Cimcum i kaw
Część pierwsza Talmudu dziesięciu sfirot opisuje proces skrócenia oraz zejścia światła po prostej linii, czyli z jakiego powodu światło zniknęło ze świata i według jakich praw opuszcza się ponownie w świat objawiając człowiekowi sens stworzenia.
Księga składa się z następujących części:
Cimcum i kaw
Rozdział 1
Opisuje cimcum alef, kiedy skróciło się światło Ejn Sof, żeby stworzyć stworzenia. Zawiera pięć punktów:
- Do cimcuma światło Ejn Sof wypełniało całą realność.
- Przyczyna stworzenia – otworzyć imiona i nazwy.
- Cimcum światła wokół centralnej kropki.
- Po cimcumie pozostała okrągła przestrzeń.
- Ponieważ światło Ejn Sof jest równomierne, więc i cimcum również było równomierne, czyli w postaci kręgu.
Rozdział 2
Wyjaśnia, że ze światła Ejn Sof wyciągnął się kaw w światy, które były stworzone w miejscu przestrzeni, która została skrócona. Zawiera 5 punktów:
- Z Ejn Sof wyciągnął się kaw wewnątrz przestrzeni.
- Wierzchołek kawa dotyka Ejn Sof, lecz nie jego koniec.
- Po kawie opuściło się światło Ejn Sof w światy.
- Wszystkie światy znajdują się w przestrzeni, która została skrócona.
- Do cimcuma były On i imię Jego jednością, i nie może rozum poznać Jego.
Wewnętrzne spostrzeganie
Przede wszystkim niezbędnym jest wiedzieć, że wówczas, kiedy mówimy o pojęciach duchowych, niezależnych od czasu, miejsca, ruchu, i co więcej – o boskim, nie posiadamy słów, żeby wypowiedzieć i wyrazić te pojęcia, dlatego że całe bogactwo naszych słów jest wzięte z odczuć „wyobrażonych” organów zmysłów.
Wewnętrzne spostrzeganie składa się z 10 rozdziałów:
- Nie ma nic w stworzeniu świata, co nie istniałoby w Ejn Sof.
- Wyjaśnienie zamysłu stworzenia.
- Wyjaśnienie oddzielenia duszy.
- Po skróceniu i pojawieniu się masachu or hozer staje się kli dla otrzymywania.
- Zamysł stworzenia zobowiązuje wszystkie części stworzenia osiągnąć końcowe naprawienie.
- Niemożliwym jest, żeby życzenie otrzymywać otworzyło się przez kogokolwiek inaczej, niż według czterech stadiów.
- Chociaż zostało skrócone wyłącznie stadium dalet, światło zniknęło również z trzech pierwszych.
- Hochma nazywa się światłem, a hasadim wodą (majm).
- Duchowy ruch oznacza pojawienie się nowych właściwości.
- Cały materiał, który ma odniesienie do stworzenia – jest to życzenie otrzymywać, a wszystko oprócz tego – ma odniesienie do Stwórcy.