ziemię, ustawił niebo rozumem (Twuna), i wiedzą (Daat) otworzyły...
252) Powiedział rabbi Jehuda: „Stwórca mądrością (Hochma) ustawił ziemię, stwierdził niebo rozumem (twuna), wiedzą (daat) Jego otworzyły się otchłanie. Za pomocą tych trzech osnów był stworzony świat” – za pomocą HaBa’D, „i na dwóch...
245) Wyjścia z Ogrodu edeńskiego otworzyły się, wrota chronione, wchodzący nie wychodzi, wychodzący nie wchodzi. Przed wejściem stoją straże. Potężni zarządcy wznoszą się w niego. Jeden słup znajduje się pośród ogrodu, jest to słup...
243) Powiedział rabbi Szymon: Jak tylko powstał u Niego zamysł stworzyć światy, natychmiast były stworzone wyższe i niższe, i wszystko, co jest w nich, jak powiedziano: „Ja wezwę do nich (elejem), i pojawią się...
240) Na siedmiu słupach utrzymuje się ziemia, czyli na siedmiu sfirot HaGa’T NeHI’M, jak powiedziano: „Wyciosała siedem słupów jego”. I one przebywają nad wodami, hasadim, czyli hasadim panują w nich. I odpowiednio do nich...